Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 19

56 Ζυμαρικά Αφιέρωμα έχει μάλιστα «φουντώσει» κι επικεντρώνεται κυρίως σε δύο σημεία: • στο πεδίο της τιμολόγησης και προσφορών, καθώς οι καταναλωτές, λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματός τους, αναζητούν πιο οικονομικές λύσεις και • στο λανσάρισμα νέων προϊόντων και την τοποθέτησή τους στα ράφια των λιανεμπόρων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη ζυμαρικών με διάφορες γεύσεις (π.χ. σπανάκι, ντομάτα, καρότο, μανιτάρι κ.ά.), τα οποία βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερη ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό. Μικροί «παίκτες» και εισαγωγές-εξαγωγές Η εισαγωγική διείσδυση στον κλάδο των ζυμαρικών είναι περιορισμένη, με το σχετικό ποσοστό να μην ξεπερνά το 5% της κατανάλωσης και να αφορά κυρίως εμπορικές επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των ειδών διατροφής, καθώς και super market, τα οποία προσπαθούν να προσφέρουν περισσότερες επιλογές στους πελάτες τους. Αντίθετα, μεγαλύτερο είναι το ποσο- στό των εξαγωγών, το οποίο για τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου «αγγίζει» σε πολλές περιπτώ- σεις το 20%. Οι «κυρίαρχες» εταιρείες έχουν ενισχύσει διαχρονικά τους όγκους παραγωγής τους μέσω σημα- ντικών επενδύσεων σε παραγωγικές εγκαταστάσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να υπερκαλύ- πτουν την εγχώρια ζήτηση. Έτσι, έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν και σε εξαγωγές, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων περιλαμβάνει κυρίως γειτονικές αγορές. Στο εξωτερικό έχουν το «βλέμμα» τους και κάποιες από τις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου των ζυμαρικών, που δίνουν τα τελευταία χρόνια το «παρόν» και σε σχετικές εκθέσεις του εξωτερικού. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 10 μικρές επιχειρήσεις μακαρονοποιίας στη χώρα μας. Εται- ρείες όπως η Λάσανον από την Εύβοια, η Ανάγνου από το Δίστομο, αλλά και η Νόστιμον από τη Φθιώτιδα, που παράγει χειροποίητα ζυμαρικά με ντομάτα, με σπανάκι, ολικής άλεσης, αλλά και ταλιατέλες, κριθαρότο και παι- δικά ζυμαρικά χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα και χρωστικά. Ζυμαρικά από όλη την Ελλάδα δε, διανέμει σε μίνι μάρκετ και η εταιρεία Bellisimo , που διαλέγει προϊό- ντα από την ελληνική επαρχία, κυρίως για τα καταστήματα στην Αθήνα, αλλά και το e-shop της εταιρείας. Ιδιωτική ετικέτα στα σούπερ μάρκετ Αρκετή ανάπτυξη έχουν τα τελευταία χρόνια και τα προϊ- όντα ιδιωτικής ετικέτας, τα λεγόμενα private label, με τις εταιρείες ζυμαρικών να διοχετεύουν ένα σημαντικό μερίδιο της παραγωγής τους με ανώνυμους κωδικούς. Πρόκειται για συμφωνίες που κάνουν κάποιες εταιρείες ζυμαρικών, με διάφορες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ώστε να μπορούν αυτές να τοποθετούν στα ράφια τους ζυμα- ρικά με το δικό τους εταιρικό brand. Ηγετική θέση στο private label στην Ελλάδα διαθέτει η εταιρεία Eurimac, η οποία και αποτελεί συνέχεια της Μακαρονοποιίας Βορείου Ελλάδος (ΜΑΚΒΕΛ), και ειδι- κεύεται σε αυτή τη διαδικασία παραγωγής. Τα προϊόντα του κλάδου Τα προϊόντα του κλάδου διακρίνονται με βάση το σχήμα σε μακριά ζυμαρικά, κοντά, γεμιστά, παραδοσιακά και άλλα. Με βάση τη γεύση, διακρίνονται σε σιμιγδαλένια, ολικής αλέσεως, παραδοσιακά με αυγά και ζυμαρικά για ειδικές διατροφικές ανάγκες. Ιδιαίτερη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν τα προϊόντα ολικής αλέ- σεως, λόγω της υψηλής διατροφικής τους αξίας. Αναφορικά με τις κυριότερες προϊοντικές κατηγορίες, τα μακριά ζυμαρικά (τύπου σπαγγέτι κ.ά.) εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν πάνω από το 50% της συνολικής αγο- ράς, ενώ οι πάστες συγκεντρώνουν περίπου το 30%.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=