Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 24

POS. Ουσιαστικά, ο μόνος λόγος που συνεχίζουν να υπάρχουν στο ράφι των περισσότερων καταστημάτων είναι επειδή λειτουργούν ως «κράχτης» για την προ- σέλκυση των καταναλωτών. Και σαν να μην έφτανε αυτό, η νέα νομοθεσία αποτρέ- πει, ουσιαστικά, τους χονδρεμπόρους των τσιγάρων να πωλούν συγκεκριμένες ποσότητες τσιγάρων ανά κατά- στημα. Πλέον, κάθε πακέτο τσιγάρου έχει το δικό του δελτίο ταυτότητας, αλλά το ίδιο ισχύει και για τις κούτες. Αυτό σημαίνει πως ένας καπνοπώλης δεν μπορεί να αγοράσει, απλώς, όσα πακέτα τσιγάρων χρειάζεται, βάσει των αναγκών του καταστήματος, αλλά είναι ανα- γκασμένος να αγοράσει ολόκληρη την κούτα για κάθε ένα από τα πακέτα που θέλει να βάλει στο ράφι του. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι κάθε κούτα περιέχει 8-10 πακέτα τσιγάρα, για να γεμίσει το μίνι μάρκετ ή το περίπτερο, θα πρέπει να διαθέτει κάθε μήνα ένα μεγάλο μπάτζετ, μόνο για αυτό το «κομμάτι» της δουλειάς του, το οποίο, μάλι- στα, σπάνια φέρνει κέρδη στο εκάστοτε κατάστημα. Όπως γίνεται αντιληπτό, πρόκειται για μία έξτρα επιβά- ρυνση σε έναν ήδη ταλαιπωρημένο κλάδο, η οποία και θα πρέπει να «ακουστεί», για να υπάρξει κι η αντίστοιχη προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος. Ο στόχος της ιχνηλασιμότητας Η ευρωπαϊκή οδηγία επι- βάλλει τη λειτουργία ενός συστήματος ιχνηλασιμότητας για τα προϊόντα καπνού, με το οποίο θα εξασφαλίζεται ότι όλες οι συσκευασίες προϊό- ντων καπνού που παράγονται στην Ε.Ε., που προορίζονται για την αγορά της Ε.Ε. ή που διατί- θενται σε αυτήν θα επισημαίνονται με μοναδικό ανα- γνωριστικό κωδικό. Καθορίζει, επίσης, τις προδιαγραφές των υποχρεωτικών χαρακτηριστικών ασφαλείας που πρέπει να εφαρμό- ζονται στα προϊόντα καπνού. Η όλη ουσία πίσω από αυτή την κίνηση έχει να κάνει με την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καπνικά, η οποία κι αποτελεί στόχο τόσο των κυβερνήσεων των χωρών, όσο και των ίδιων των εταιρειών που παράγουν και διανέμουν τσιγάρα. Κι ο λόγος είναι, φυσικά, ότι αμφό- τεροι χάνουν χρήματα. Από τη μία οι εταιρείες βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται, εξαιτίας της «άνθι- σης» των παράνομων τσιγάρων στην αγορά κι από την άλλη τα κράτη χάνουν τεράστια ποσά από τη φορολό- γηση, η οποία, ειδικά στα τσιγάρα, είναι… υπερφορολόγηση, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σχε- δόν σε όλο τον κόσμο. Παράνομο 1 στα 4 πακέτα τσιγάρων Τα στοιχεία δείχνουν ότι το παραεμπόριο καπνικών προϊόντων στην Ελλάδα βρίσκεται σε έξαρση, με τη «χασούρα» να είναι μεγάλη για όλους, καθώς εκτιμάται ότι ένα στα τέσσερα πακέτα που διανέμονται στη χώρα μας είναι παράνομο. Σύμφωνα με σχετική έκθεση της KPMG, προκύπτει ότι η παράνομη αγορά τσιγάρων στην Ελλάδα την περασμένη χρονιά, εκτινάχθηκε στο 23,6% κι η χώρα μας κατέ- κτησε έτσι την αρνητική πρωτιά, έχο- ντας το μεγαλύτερο ποσοστό παράνομων τσιγάρων στην Ευρω- παϊκή Ένωση. Ακόμη πιο σοβαρό θεωρείται το γεγονός ότι κόστισε στα κρατικά ταμεία το ποσό των 690 εκατ. ευρώ μόνο για το 2018. Ταυτόχρονα, στην Ελλάδα καταγράφηκε η μεγαλύτερη ποσότητα παραποιημένων τσιγάρων στην Ε.Ε. (1,5 δις τσιγάρα), σε μία δεύτερη αρνητική πρωτιά για τη χώρα. Τα επιμέρους στοιχεία δείχνουν δε ότι η κατανάλωση παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε. υπολογίστηκε στο 8,6% της συνολικής κατανάλωσης, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 43,6 δισεκατομμύρια τσιγάρα κι ισοδυναμεί με τέσ- σερις φορές τη νόμιμη κατανάλωση στην Ελλάδα. Η κατανάλωση παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε. παρέ- μεινε στο ίδιο επίπεδο με την προηγούμενη χρονιά, όμως, σύμφωνα με τη μελέτη, η κατανάλωση παραποι- ημένων τσιγάρων αυξήθηκε κατά 30% από την προηγούμενη χρονιά – στα υψηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ως σήμερα. Όπως τονίζεται και σε σχετική ανακοίνωση της Παπα- Όλα τα προϊόντα καπνού που διατίθενται πλέον και στην Ελλάδα, επισημαίνονται με μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό. ρεπορτάζ 35

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=