Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 19

66 έρευνα Τ α νέα δεδομένα στις καταναλωτικές συνήθειες παρα- δέχονται ουσιαστικά κι οι ίδιες οι εταιρείες τροφίμων, αλλάζοντας τις προτεραιότητές τους για τα επόμενα χρό- νια, ώστε να προσαρμοστούν στην εξυπηρέτηση της νέας γενιάς καταναλωτών. Όπως προέκυψε και από το 8ο συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ «Shopper Anatomy», όπου πραγ- ματοποιήθηκε live έρευνα μεταξύ των 130 στελεχών του Λιανεμπορίου και της Βιομηχανίας τροφίμων, η κατανό- ηση των νέων αναγκών του καταναλωτή σημειώθηκε ως πολύ σημαντική προτεραιότητα για τη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, σε ποσοστό 98%. Είναι σαφές άλλωστε ότι πέρα από τις αλλαγές που καταγρά- φονται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική κοινωνία, λόγω της οικονομικής κρίσης, η αλλαγή στις καταναλω- τικές συνήθειες είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που σχετίζεται τόσο με την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, όσο και με την παγκοσμιοποιήση. Πιο συγκεκριμένα, μέσα σε αυτό το πλαίσιο υψηλής προ- τεραιότητας, οι σημαντικότερες προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις σε σχέση με τον καταναλωτή αφορούν επιδράσεις που σχετίζονται με τη μακροχρόνια οικονομική κρίση και τις αλλαγές συμπεριφοράς-διατροφής, με τα στοιχεία να δείχνουν τα εξής: • Το 59% των στελεχών των εταιρειών τροφίμων θεωρεί σημαντικότερη πρόκληση σε σχέση με τον Έλληνα καταναλωτή το μειωμένο εισόδημα σε ποσοστό 59%. • Ακολουθεί η αυξανόμενη ζήτηση προσφορών κι εκπτώσεων σε ποσοστό 51%. • Τρίτος σημαντικότερος παράγοντας θεωρούνται οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες σε ποσοστό 45%. Η βιασύνη και η αλλαγή στο ρυθμό ζωής κρίνονται ως προτεραιότητα από το 35% των στελεχών. Σημαντικός παράγοντας και οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, σύμφωνα με το 30%. Αντίθετα, άλλες τάσεις, όπως οι δημογραφικές αλλαγές, οι αλλαγές σε μάρκες και καταστήματα και οι αλλαγές στα κανάλια επικοινωνίας δεν αξιολογούνται ως σημα- ντικές. Η ευκολία «κερδίζει» την τιμή Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ήταν κι οι απόψεις που κατα- γράφηκαν στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ και σε σχέση με το ποιες θεωρούν ότι είναι σήμερα οι προτεραιότητες από την πλευρά του καταναλωτή οι ίδιες οι επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων. Παρότι, λοιπόν, το μειωμένο εισόδημα των πολιτών καταγράφεται ως η σημαντικό- τερη πρόκληση, οι χαμηλές τιμές δεν θεωρούνται πλέον το σημαντικότερο πρόβλημα και καταλαμβάνουν την 3η θέση με ποσοστό 44%, πίσω από την άνεση, ευκολία και ταχύτητα αγορών (convenience) με 50% και τα ποιο- τικά προϊόντα με 48%. Υψηλή θέση καταλαμβάνουν επίσης τα φρέσκα προϊόντα (30%) και η προσωποποιημένη πληροφόρηση-εξυπηρέ- τηση (30%) που είναι πλέον εφικτή με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Φαίνεται ότι το ζητούμενο είναι όλο και περισσότερο μια πιο καλή και ποιοτική αγοραστική εμπειρία, τόσο κατά τη διάρκεια της αγοράς, όσο και κατά τη χρήση των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι οι προσφορές και εκπτώσεις καταλαμβάνουν μόλις την 9η θέση, δίνοντας μία ακόμα ένδειξη σταδιακού κορε- σμού του συγκεκριμένου φαινομένου. Μ Η «απάντηση» των εταιρειών

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=