Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 31

35 ρεπορτάζ Ο κλάδος του μίνι μάρκετ θεωρήθηκε αρχικά από τους ευνοημένους, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας του κορωνοϊού, αφού τα μέτρα που πήραν οι περισσότερες κυβερνήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο αποδείχθηκαν θετικά για τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα μικρότερα καταστήματα με μεγάλη γκάμα προϊόντων. Ο συνω- στισμός στις «αλυσίδες» κι η αύξηση των αγορών από τους καταναλωτές εν μέσω καραντίνας επέτρεψαν σε κάποια μίνι μάρκετ να κάνουν «χρυσές» δουλειές εν μέσω κορωνοϊού, την ώρα που αρκετά ψιλικατζίδικα και πολλά περίπτερα αντιμετώπιζαν σημαντικά προ- βλήματα. Η δεύτερη καραντίνα, όμως, που επιβλήθηκε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2020 και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν, πριν ακόμη φθάσουμε σε αυτή, φαίνε- ται ότι είχαν περισσότερο αρνητικά αποτελέσματα σε ολόκληρο τον κλάδο της μικρής λιανικής, με το…μπά- χαλο των ωραρίων να είναι ένας από τους παράγοντες που έκαναν δύσκολη τη ζωή των επαγγελματιών της συγκεκριμένης αγοράς. Μεγάλο «πλήγμα» για τα 24ωρα καταστήματα Ένα από τα μεγαλύτερα «πλήγματα» δέχτηκαν πάντως τα 24ωρα καταστήματα της μικρής λιανικής, αφού δεν είναι λίγα τα μίνι μάρκετ, και ειδικά τα περίπτερα, που βασίζουν τον τζίρο τους στις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας και το ξημέρωμα, οπότε τα σούπερ μάρκετ παραμένουν κλειστά. Οι αποφάσεις της κυβέρνησης, σε συνεργασία με τους λοιμωξιολόγους, για τον περιορι- σμό των κρουσμάτων ήρθαν ως «πέλεκυς» για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, με πολλούς περι- πτεράδες να χάνουν τον ύπνο τους… κυριολεκτικά. Σε μία προσπάθεια να αποφευχθεί ο συνωστισμός και να περιοριστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού, οι αρμόδιοι έλαβαν αρχικά την απόφαση να απαγορευτεί η λει- τουργία των μίνι μάρκετ και περιπτέρων μετά τις 12 τα μεσάνυχτα. Το μέτρο αυτό είχε ως στόχο να αποθαρρύ- νει αυτούς που ξενυχτούν να συγκεντρώνονται σε εξωτερικούς χώρους, καθώς καθιστά δύσκολη την προμήθεια αλκοόλ και την κατανάλωσή του σε πάρκα και πλατείες. Τα περισσότερα 24ωρα περίπτερα, όμως, στη χώρα μας δεν διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή, προκειμένου να κατεβάσουν ρολά και να κλείσουν, όπως τα υπόλοιπα καταστήματα. Για τον λόγο αυτό, ιδιοκτήτες κι υπάλληλοι αναγκάστη- καν να ξενυχτούν και να φυλάνε «σκοπιά» όλη τη νύχτα, χωρίς κανένα περιθώριο κέρδους, απλώς και μόνο για να μην αφήσουν αφύλαχτο το περίπτερο και «χτυπηθεί» η επιχείρησή τους από επίδοξους ληστές. Βέβαια, πολύ συχνά αυτά τα καταστήματα, ούτως ή άλλως, αντιμετωπίζουν προβλήματα κλοπής σε στα- θερή βάση και χωρίς να μπορούν να προστατευθούν. Ειδικά σε εκείνη την περίοδο, όμως, ήταν συνηθισμένη η εικόνα με τη χαρακτηριστική κορδέλα που βάζουν οι περιπτερούχοι, παραμένοντας όλη τη νύχτα μέσα στο περίπτερο, με ανοιχτά τα φώτα και διώχνοντας πελά- τες, που επιθυμούσαν να προμηθευτούν μπίρες από τα ψυγεία. Περιπτερούχοι κι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ είδαν τους τζίρους τους να συρρικνώνονται, εξαιτίας του συγκεκριμένου μέτρου, όμως οι πλατείες παρέμεναν σε πολλές περιπτώσεις γεμάτες. Ανοιχτά καταστήματα με… κλεισμένους πελάτες Μετά κι από τις έντονες αντιδράσεις, το παραπάνω μέτρο εγκαταλείφθηκε γρήγορα, για να δημιουργηθεί νέα αναστάτωση στην αγορά από την καραντίνα του Νοεμβρίου. Σε μία προσπάθεια να περιοριστεί η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων, αλλά και παράλ- ληλα να λειτουργήσει η αγορά την περίοδο των Χριστουγέννων, η κυβέρνηση έθεσε τη χώρα σε γενι- κευμένο lockdown. Η δεύτερη καραντίνα αποτέλεσε, λοιπόν, γεγονός, δημιουργώντας αυτή τη φορά μόνο προβλήματα στη μικρή λιανική. Τα μίνι μάρκετ συνδυ- άστηκαν με τα σούπερ μάρκετ κι άλλαξε ξανά το ωράριό τους, μέχρι και τις 20:30, και το delivery επε- Η δεύτερη καραντίνα που επιβλήθηκε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2020 και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν πριν από αυτή είχαν αρνητικά αποτελέσματα σε ολόκληρο τον κλάδο της μικρής λιανικής. Η δεύτερη καραντίνα αποτέλεσε γεγονός, προκαλώντας αυτή τη φορά μόνο προβλή- ματα στη μικρή λιανική.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=