Food Service τ. 149

Ο εκφοβισμός στο σύνολο της ιεραρχίας Ερευνητικά έχει μεγάλο ενδιαφέρον να αποδειχθεί εάν οι θύτες είναι πρώην θύματα bullying στην παιδική τους ηλικία στο σχολείο ή γενικά προσωπικότητες που έχουν δεχθεί κακοποίηση στο παρελ- θόν. Η προβολική συμπεριφορά μπορεί να δημιουργήσει σε ενήλικες μια τέτοια έκφραση, ειδικά όταν νιώσουν ότι έχουν εξουσία, ή στον αντίποδα αυτού, εάν νιώ- σουν ότι θα έπρεπε να έχουν εξουσία. Για αυτόν τον λόγο, ο εργασιακός εκφο- βισμός γίνεται και από τον κατώτερο ιε- ραρχικά προς τον ανώτερο και όχι μόνο το αντίστροφο. Όπως ήδη αναφέρθηκε, τα ποσοστά στον χώρο της φιλοξενίας και της εστίασης είναι υψηλά, οι εκφοβι- στικές συμπεριφορές αρκετά συχνές. Οι λόγοι πολλοί και διαφορετικοί: l Η προσωπική ανασφάλεια του εργαζό- μενου σε συνδυασμό με τον κακό του χαρακτήρα. l Η επαγγελματική απασχόληση κοινωνι- κά «ψυχοπαθών», οι οποίοι τις περισ- σότερες φορές είναι ιδιαίτερα αποτε- λεσματικοί σε όλα τα άλλα πεδία, όπως το οικονομικό, με αποτέλεσμα να μην απομακρύνονται από τις επιχειρήσεις. l Η έλλειψη εταιρικής κουλτούρας της επιχείρησης, όπου μέσα από αυτή περ- νά η ευρύτερη νοοτροπία στα θέματα που αφορούν την ομάδα και τη διαχεί- ρισή της. l Η έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπι- κού και συνεχιζόμενης κατάρτισής τους. Δυστυχώς, ακόμη πολλοί επαγγελματίες δεν εκπαιδεύουν το προσωπικό με τη δικαιολογία της μη παραμονής τους για μεγάλο διάστημα στην επιχείρηση. Το στοίχημα της ποιοτικής εξυπηρέτησης Ο αρνητισμός που συνεπάγεται αυτής της κατάστασης είναι σίγουρο ότι θα μεταφερθεί στον πελάτη, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Το στοίχημα της ποιοτι- κής εξυπηρέτησης εξανεμίζεται. Περιστα- τικά όπως είναι: • Οι προσβολές, για παράδειγμα από τον σερβιτόρο στον βοηθό σχετικά με την απόδοσή του, παρουσία του πελάτη. • Η δημιουργία ψευδών ειδήσεων για προϊστάμενο ή συνάδελφο ή υφιστά- μενο, με σκοπό να διαρρεύσει στον εργασιακό χώρο. • Η όχληση του προσωπικού από συ- νάδελφο ή προϊστάμενο την ώρα του διαλείμματος ή του φαγητού, με επιθε- τική συμπεριφορά και ανάθεση έργου που δεν είναι προβλεπόμενο. • Η σεξουαλική παρενόχληση • Οι απειλές που γίνονται εκτός χώρου εργασίας προς τον εργαζόμενο. Για παράδειγμα, ο θιγόμενος σερβιτόρος περιμένει εκτός εργασίας τον προϊ- στάμενο για να τον «πείσει» να αλλάξει την προσβλητική συμπεριφορά, ενώ ο ίδιος είχε κινηθεί στο πλαίσιο του ερ- γασιακού του δικαιώματος. l Η προσπάθεια οικειοποίησης της δου- λειάς του «στόχου» του, ώστε ο έπαινος να αποδοθεί στον ίδιο. l Οι διαπληκτισμοί από τον υπεύθυνο της κουζίνας προς το σέρβις ή μεταξύ των ομάδων με μη ρεαλιστικές απαιτή- σεις, με σκοπό την απομόνωση ή τον υποβιβασμό της δουλειάς του εργαζό- μενου. l Ο εν αγνοία σχολιασμός του θύματος στην υπόλοιπη ομάδα, με παράλληλη ενθάρρυνση των μελών για φυσική ή κοινωνική απομόνωση. l Ο φαύλος κύκλος της τοξικότητας Η λίστα μπορεί να συμπεριλάβει πολ- λές ακόμη συμπεριφορές με κοινό παρα- νομαστή τον εργασιακό εκφοβισμό στο χώρο της εστίασης. Αυτό που γίνεται εμφανές είναι ότι δύσκολα μπορεί ένας εργαζόμενος να αντεπεξέλθει σε αυτό το περιβάλλον, χω- ρίς να μεταφέρει στον πελάτη την κατά- σταση που βιώνει με έμμεσο ή -ακόμη χειρότερα- άμεσο τρόπο. Τα συναισθή- ματα μεταδίδονται. Όπως η χαρά, έτσι και η θλίψη, ο θυμός, η στεναχώρια, η 64 STAFF “Δύσκολα μπορεί ένας εργαζόμενος να αντεπεξέλθει στο mobbing, χωρίς να μεταφέρει στον πελάτη την κατάσταση που βιώνει με έμμεσο ή άμεσο τρόπο.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=