Page 131 - PC Master τ. 275

μοιάζει με την HTML. Δυστυχώς, τέτοια πα-
ραμετροποίηση και δύναμη έρχεται θυσιά-
ζοντας τη φιλικότητα προς το χρήστη, που
θέλει κάτι πιο απλό και εύκολο. Σίγουρα το
LaTeX δεν είναι για όλους.
Γι’ αυτό και χρόνια τώρα υπάρχουν συ-
γκεκριμένα προγράμματα σελιδοποίησης
που απευθύνονται στις γραφικές τέχνες και
την τυπογραφία όσο και στον απλό χρή-
στη, παρέχοντας αρκετές λειτουργίες (αλ-
λά σίγουρα όχι τόσες όσες το LaTeX) μέσα
από ένα αρκετά φιλικό γραφικό περιβάλ-
λον διεπαφής (UI).
ΤΑ ΠΡΟΓΡAΜΜΑΤΑ DTP
Παλιότερα υπήρχε μεγάλη ποικιλία στα
προγράμματα σελιδοποίησης, όμως, όπως
συμβαίνει με αρκετά πράγματα στις μέρες
μας, έχουν μείνει πλέον δύο μεγάλα ονό-
ματα στην εμπορική πλευρά και έχουμε και
το open source αντίστοιχό τους. Τα πιο
γνωστά προγράμματα πλέον είναι τα
Adobe InDesign και Quark Xpress. Κανένα
από τα δύο δεν φαίνεται να κυριαρχεί από-
λυτα, ενώ το κάθε ένα έχει τα υπέρ και τα
κατά του, τα οποία όμως δεν μας ενδιαφέ-
ρουν στο ελάχιστο, γιατί εμείς έχουμε το
Scribus! Εξάλλου, έχουμε ξαναπεί ότι ένα
πρόγραμμα δωρεάν και ανοιχτού κώδικα
δεν καθίσταται αυτόματα υποδεέστερο
των εμπορικών προτάσεων. Ειδικά το
Scribus είναι ένα από αυτά τα προγράμμα-
τα που τονίζουν ακόμα περισσότερο τη δύ-
ναμη των open source εναλλακτικών. Από
άποψη κόστους το ακριβότερο είναι το
Quark Xpress, που κοστίζει
1.400,
ακο-
λουθεί το InDesign στα
850
και ο νικητής
μας είναι φυσικά το Scribus, που είναι δω-
ρεάν! Τα επιπλέον πράγματα που έχουν τα
εμπορικά προγράμματα είναι ασήμαντα για
εμάς.
ΤΟ SCRIBUS
Θα ήθελα, κατ’ αρχάς, να σας πω ότι ως
επαγγελματίας (πέρα από συντάκτης, είμαι
και γραφίστας) και έχοντας δουλέψει τα
u
Σε γενικές γραµµές, ο ρόλος του
layout είναι να έχει τις εικόνες, τα
γραφικά και τα κείµενα σε τέτοια
διάταξη, ώστε να είναι όµορφα
παρατεταγµένα και ευανάγνωστα
και να µην κουράζουν τον
αναγνώστη.
u
Όλα τα λάθη που µπορούν να
γίνουν στο σχεδιασµό ενός layout
έχουν να κάνουν µε την κατανοµή
του χώρου µεταξύ εικόνων και
κειµένων.
u
Δεν φοβόµαστε να αφήσουµε κενό
χώρο: αυτό που παρατηρώ συχνά
όταν κάποιος νέος στο σχεδιασµό
layout προσπαθεί να φτιάξει κάτι,
είναι η λογική του «ούτε πίξελ
χαµένο». Αυτό είναι λάθος! Είναι
τεράστιο λάθος να προσπαθείτε να
γεµίσετε κάθε σπιθαµή του
διαθέσιµου χώρου µε κάτι. Το µάτι
κουράζεται και ο αναγνώστης, αν δεν
παρατήσει το βιβλίο/περιοδικό,
σίγουρα θα καταλήξει µε
πονοκέφαλο από την προσπάθειά
του να διαβάσει.
u
Αφήνουµε περιθώρια στα πάντα.
Δεν υπάρχει τέτοιο πράγµα όπως
«
κενός χώρος», ακόµα και ο
φαινοµενικά κενός χώρος παίζει
ρόλο στο σχεδιασµό του layout.
u
Δεν ξακρίζουµε τα κείµενα στις
άκρες της σελίδας για να χωρέσει
περισσότερο κείµενο, αφήνουµε
σεβαστά κενά ανάµεσα τις στήλες.
u
Το µάτι θέλει χώρο να
«
αναπνεύσει», δεν γίνεται να
διαβάζεις ένα κείµενο
«
στριµωγµένο».
u
Σηµαντικό στην εικόνα του layout
είναι επίσης η επιλογή
γραµµατοσειρών: ποτέ, και για
κανένα λόγο δεν βάζουµε σε µία
σελίδα πάνω από 2 άντε 3
διαφορετικές γραµµατοσειρές –
πόσο µάλλον στην ίδια παράγραφο ή
στήλη.
u
Μπορεί να σας φανεί πολύ
δελεαστικό το να παίξετε µε τις
διάφορες γραµµατοσειρές, δίνοντας
ενδιαφέρον στο κείµενο, αλλά ο
σκοπός µας δεν είναι να το παίξουµε
καλλιτέχνες: ναι, µπορεί να βγάλετε
κάτι πολύ εντυπωσιακό αλλά θα είναι
δυσανάγνωστο, και σκοπός µας είναι
να µπορεί ο αναγνώστης να διαβάσει
άνετα το κείµενο.
Tips
σχεδιασμού
ενός καλού
layout
131
PC Master
Μπορούμε να βάλουμε το κείμενο να «ακολουθεί» την εικόνα μας, χωρίς να το καλύπτει.
Εδώ βλέπουμε πώς μπορούμε να ορίσουμε τα όρια της εικόνας, ώστε να την παρακάμπτει το κεί-
μενο.