Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 29

79 συμπληρώματα διατροφής, η οποία, με την εξαίρεση των βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής, σήμερα απαγορεύεται να διατίθεται από τα σούπερ μάρκετ. Θα πρέπει να σημειωθεί βέβαια ότι σήμερα στα σούπερ μάρκετ διατίθενται ελάχιστοι κωδικοί προϊόντων βιταμι- νών και συμπληρωμάτων διατροφής και συνήθως ιδιωτικής ετικέτας. Δεύτερη κατηγορία ήταν τα είδη καπνιστού, μία κατηγορία η οποία αν κι επιτρέπεται η πώλησή της στα καταστήματα σούπερ μάρκετ δεν είναι χρηματοοικονομικά ελκυστική για το οργανωμένο λια- νεμπόριο. Ακολουθούν τα είδη της άμεσης επικαιρότητας, αντισηπτικά, γάντια και μάσκες, τα οποία σε κάποια καταστήματα διατίθενται και σε κάποια άλλα όχι, ενώ σημαντικό ποσοστό λαμβάνουν και τα είδη κήπου, τα καλλυντικά, τα βιβλία και η γραφική ύλη. Όσον αφορά τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση κάνει σαφές ότι η επιθυ- μία του κοινού αφορά κυρίως ένα μικρό κωδικολόγιο επωνύμων προϊόντων άμεσης ανάγκης τα οποία συνή- θως ο καταναλωτής έχει πάντα διαθέσιμα στο σπίτι του, όπως παυσίπονα και προϊόντα για το στομάχι, και βασι- κός λόγος για το αίτημα αυτό είναι η αποφυγή της δεύτερης ξεχωριστής επίσκεψης για την προμήθειά τους. Κάτι τέτοιο συνάδει και με τη σημερινή πρόθεση για περιορισμό των μετακινήσεων. Δεν «προχωρά» η πώληση εφημερίδων και περιοδικών Μία από τις ενέργειες της κυβέρνησης εν μέσω κορω- νοϊού, που έφερε αντιδράσεις από τον κλάδο της μικρής λιανικής, ήταν η νομοθέτηση της υποχρέωσης των καταστημάτων σούπερ μάρκετ να πωλούν εφημερίδες και περιοδικά. Φαίνεται, όμως, ότι η συγκεκριμένη θεσμοθέτηση αφορά μόνο μία πολύ μικρή μερίδα του καταναλωτικού κοινού. Με βάση την έρευνα του ΙΕΛΚΑ κι όπως φαίνεται και στο σχήμα 2, η συγκεκριμένη κατηγορία δεν αναφέρθηκε από κανέναν καταναλωτή στο πλαίσιο της έρευνας ως ζητούμενο για αγορά από το σούπερ μάρκετ, κάτι που δείχνει ότι δεν υπάρχει ζήτηση από την πλευρά του κοινού. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση για το αν οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να αγοράζουν από τα σούπερ μάρκετ εφημερίδες και περιοδικά, μόλις το 7% απαντά θετικά, ενώ το 61% θα προτιμούσε αντί για εφημερίδες και περι- οδικά να βρίσκει άλλα προϊόντα διαθέσιμα στο σουπερμάρκετ. Είναι, άλλωστε, ενδεικτικό ότι μόλις 1 στους 2 κατανα- λωτές γνωρίζει ότι μπορεί να βρει εφημερίδες και περιοδικά στα σούπερ μάρκετ. Η παρα- πάνω εικόνα επιβεβαιώνεται και με τα πρόσφατα στοιχεία για τις πωλήσεις των αγαθών αυτών από τα σούπερ μάρκετ, οι οποίες είναι ελάχιστες. Χαρακτηρι- στικά αναφέρεται ότι κατά μέσο όρο πωλούνται μόλις 1 με 2 τεμάχια ανά ημέρα ανά κατάστημα, ενώ σε πλήθος καταστη- μάτων οι πωλήσεις είναι μηδενικές. Σημειώνεται δε από στελέχη της αγοράς ότι ενώ οι πωλήσεις είναι ελά- χιστες δημιουργείται τεράστιο διαχειριστικό κόστος για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ στην περίπτωση των μικρών καταστημάτων ευκολίας καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στα ράφια, μειώνοντας το μέγεθος του κωδικο- λογίου που μπορεί να διατεθεί. Μ 4 Μόλις το 38% του κοινού έχει σταματήσει να φοράει γάντια μίας χρήσης κατά την επί- σκεψή του στα καταστήματα, το 11% θα σταματήσει άμεσα και το 13% μέσα στο 2020. 1 στους 3 θα συνεχίσει να φοράει γάντια και το επόμενο έτος. 4 Τα ποσοστά για τις μάσκες είναι ακόμα μεγαλύτερα. Μόλις το 28% έχει σταματήσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα, το 15% θα σταματήσει άμεσα και το 16% μέσα στο 2020. Το υπόλοιπο 41% θα σταματήσει αργό- τερα. 4 Μεγάλη διείσδυση στην καθημερινότητα καταγράφεται για τα αντισηπτικά, με το 30% του κοινού να δηλώνει ότι δεν θα σταματή- σει ποτέ να κουβαλάει μαζί του αντισηπτικά. 4 Αξιοσημείωτο είναι ότι 4 στους 10 θα δια- τηρήσουν την τάση της αποφυγής εξόδου από το σπίτι ακόμα και το επόμενο έτος, ενδεικτικό της αίσθησης κινδύνου που υπάρχει ακόμα και σήμερα. 4 Όσον αφορά την αγορά της εστίασης, το 33% ή 1 στους 3 θα ξεκινήσει άμεσα τη συνή- θεια του φαγητού σε εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ 17% αργότερα μέσα στον χρόνο. 1 στους 2, όμως, δεν θα επιστρέψει στην οργανω- μένη εστίαση μέσα στο 2020. Οι συνήθειες του κορωνοϊού Όσον αφορά τις συνήθειες των καταναλωτών αποκλειστικά σε σχέση με τον κορωνοϊό, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να περιορίζουν την εμφάνισή τους. Η σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι συνήθειες που υιοθετήθηκαν λόγω της εμφάνισης της κρίσης του COVID-19 αναμέ- νεται να διατηρηθούν σε μικρότερα ποσοστά των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, η μελέτη κατέγραψε τον Μάιο τα εξής: έρευνα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=