Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 27

68 έρευνα ΙΕΛΚΑ Μεγάλη αύξηση στα φρούτα και τα ροφήματα Από εκεί και πέρα, η μελέτη ανέδειξε και κάποια επιμέ- ρους στοιχεία για τις δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς φαίνεται ότι υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις ανά προϊοντική κατηγορία. Συγκεκριμένα, μείωση παρουσίασε η δαπάνη σε έλαια και λίπη (-0,87%), σε οινοπνευματώδη ποτά (-1,08%) και σε γαλακτοκομικά και αυγά (-1,68%), ενώ οι υπόλοιπες γενικές κατηγορίες παρουσίασαν αύξηση. Η μεγαλύτερη εξ αυτών καταγράφεται στα φρούτα (+5,21%) κι ακολουθούν τα είδη ατομικού ευπρεπισμού (+2,50%) και τα μη οινοπνευματώδη ποτά (+2,43%). Οι μεταβολές αυτές, μάλιστα, φαίνεται να σχετίζονται σε ελάχιστο βαθμό με την εξέλιξη των τιμών των εκάστοτε προϊόντων, καθώς ο δείκτης τιμών κατανα- λωτή της ΕΛΣΤΑΤ για τα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσιάζει ελάχιστη αύξηση το 2018, κατά 0,40%, σε σχέση με το 2017, ενώ και οι επιμέρους δείκτες έχουν μικρότερες μεταβολές. Π.χ. ο αντίστοιχος δείκτης τιμών για τα φρούτα παρουσιάζει αύξηση κατά 1,64%, ενώ οι αγορές φρούτων αυξήθηκαν κατά 5,21%. Οι διαφοροποιήσεις μπορούν επομένως να αποδοθούν σε εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών, σε επι- λογή διαφορετικού μείγματος προϊόντων, ακόμα και σε διαφοροποίηση στις διατροφικές συνήθειες. Μεταβολές στις δαπάνες ανά περιοχή Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται, όμως, και στις δαπάνες των νοικοκυριών ανά Περιφέρεια, με τα είδη παντοπωλείου να αγοράζονται λιγότερο στα Ιόνια Νησιά (-11,87%), την Πελοπόννησο (-12,15%) και την Ήπειρο (-8,92%), ενώ ανοδική είναι η πορεία τους το 2018 στη Δυτική Μακεδονία (+21,93%), τη Στε- ρεά Ελλάδα (+19,35%) και το Βόρειο Αιγαίο (+10,43%). Στις δύο πρώτες, μάλιστα, υπάρχει αύξηση τόσο στη δαπάνη ανά νοικοκυριό, όσο και αύξηση των νοικο- κυριών κατά 11,50% και 5,21% αντίστοιχα, κάτι που οδηγεί σε συνολική αύξηση της δαπάνης. Παρ’ όλα αυτά, η Αττική εξακολουθεί να είναι η περι- οχή με τη μεγαλύτερη δαπάνη, καθώς σε αυτή οφείλονται τα 7,78 δισεκατομμύρια ευρώ και ποσο- στό 43,66% επί του συνόλου. Ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία με 2,77 δισ. ευρώ και 15,56% και η Θεσσαλία με 1,02 δισ. ευρώ και ποσοστό 5,73%. Τη μικρότερη δαπάνη παρά τη σημα- ντική αύξηση έχει η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, με 243,56 εκατ. ευρώ και ποσοστό 1,37%. Παράγοντες όπως η γήρανση του πληθυσμού, η μετανάστευση, οι τουριστικές δραστηριότητες Airbnb και διάφορα άλλα επηρεάζουν τόσο το ύψος της δαπάνης, όσο και τη σύνθεσή της σε διαφορετικές περιοχές, εξ ου κι οι μεγάλες μεταβολές ανά την Ελλάδα. Μ Στο ίδιο πλαίσιο κινείται κι η πρόσφατη έρευνα καταναλωτικού κλίματος από τον Σύνδεσμο Επιχει- ρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, καθώς σημειώνει ότι το 41% του ελληνικού… πορτοφολιού καταλήγει σε είδη παντοπωλείου και συγκεκριμένα στα τρόφιμα και τα ποτά. Γενικότερα, τα στοιχεία του ΣΕΛΠΕ καταγράφουν την οικονομική πίεση που αντιμετωπίζει το ελλη- νικό καταναλωτικό κοινό, με το 74% να ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματός του σε μηνιαία βάση, ενώ το 10% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο, για να καλύψει τις ανάγκες του. Από εκεί και πέρα, οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς ανέρχονται στο 25% του εισοδήμα- τος, όσο είναι κι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων. Οι φόροι ακολουθούν με 19% κι οι υπηρεσίες με 15%. Αθροιστικά, οι πάγιες δαπάνες σε λογαρια- σμούς και φόρους ανέρχονται κατ’ εκτίμηση στο 44% του διαθέσιμου εισοδήματος. Ενώ η τάση και στις δύο αυτές κατηγορίες δαπανών είναι αυξητική, όπως καταγράφεται στον δείκτη τάσης μεταβολής δαπανών, έναντι των δαπανών σε αγορές προϊόντων και υπηρεσίες, για τις οποίες η τάση είναι αρνητική. Όσον αφορά δε την κατανομή των λιανικών αγο- ρών στις παραπάνω δαπάνες, η κύρια κατηγορία αγορών είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41%. Ακολουθεί η εστίαση με 12%, τα είδη ρουχισμού με 10% και τα φάρμακα με 8%. Έπιπλα και παιχνίδια-είδη δώρων έχουν τα χαμη- λότερα ποσοστά με 3%. Σε τρόφιμα και ποτά το 41% του εισοδήματος των Ελλήνων

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=