Page 11 - ΤΑguide2011_free

This is a SEO version of ΤΑguide2011_free. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

11

Toυρ ι σμός : Η Βαρ ι ά β ι ομηχαν ί α σε κρ ί ση

και της αττικής για τον σεπτέμβριο του 2010, αυτές έκλεισαν με νέες απώλειες, που έφθασαν το 10, 30%.

οπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η ενωση Ξενοδόχων αθηνών-αττικής (εΞα-α), εντυπωσιάζει το γεγονός πως η πτωτική τάση της αθήνας-αττικής σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της συνεχίζεται και μάλιστα η ψαλίδα διευρύνεται. από το ποσοστό -6.3% (στα έσοδα του

οκταμήνου) έχουν βρεθεί στο -6.7% στο εννιάμηνο. το +19.4% στα έσοδα της κωνσταντινούπολης όχι μόνο εντυπωσιάζει, αλλά και προβληματίζει τον κλάδο.

ειδικότερα, τις μεγαλύτερες απώλειες βιώνουν τα 3* ξενοδοχεία, σε ποσοστό 16,50%, φτάνοντας το 72,40% στις πληρότητες από 86,80% που ήταν πέρυσι. ακολουθούν τα ξενοδοχεία 2* με απώλειες 11,60% και 42,60% στις πληρότητες, τα 4* με 10,30% και την πληρότητα να φτάνει το 75,40%. τις λιγότερες απώλειες εμφανίζουν τα 5*, της τάξεως του 2,70%, τα οποία πέτυχαν πληρότητες 72,80%. Παρ’ όλα αυτά, ώθηση στις πληρότητες των αθηναϊκών ξενοδοχείων, έδωσε η διοργάνωση του 28ου Μαραθωνίου στο τέλος οκτωβρίου. ο πρόεδρος της εΞα-α, κ. γιάννης ρέτσος, σε δηλώσεις του στο αΠε-ΜΠε επιβεβαίωσε τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού, Παύλου γερουλάνου, που έκαναν λόγο για πληρότητες 90% στα δωμάτια των ξενοδοχεία των αθηνών. στο σκέλος των εσόδων, υπογραμμίστηκε ότι οι τιμές των δωματίων κινήθηκαν στα επίπεδα που επιβάλλει ο μήνας οκτώβριος. ο κ. ρέτσος στάθηκε στο γεγονός ότι η αθήνα για πρώτη φορά μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, έλαβε θετική δημοσιότητα διεθνώς. Aπό την άλλη, ο ανδρέας ανδρεάδης, αντιπρόεδρος του συνδέσμου ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων (σετε), σε συνέντευξή του στο Reuters, κάνοντας τον απολογισμό της τουριστικής χρονιάς, ανέφερε ότι: «η χρονιά αυτή τελικά εξελίχθηκε καλύτερα από ό,τι περιμέναμε, τουλάχιστον αποφύγαμε την ολική καταστροφή.»

Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΠΑ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ενα ζήτημα που απασχόλησε ιδιαίτερα τον ελληνικό τουριστικό κλάδο το 2010, ήταν η αύξηση του ΦΠα που είχε εξαγγελθεί από την κυβέρνηση. το σύνολο των τουριστικών φορέων της χώρας διαμαρτυρήθηκε έντονα για την απόφαση αυτή, η οποία μέχρι στιγμής δεν έχει οριστικοποιηθεί. ο σετε υποστηρίζει ότι η τουριστική ζήτηση είναι εξαιρετικά ευαίσθητη στις τιμολογιακές μεταβολές, ενώ η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι η μείωση των φόρων επιφέρει ποσοστιαία μεγαλύτερη αύξηση των εσόδων από την πρόσθετη ζήτηση που δημιουργείται. συνεπώς, στο πλαίσιο της αναπτυξιακής πολιτικής, ο σετε θεωρεί ότι η μείωση των φόρων στον τουριστικό τομέα (ως τομέα, μεταξύ άλλων, και άμεσης ανταποδοτικότητας) πρέπει να έχει προτεραιότητα. οπως αναφέρει ο κ. Μάριος Βασιλόπουλος, πρόεδρος της ακαδημίας τουριστικών Μελετών & ερευνών (ατεΜ) και επίτιμος αντιπρόεδρος της εΞα-α, οι δύο προηγηθείσες αυξήσεις στο ΦΠα ήταν ένας από τους σπουδαιότερους λόγους για τους οποίους ο τουρισμός της ελλάδας,

συρρικνώνεται συνεχώς, κάνοντας βήματα προς τα πίσω. σε σχέση με το ύψος του ΦΠα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός φορολογικός συντελεστής του είναι ο υψηλότερος μεταξύ των ανταγωνιστικών. οπως φαίνεται στον Πίνακα 1, και βάσει της ανακοίνωσης του σετε: «αν θέλουμε να υποστηρίξουμε, στην πράξη και όχι μόνο στα λόγια, την επικερδή τουριστική δραστηριότητα, όπου διαθέτουμε σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, θα πρέπει όχι να αυξήσουμε, αλλά να μειώσουμε το συντελεστή ΦΠα στις υπηρεσίες του τουρισμού, τουλάχιστον στο 8%.»

ο κ. Βασιλόπουλος δηλώνει σχετικά: « θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η αύξηση του ΦΠα έχει πολλαπλασιαστικές ανατιμητικές επιδράσεις στην προσφορά όλων εκείνων των υπηρεσιών οι οποίες ενδιαφέρουν τους ξένους επισκέπτες μας και επηρεάζουν προς τα πάνω τις δαπάνες διαβίωσής τους στη χώρα μας. η πρώτη αφαίμαξη γίνεται στην τιμή των ξενοδοχείων, που αυξάνει ανάλογα με το ΦΠα και οδηγεί τον τουρίστα να επιλέξει ένα πακέτο που έχει ως προορισμό μία άλλη ανταγωνιστική χώρα. η δεύτερη συνέπεια είναι οι ανατιμήσεις των τροφίμων, οι οποίες επηρεάζουν αντίστοιχα τις τιμές καταλόγου των εστιατορίων.

Μία άλλη αύξηση που αφορά στα εστιατόρια είναι εκείνη των επισιτιστικών υπηρεσιών που έχει δικό της αυξανόμενο ΦΠα και αποτελεί μία ακόμη παγίδα τόσο για τον ελληνα όσο και για τον ξένο. και τέλος, η τελευταία παγίδα για τον επισκέπτη είναι ο πληθωρισμός μας, ο υψηλότερος σε όλη την ευρωπαϊκή ενωση, που κατά μεγάλο μέρος οφείλεται στη φορολογική πολιτική της πατρίδας μας.

ετσι, ο ξένος θα βρει ακριβότερα στην ελλάδα τα καύσιμα, τις μετακινήσεις του, τα ψώνια και λοιπά αγαθά, τα εισιτήρια, το παρκάρισμα, το γιατρό, το φαρμακείο, τα θεάματα, το ταχυδρομείο και γενικά ό, τι χρειαστεί θα είναι υπερτιμημένο σε σχέση με τα αντίστοιχα λοιπών ευρωπαϊκών χώρων. Μετά τα παραπάνω, θα είναι αφελής αυτός που αναμένει αύξηση του τουρισμού στην ελλάδα. το μόνο που μπορεί με

Πηγή: ΣΕΤΕ, με στοιχεία HOTREC VAT Brochure (September 2005), HOTREC VAT table.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Φορολογικοί συντελεστές ΦΠΑ σε χώρες της ΕΕ.

ΧΩΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ (%)-2010 ΕΛΛΑΔΑ 11 ΙΤΑΛΙΑ 10 ΑΥΣΤΡΙΑ 10 ΙΣΠΑΝΙΑ 8 ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ 5 ΓΑΛΛΙΑ 5,5 ΜΑΛΤΑ 5 ΤΟΥΡΚΙΑ 8 ΚΡΟΑΤΙΑ 10

Page 11 - ΤΑguide2011_free

This is a SEO version of ΤΑguide2011_free. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »