Page 6 - Food Service τ. 116

Η εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) είναι γεγονός και η μαγειρική κοινότητα δεν θα
μπορούσε να μείνει ασυγκίνητη. Δεν ήταν λίγοι οι επαγγελματίες εκείνοι που ιδιαίτερα φέτος το καλοκαίρι (βλ.
τουριστική περίοδο) αξιοποίησαν στο έπακρο τις δυνατότητες του Διαδικτύου. Αλλεπάλληλες αναρτήσεις πιά-
των και συνταγών έκαναν την εμφάνισή τους καθημερινά στους προσωπικούς λογαριασμούς των επαγγελμα-
τιών, ξεκινώντας έναν άτυπο διαγωνισμό συγκέντρωσης ηλεκτρονικών επιδοκιμασιών (like στην ορολογία του
Facebook). Πιάτα με κρέας, με λαχανικά, με κοτόπουλο, ορεκτικά και επιδόρπια διαδέχονταν το ένα το άλλο
με καταιγιστικούς ρυθμούς. Και μέχρι του σημείου αυτού δεν υπάρχει κάτι το μεμπτό, καθώς οι συγκεκριμέ-
νες ενέργειες μπορούν έστω και με μία αφαιρετική διάθεση να ενταχθούν στο πλαίσιο των ενεργειών του μάρ-
κετινγκ.
Αποτελεί θεμελιώδη νόμο του μάρκετινγκ ότι «για να αξιολογηθεί η αποδοτικότητα μίας ενέργειας θα πρέ-
πει να υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα». Αν προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε αυτή την αρχή στη λογική
των μαγειρικών αναρτήσεων, μία πρόχειρη υπόθεση θα ήταν πως η απήχησή τους μπορεί να αξιολογηθεί από
το σύνολο των like που συγκεντρώνουν (π.χ. όσο περισσότερα like τόσο πιο δημοφιλής ο chef).
Όπως πολλές φορές έχει δείξει η ιστορία, ορισμένα γεγονότα έρχονται να επιβεβαιώσουν το «ο καθένας
στο είδος του». Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο υπερβάλλων ζήλος των επαγγελματιών να παρουσιάσουν το
έργο τους στο ευρύ κοινό κατέληξε σε αυτό που πολλοί αποκαλούν παταγώδη αποτυχία, προκαλώντας επιει-
κώς δυσμενή σχόλια. Για παράδειγμα, είναι μάλλον αδιανόητο, εφόσον γίνεται λόγος για θέσπιση υψηλών κρι-
τηρίων στην ελληνική γαστρονομία, να πραγματοποιούνται αναρτήσεις, όπου η επωνυμία του εστιατορίου
έχει ορθογραφικά λάθη. Αν μη τι άλλο, ο επαγγελματίας γνωρίζει την επωνυμία της επιχείρησης στην οποία
εργάζεται, αφού τη βλέπει καθημερινά εισερχόμενος στο χώρο εργασίας του. Βέβαια, το εν λόγω περιστατικό
δεν θα ήταν άξιο λόγου αν οι αναρτήσεις είχαν περιεχόμενο. Όμως αυτή είναι μία άλλη συζήτηση…
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, τα παραπάνω δεν στοχεύουν στο να θίξουν πρόσωπα ή καταστάσεις, κα-
θώς τα λάθη είναι ανθρώπινα. Όμως, ο επαγγελματισμός αφορά πλήθος διαφορετικών παραμέτρων και γι’
αυτό και η αναφορά. Αναμφισβήτητα, η αξιοποίηση των διαδικτυακών μέσων είναι ουσιαστική, ειδικά για τους
επαγγελματίες του επισιτισμού, καθώς μέσω αυτών μπορούν να ανταλλάξουν ιδέες και τεχνικές, συμβάλλο-
ντας στην εξέλιξη της μαγειρικής τέχνης. Βέβαια, αξιοποίηση δεν σημαίνει ανούσιο βομβαρδισμό από αναρ-
τήσεις με την εν λόγω πρακτική να ταυτίζεται με την κακού τύπου προβολή.
Φωτογραφίες χωρίς επεξηγήσεις, μη προσεγμένα κείμενα μηδενικής καινοτομίας δεν έχουν τίποτα να προ-
σφέρουν στον κλάδο που οραματίζεται τη νέα ελληνική κουζίνα στο βάθρο. Υπάρχουν βέβαια και οι άλλοι
επαγγελματίες, αυτοί που αξιοποιούν ορθολογικά τα μέσα με ενδιαφέρουσες αναρτήσεις με περιεχόμενο και
πρωτότυπες ιδέες.
Ας παραδειγματιστούν, λοιπόν, οι μεν από τους δε και ας αφήσουν το ρόλο του μαρκετίστα στους ειδικούς.
Σε αντίθετη περίπτωση, είναι πολύ ορατό το ενδεχόμενο να προστεθεί στους κλάδους του μάρκετινγκ μία νέα
κατηγορία, αυτή του νερόβραστου μάρκετινγκ…
ed
orial
Τα «like» δεν κάνουν το μάγειρα…
eat
Μάγδα Πειστικού