This is a SEO version of FSguide2011_free. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »πορεία προς την ανάκαμψη. Τι θα συμβεί όμως το 2011; Είναι σαφές ότι, δεδομένου του μεγέθους της ηπείρου και του μεγάλου πεδίου των πιθανοτήτων, είναι δύσκο-λο να σχηματίσει κανείς μία συνολική εικόνα για την οικονομική προοπτική της Ευρώπης. Εστιάζοντας όμως περισσότερο σε επίπεδο χώρας, αναδύονται ξεκάθαρα τα αυριανά φαβορί.
Η Γερμανία, για παράδειγμα, αναδείχθηκε φέτος ως η οικονομική δύναμη της Ευρώπης. Μακράν η μεγαλύτερη οικονομία στην Ευρώπη, η Γερμανία έχει εξασφαλίσει την ανάπτυξή της μέσω της αξιοποίησης ευκαιριών στον τομέα των εξαγωγών πιο αποφασιστικά από ό, τι ακόμη και πριν από την ύφεση. Βοηθά, βέβαια, το γεγο-νός ότι η Γερμανία παράγει προϊόντα που έχουν ζήτηση στις αναδυόμενες οικονομίες, όπως είναι τα μηχανήμα-τα και τα πολυτελή αυτοκίνητα, αλλά και η καινοτόμος απάντηση της χώρας σε πιο δύσκολους οικονομικά και-ρούς, που την τοποθέτησε σε καλή θέση ώστε να μπο-ρεί τώρα να επωφεληθεί από την ανάκαμψη.
Συγκεκριμένα, η πολιτική της κυβέρνησης να ενισχύσει οικονομικά τους κατασκευαστές, προκειμένου να καλύ-ψουν τους μισθούς του προσωπικού τους και έτσι να αποτραπούν οι απολύσεις, έδωσε τη δυνατότητα στις γερμανικές επιχειρήσεις να ανταποκριθούν άμεσα με αύξηση της παραγωγής τους στην αυξανόμενη ζήτηση για τα προϊόντα τους. Το αποτέλεσμα ήταν μία γερμανι-κή οικονομία που σημείωσε ανάπτυξη άνω του 3,5% για το έτος 2010. Ενώ τα επόμενα χρόνια η ζήτηση από πλευράς αναδυόμενων αγορών για τα εξαγόμενα προϊό-ντα προβλέπεται να είναι λιγότερο φρενήρης, η Γερμα-νία αναμένεται το 2011 να σημειώσει καθαρή ανάπτυξη της τάξης του 2%.
Οι γερμανικές επιχειρήσεις θα επωφεληθούν από τις θετικές επιπτώσεις που έχει η ανάπτυξη αυτή στην εμπιστοσύνη μεταξύ των εγχώριων καταναλωτών, οι οποίοι –αν και συνήθως δεν υπολογίζονται ως αγορα-στική δύναμη– αρχίζουν να αποταμιεύουν λιγότερο και να ξοδεύουν περισσότερο. Αυτό υποδηλώνει ότι η απο-φασιστική ανάκαμψη της Γερμανίας μπορεί να εξαπλω-θεί και εκτός του τομέα των εξαγωγών.
Διαχωρίζοντας τις εξαγωγικές αγορές
Το 2011 η Τουρκία αναμένεται επίσης να συνεχίσει την ισχυρή οικονομική της ανάκαμψη. Με χαμηλά επίπεδα δημοσίου χρέους και ένα τραπεζικό σύστημα που έμει-νε ακλόνητο από την παγκόσμια οικονομική κρίση, οι τουρκικές επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να επωφελη-θούν από τα χαμηλά κόστη και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της χώρας. Παρά το γεγονός ότι δεν παράγουν προϊόντα που έχουν ζήτηση σε αναδυόμενες αγορές, όπως η Κίνα, οι Τούρκοι κατασκευαστές έως τώρα προωθούσαν τα προϊόντα τους προς τη μεγάλη αγορά της Δυτικής Ευρώπης, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν προχωρήσει στη διαφοροποίηση των εξαγωγών τους, κυρίως προς τη Μέση Ανατολή – μία τάση που το πιθανότερο είναι να δούμε να συνεχίζεται. Γενικά, το 2011 το διεθνές εμπόριο θα συνεχίσει να κατέχει σημαντική θέση στις οικονομίες πολλών ευρω-παϊκών χωρών. Η Πολωνία έχει μία μεγάλη εγχώρια αγορά που προσφέρει πολλές ευκαιρίες στη βιομηχανία της. Όμως, λόγω του μικρού τους μεγέθους, χώρες όπως η Τσεχία και η Σλοβακία, θα συνεχίσουν να αναζη-τούν ευκαιρίες στο εξωτερικό εμπόριο.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, σημαντικό πολιτικό βάρος έχει εναποτεθεί στο διεθνές εμπόριο, που θεωρείται το μέσο για την τόνωση της ανάπτυξης. Οποιαδήποτε και αν ήταν η επίδραση του γεγονότος αυτού, το Ηνωμένο Βασίλειο –όπως και το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοι-πης Ευρώπης– είχε αναμφίβολα μία καλύτερη χρονιά από ό,τι αναμενόταν, με την ετήσια ανάπτυξη για το 2010 να υπολογίζεται στο 2%. Οι βρετανικές επιχειρή-σεις βλέπουν με αισιοδοξία το 2011, και οι προοπτικές τους είναι πιθανό να ενισχυθούν περαιτέρω μέσω μίας πιο ανταγωνιστικής λίρας.
Οι επιπτώσεις των περικοπών στις δαπάνες Ενώ κατά τα προηγούμενα έτη οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη διοχέτευσαν κεφάλαια στις οικονομίες τους, το 2011 προβλέπεται να είναι έτος λιτότητας, αφού τα μέτρα που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των μεγάλων κρατικών ελλειμμάτων αρχίζουν να προκα-λούν προβλήματα. Το 2011 θα αφήσει αλώβητες τις χώρες χωρίς δημοσιονομικά ελλείμματα, όπως την Ελβετία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία, αλλά αλλού στην Ευρώπη οι επιχειρήσεις θα πρέπει να γνωρίζουν τις επιπτώσεις που οι περικοπές των δημοσίων δαπανών μπορεί να έχουν για την προοπτική ανάπτυξής τους. Οι περικοπές αυτές, ωστόσο, δεν σημαίνουν ότι οι κυβερνήσεις θα ξοδεύουν λιγότερο, αλλά μάλλον ότι θα δαπανούν με διαφορετικό τρόπο. Οι δημόσιοι φορείς θα αλλάξουν τις διαδικασίες ανάθεσης ώστε να βελτιώ-σουν την αποτελεσματικότητά τους. Για παράδειγμα, η βρετανική κυβέρνηση δεν σχεδιάζει να δαπανήσει λιγό-τερα χρήματα το 2011 –αν και η αναστολή οποιασδήπο-τε αύξησης των δαπανών μπορεί να αποβεί οδυνηρή– αντίθετα, αναθεωρεί τον τρόπο που αξιοποιεί και αμεί-βει τις εξωτερικές υπηρεσίες. Για τις επιχειρήσεις,
16
Μαζ ι κή εστ ί αση
This is a SEO version of FSguide2011_free. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »