Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 29

39 Κ ατηγορίες προϊόντων ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής αποτελούν τα αναψυκτικά κι οι χυμοί, καθώς, ιδιαιτέρως τους καλοκαιρινούς μήνες, οι πωλήσεις τους συνιστούν σημαντικό μέρος του τζίρου. Τα μίνι μάρκετ και τα περί- πτερα θεωρούνται το βασικότερο κανάλι πώλησης των συγκεκριμένων προϊόντων κι εν μέσω πανδημίας ουσιαστικά «έσωσαν» τις βιομηχανίες από μεγαλύτερα προβλήματα, αφού τα αποτελέσματα από τα «λουκέτα» σε εστίαση και τουριστικές επιχειρήσεις δεν άργησαν να γίνουν ορατά στις οικονομικές καταστάσεις που δημοσίευσαν οι εταιρείες. Ο κορωνοϊός επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις βιομη- χανίες αναψυκτικών, ξεκινώντας από τον κορυφαίο παίκτη της κατηγορίας, την CocaCola. Η εταιρεία, από την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων και μετά, βίωσε μία σημα- ντική μείωση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το 40% των εσό- δων της, σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές του τομέα, όπως η Ιταλία κι η Ελλάδα. Όμως, τα ανοιχτά σούπερ και μίνι μάρ- κετ φαίνεται να «έσωσαν» την κατάσταση, αφού παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης στην κατανά- λωση εντός σπιτιού τις εβδομάδες που τα νοικοκυριά συσσώρευαν αποθέματα κι επισκέπτονταν τακτικά τις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου αλλά και τα καταστήματα της γειτονιάς τους. Τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν στη συνέχεια επέφεραν μεγάλη πτώση του όγκου πωλήσεων τον Μάρτιο, όμως τα καταστήματα της μικρής λιανικής έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να αντισταθμιστεί ο όγκος πωλήσεων που χάθηκε από το κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού. Σε αντίθεση με την κατηγορία των αναψυκτικών που αντιμετώπισε πολλαπλές προκλήσεις, οι χυμοί αποτέ- λεσαν προϊόντα αυξημένης ζήτησης στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Προκειμένου να θωρακί- σουν τον οργανισμό τους απέναντι στον κορωνοϊό, οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν μαζικά εσπεριδο- ειδή, με έμφαση στα πορτοκάλια, ή συσκευασμένους χυμούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μία από τις μεγα- λύτερες αγορές του κόσμου, τις ΗΠΑ, οι συσκευασμένοι χυμοί πορτοκαλιών κατέγραψαν αλματώδη αύξηση στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με τους Financial Times, με τους καταναλωτές να σπεύδουν στα καταστήματα και να «στοκάρουν» προϊόντα, παρά το γεγονός ότι εκπρό- σωποι της αγοράς διαβεβαίωναν για την επάρκεια στα είδη της συγκεκριμένης κατη- γορίας. Η τεράστια ζήτηση για χυμούς πορτοκαλιού προκά- λεσε, μάλιστα, και σημαντική αύξηση στην τιμή τους, γύρω στο 20%, σε μια περίοδο που οι παραγωγοί δυσκολεύονταν να κάνουν εξαγωγές, λόγω του περιο- ρισμού των μετακινήσεων. Παράλληλα, εξαιτίας της πανδημίας, οι καταναλωτές ξεκίνησαν να διαμορφώνουν διαφορετικές αγο- ραστικές συνήθειες, όπως έδειξαν κι όλες οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο χρονικό διά- στημα, οι οποίες αναμένεται να παγιωθούν στο μέλλον. Βασική τάση της περιόδου ήταν η στροφή στο μαγεί- ρεμα, η οποία όμως δεν συνοδεύτηκε από πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών εξακολούθησε να αγοράζει αναψυ- κτικά, snacks και χυμούς με ή χωρίς ζάχαρη, «Τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα θεωρούνται βασικό “κανάλι” πώλησης για αναψυκτικά και χυμούς κι εν μέσω πανδημίας βοήθησαν τις βιομηχανίες να αντεπεξέλθουν στην κρίση της αγοράς.» Αναψυκτικά & Χυμοί Αφιέρωμα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=