Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 23

93 έρευνα ΙΕΛΚΑ I διαίτερα κινητικός εμφανίζεται ο Έλληνας καταναλω- τής, καθώς επιλέγει να αγοράζει τρόφιμα από πολλά διαφορετικά σημεία πώλησης, πραγματοποιώντας συχνές επισκέψεις, σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, που πραγματοποί- ησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα προσφέρο- νται για την εξαγωγή ιδιαίτερα ενδιαφερόντων συμπερασμάτων, που σχετίζονται με τις εβδομαδιαίες καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Φαίνεται, λοι- πόν, ότι ο Έλληνας καταναλωτής, παρ’ όλο που προσπαθεί να αξιοποιεί τις προσφορές και τις εκπτώσεις από τα σου- περμάρκετ, επισκέπτεται σε μεγάλο βαθμό κι άλλα σημεία λιανικής πώλησης, με τα μίνι μάρκετ να αποτε- λούν σταθερή επιλογή. Η έρευνα χρησιμοποίησε δείγμα 2.000 ατόμων, εξετάζοντας, ανάμεσα σε άλλα, και την πολυκαναλική τάση που παρουσιάζουν οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια στην εγχώρια αγορά. Συγκεκριμένα, το βασικότερο σημείο, όπου σχεδόν όλοι οι Έλληνες πραγματοποιούν τις αγορές τους, είναι το σουπερμάρκετ, καθώς μόλις το 1% του δείγματος δήλωσε ότι δεν επι- σκέπτεται ποτέ τις βασικές αλυσίδες λιανικής. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 30% των κατα- ναλωτών προμηθεύεται τρόφιμα από τα σουπερμάρ- κετ, πραγματοποιώντας επισκέψεις περίπου 5 φορές την εβδομάδα, το 33% πηγαί- νει 3-5 φορές την εβδομάδα, ενώ το 27% 1-2 φορές. Η πλει- οψηφία, μάλιστα, των καταναλωτών επιλέγει δύο ή περισσότερες αλυσίδες σουπερμάρ- κετ για τις αγορές της. Πρόκειται για μια εξέλιξη που σχετίζεται άμεσα με την ένταση των προσφορών και τα μικρότερα καλάθια ανά επίσκεψη, σε σχέση με ό,τι ίσχυε στο παρελθόν, τα οποία πρακτικά μεταφράζονται σε περισσότερες επισκέψεις. Οι Έλληνες καταναλωτές, στην προσπάθειά τους να εξοι- κονομήσουν χρήματα, κυνηγούν προσφορές κι εκπτώσεις. Η μέση εξοικονόμηση για ένα νοικοκυριό από αυτή την πρακτική έξυπνων αγορών ανέρχεται στο 12%. Στην ουσία, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντι- στοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος που υπερβαίνει τα 300 ευρώ ετησίως. Η αξία αυτή, μάλιστα, είναι σταθερή σε ετησία βάση την τελευταία 5ετία, με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι, για την εξεταζόμενη 5ετία, το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο του 2014, λόγω της μεί- ωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4%. Συνολικά, η μέση εξοι- κονόμηση ανά νοικοκυριό υπολογίζεται σε περίπου 1.500 ευρώ για την εξεταζόμενη περί- οδο, ενώ η συνολική αξία ξεπερνά τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Χαρακτηριστικό του Έλληνα κατα- ναλωτή είναι ότι αξιολογεί πολύ υψηλά την αγοραστική εμπειρία στα σουπερμάρκετ, σε ποσοστό άνω του 80%. Η ασφάλεια των αγορών είναι το πιο δυνατό σημείο, ενώ ακολουθούν η άνεση των αγορών, η ποικι- λία κι η εξυπηρέτηση. Η σχέση ποιότητας-τιμής, που είναι κύριο ζητούμενο στη διαδικασία λήψης απόφασης σημείου πώλησης, αξιολογείται, επίσης, θετικά από το 82% του αγοραστικού κοινού. Το δεύτερο σε επισκεψιμότητα σημείο πώλησης τροφί- μων αποτελεί ο φούρνος, με το 43% του καταναλωτικού κοινού να πραγματοποιεί κατά προσέγγιση 5 επισκέψεις την εβδομάδα. Η τάση αυτή έχει αφενός άμεση σχέση με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού αφετέρου εξαρτάται και σε μεγάλο βαθμό από την αλλαγή που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στα περισσότερα αρτο- πωλεία, τα οποία έχουν μετατραπεί σε καταστήματα με νέα προϊόντα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στον καφέ. Πελάτες του μίνι μάρκετ το 78% των Ελλήνων Στην τρίτη θέση της κατάταξης, όσον αφορά την εβδομαδι- αία επισκεψιμότητα για την αγορά τροφίμων, «Το 34% των Ελλήνων πηγαίνει 1-2 φορές την εβδομάδα σε ένα κατάστημα της μικρής λιανικής»

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=