Page 85 - Computer Για Όλους τ. 340

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
85
3
D MODELING & DESIGN
To Blender είναι ένα open source πρό-
γραμμα δημιουργίας 3D αντικειμένων και
rendering για τα Windows, το Linux και το
Unix, το οποίο διατίθεται δωρεάν. Παρέχει
πλήρεις δυνατότητες δημιουργίας μοντέ-
λων, υφών, φωτισμού, καθώς και δυνατό-
τητες rendering και κίνησης. Αν δεν σας
τρομάξει το χαοτικό και πολύπλοκο περι-
βάλλον του, το Blender είναι ιδανικό για τη
δημιουργία 3D μοντέλων και rendering.
Το Blender είναι μία πανίσχυρη εφαρμο-
γή με ένα δύσκολο interface που αρχικά
μπορεί να απωθήσει μερικούς χρήστες.
Παρ’ όλα αυτά, κάτω από αυτή την πολύ-
πλοκη εμφάνιση αποδεικνύεται πως το
interface είναι σχεδιασμένο με πολύ λει-
τουργικό τρόπο. Η γενική λογική είναι πως
το ένα χέρι πρέπει να είναι στο ποντίκι και
το άλλο στο πληκτρολόγιο και σας προτεί-
νουμε να την υιοθετήσετε γι' αυτήν τη σει-
ρά άρθρων.
Όταν ανοίξετε για πρώτη φορά το
Blender θα δείτε ένα τρισδιάστατο περι-
βάλλον σχεδίασης και μία σειρά πλήκτρων
από κάτω. Η πρώτη σειρά πλήκτρων ελέγ-
χει την τωρινή οπτική γωνία, η επόμενη πε-
ριέχει τα πλήκτρα γενικής χρήσης της
εφαρμογής και το μεγάλο σετ από πλή-
κτρα στο κατώτερο τμήμα είναι το επιλεγ-
μένο σύνολο εργαλείων. Η μεσαία σειρά
από πλήκτρα δίνει πρόσβαση σε όλα τα
σημαντικά τμήματα της εφαρμογής, όπως
τα πλήκτρα Edit και Render, ενώ τα πλή-
κτρα ελέγχου κάθε τομέα παρουσιάζονται
στην περιοχή με τα μεγάλα πλήκτρα στο
κατώτερο τμήμα.
Η δημιουργία 3D μοντέλων περιλαμβά-
νει τη διαχείριση ενός αριθμού βασικών
αντικειμένων τα οποία είναι γνωστά ως
primitives και πρόκειται για σχήματα, όπως
κύκλοι, κύβοι, κύλινδροι και κώνοι. Μπορεί-
τε να προσθέσετε σε αυτές τις μορφές και
άλλα αντικείμενα, όπως φώτα (τα οποία θα
δούμε αργότερα) πατώντας το Spacebar
όταν το ποντίκι βρίσκεται στην οπτική γω-
νία σας. Θα εμφανιστεί το toolbox, στο
οποίο μπορείτε να προσθέσετε αντικείμενα
επιλέγοντας τις αντίστοιχες μορφές στον
τομέα Meshes. Η επιλεγμένη μορφή θα το-
ποθετηθεί εκεί όπου βρίσκεται ο λευκοκόκ-
κινος κύκλος, ο οποίος είναι γνωστός ως
3
D κέρσορας.
Το toolbox περιέχει μία ποικιλία διαφο-
ρετικών μορφών, μερικές από τις οποίες
απαιτούν τον ορισμό επιπλέον παραμέ-
τρων, όπως τον αριθμό πλευρών σε έναν
κύκλο (έτσι ώστε να μπορούν να δημιουρ-
γηθούν όχι μόνο κύκλοι αλλά και εξάγωνα
και πεντάγωνα). Αυτές οι απαιτήσεις συνή-
θως ζητούνται κατά τη δημιουργία μίας
μορφής, σε ένα μικρό παράθυρο που εμ-
φανίζεται.
Το Blender έχει δύο βασικά modes λει-
τουργίας: το Edit και το Non-Edit mode.
Στο Edit mode μπορείτε να μετακινήσετε
τα σημεία ενός αντικειμένου (γνωστά ως
vertices), ενώ στο Non-Edit mode διαχειρί-
ζεστε ολόκληρο το αντικείμενο. Μπορείτε
να εναλλάξετε τα modes πατώντας το πλή-
κτρο Tab.
Όταν τα αντικείμενα που παρουσιάζονται
έχουν ροζ χρώμα, βρίσκεστε σε Non-Edit
mode. Αν μπορείτε να δείτε τα ανεξάρτητα
vertices σε ένα αντικείμενο, τότε βρίσκεστε
σε Edit mode. Εκτός από την είσοδο και
έξοδο σε Edit mode, μπορείτε να διαχειρι-
στείτε τα αντικείμενα και με έναν αριθμό
εντολών σε πλήκτρα. Για να χρησιμοποιή-
σετε μία τέτοια εντολή, βεβαιωθείτε πως
βρίσκεστε σε Non-Edit mode και πατήστε
το δεξί πλήκτρο του ποντικιού για να επιλέ-
ξετε ένα αντικείμενο. Τώρα μπορείτε να
χρησιμοποιήσετε ένα hot key όπως το X
(
που διαγράφει ένα αντικείμενο) στο επι-
λεγμένο αντικείμενο.
Τα αντικείμενα που έχουμε δημιουργή-
σει με το toolbox, μπορούμε να τα μετακι-
νήσουμε επιλέγοντάς τα στο Non-Edit
mode και πατώντας το πλήκτρο G ή να
τους αλλάξουμε το μέγεθος πατώντας το
πλήκτρο S και μετακινώντας το ποντίκι. Αν
μεταβείτε στο Edit mode, οι μη επιλεγμέ-
νες κορυφές θα παρουσιάζονται σε ροζ
χρώμα. Πατήστε το πλήκτρο B για να σχε-
διάσετε ένα τετράγωνο γύρω από κάποιες
και να τις επιλέξετε, μετακινείστε τες και
αλλάξτε τους μέγεθος. Το σημαντικό πλή-
κτρο για τη διαχείριση κορυφών είναι το
Extrude (E). Για να εξάγετε μία μορφή (δη-
λαδή για να «τραβήξετε» ένα τμήμα της)
βεβαιωθείτε πως έχετε επιλέξει κάποιες –
αλλά όχι όλες– από τις κορυφές της. Μετά
μπορείτε να πατήσετε το πλήκτρο Ε για να
τις εξαγάγετε και θα τις δείτε ακόμη ενω-
μένες με τη βασική μορφή.
Να θυμάστε πως αυτές οι εντολές μπο-
ρούν να χρησιμοποιηθούν μαζί – μπορείτε
πρώτα να κάνετε extrude και μετά να αλλά-
ξετε μέγεθος σε ένα σημείο μίας μορφής.
Ενα άλλο σημαντικό πλήκτρο είναι αυτό
της περιστροφής (R). Με αυτό μπορείτε να
περιστρέψετε την επιλεγμένη μορφή ή τις
κορυφές στην τωρινή οπτική γωνία. Μπο-
ρείτε να χρησιμοποιήσετε το πλήκτρο
Rotate σε κάθε οπτική γωνία και έτσι να
δημιουργήσετε συνδυασμούς μεταξύ τους
για να λάβετε διαφορετικά αποτελέσματα
όταν λυγίζετε αντικείμενα.
Το μεγαλύτερο κομμάτι του modeling
στο Blender γίνεται με έναν συνδυασμό αυ-
τών των τεχνικών. Μπορείτε να ξεκινήσετε
με έναν κύκλο, να τον κάνετε extrude σε
έναν σωλήνα, να μεγαλώσετε το ανώτερο
τμήμα του και να δημιουργήσετε μία πε-
ρίεργη μορφή τραβώντας τις κορυφές στις
διαφορετικές οπτικές γωνίες. Το κλειδί για
την επιτυχία είναι να δοκιμάζετε διαφορετι-
κά πράγματα.
BLENDER
Σουίτα 3D modeling & animation