Page 18 - PC Master τ. 276

NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
Facebook.com/chriskuv
G
uess what, όμως: το βράδυ φτάνεις και βλέπεις
5.000
άτομα να έχουν μαζευτεί στο μπαράκι που
χωράει 50 (καθιστοί+όρθιοι). Τρως κίνηση, άγχος,
βρισιές, ξύλο… O όχλος είναι εκνευρισμένος και δεν περ-
νάς καλά. Μετά βίας πρόλαβες ένα ποτήρι ζεστής και ξινής
μπίρας. Τι περίμενες; Μερικές φορές ό,τι δίνεις, παίρνεις και
το «τζάμπα» δεν είναι πάντα η καλύτερη λύση... Με τα
games, όμως, τι γίνεται; Είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο
που κανείς δεν τολμάει να σχολιάσει, ο ελέφαντας που λέ-
γεται free2play και που έχει αρχίσει να διχάζει την gaming
community. Ο διαχωρισμός είναι κυρίως ηλικιακός: οι πιτσι-
ρικάδες που δεν έχουν σταθερό εισόδημα και βασίζονται
σε ένα χαρτζιλίκι (ηλικίες 10 με 17), δεν μπορούν να θυσιά-
σουν μεγάλα ποσά στο gaming, οπότε είναι απόλυτα λογι-
κό να δημιουργείται κοσμοσυρροή στο τζάμπα gaming.
Από την άλλη, οι μεγαλύτερες ηλικίες, που βλέπουν πιο
αποκρυσταλλωμένα το θέμα του gaming ως μέσο ψυχαγω-
γίας, επενδύουν συνειδητά. Δεν έχουν πρόβλημα να δώ-
σουν ένα ποσό, αρκεί να ευχαριστηθούν το παιχνίδι τους.
Αυτές οι δύο ομάδες τελευταία συγκρούονται, όταν έρχο-
νται σε μεγάλα «χωνευτήρια», όπου μαζεύονται τεράστιες
ομάδες χρηστών (π.χ. League of Legends).
Mε ενδιαφέρον παρατηρώ καθημερινά τόσο τους ενθου-
σιασμένους πιτσιρικάδες που μαθαίνουν τον υπέροχο κό-
σμο του gaming και κάνουν τα πρώτα τους βήματα, όσο και
τους μεγαλύτερους hardcore gamers, που αγανακτούν με
τους «νέους». Συμπονώ και τις δύο ομάδες, όμως το χάσμα
γενεών έχει έρθει πλέον και στο gaming και θα πρέπει να
το αντιμετωπίσουμε με ψυχραιμία και λογική. Η καλύτερη
λύση σε τέτοιου είδους παιχνίδια, όπου ένας matchmaker
προσπαθεί να φτιάξει μία 5μελή ομάδα από ένα σύνολο
εκατομμυρίων παικτών (με, συχνά, απογοητευτικά αποτε-
λέσματα) είναι να παίζετε με γνωστούς και φίλους, όχι με
random αγνώστους.
Ποιο είναι το κόστος που πληρώνει ένα game όταν γίνε-
ται free2play; Κερδίζει σε ποσότητα, αλλά τι γίνεται με την
ποιότητα; Στην περίπτωση των ΜΜΟ, όταν ένα συνδρομητι-
κό γίνεται F2P, μπορεί να φαίνεται ότι σώζεται η κατάστα-
ση, αλλά τα φαινόμενα απατούν. Πρώτα απ’ όλα, από
πλευράς δημιουργικότητας και content, ο developer αρκεί-
ται πλέον στη δημιουργία μικρών «ενέσεων», όπου θα φτιά-
ξει μερικά αντικείμενα, ίσως κάποια boosts, αλλά ουσιαστι-
κά απλά δίνει λίγο σανό στην αγελάδα, ώστε να αρμέξει
έναν κουβά ακόμα. Ο αντίκτυπος in-game για τους παίκτες
είναι διαφορετικός και, μερικές φορές, επικίνδυνος για την
οικονομία του ΜΜΟ: οι παίκτες κατακλύζουν τις αρχικές πε-
ριοχές, το πολύ μέχρι το mid-game (ή μέχρι εκεί που μπο-
ρούν να φτάσουν χωρίς να πληρώσουν) και το end-game
μένει στάσιμο. Το χειρότερο; Ανοιχτή πρόσκληση για δεκά-
δες farming bots που λυσσάνε στις ανοιχτές περιοχές. Δυ-
στυχώς, δεν έχει βγει ένα σοβαρό ΜΜΟ που να είναι από
την αρχή σχεδιασμένο να υποστηρίξει λειτουργίες micro-
transaction: όλα βγαίνουν με το κλασικό μηνιαίο μοντέλο
συνδρομής, δεν φτάνουν τους οικονομικούς στόχους τους
(
οι οποίοι συχνά είναι υπερβολικοί) και μετά το γυρνάνε σε
f2p για να κρατήσουν κόσμο, με οποιοδήποτε τίμημα.
Για άλλη μία φορά βρισκόμαστε μπροστά σε μία μεταβα-
τική περίοδο: πάντως, ως καταναλωτές, κερδίζουμε ακόμα
περισσότερη δύναμη, αφού τα συστήματα micro-transac-
tion μας δίνουν την ικανότητα να αποφασίζουμε εμείς τι θα
αγοράσουμε. Ποιος ξέρει, ίσως η τεχνοτροπία του cus-
tomization να γίνει το default, ακόμα και στα single-player
παιχνίδια. Τότε θα είναι όλα free2play στη βάση τους και θα
ησυχάσουμε…
Φανταστείτε, για παράδειγμα, το επόμενο Elder Scrolls…
αλά F2P. Θα είναι δωρεάν να παίξεις μέχρι το 10ο level, αλ-
λά από εκεί και μετά θα επιλέγεις από μία λίστα τις έξτρα
λειτουργίες (όπως επιλέγεις τα έξτρα υλικά σε μία κρέπα!).
Φέρνεις το περιεχόμενο ακριβώς στα μέτρα σου και πληρώ-
νεις αντίστοιχα για τα στοιχεία που θες να παίξεις μόνο: Θα
παίξεις μόνο μάγο; Δεν ξεκλειδώνεις Fighter/Thief skills και
γλιτώνεις
10.
Υπολογίζεις ότι θα φτάσεις level 50 από τα
100;
Ξεκλειδώνεις τα μισά μόνο levels (συν
5).
Αντίστοι-
χα, μπορείς να κόψεις-ράψεις και δευτερεύουσες λειτουρ-
γίες: δεν θες να ασχοληθείς με το crafting (μείον
0,50),
ούτε θες άλογο (μείον
0,25)
και followers (μείον
0,15).
Θέλεις να γραφτείς στα guilds (συν
0,75),
αλλά δεν θέ-
λεις το Quest Line με τα Vampires (μείον
0,10).
Συνεχίζεις
τα «τικ» στη λίστα, κάνεις τη σούμα και βγαίνει ένα σύνολο,
ας πούμε,
20.
Και παίζεις το Elder Scrolls όπως θες εσύ.
Ή, αν τα θες όλα διαθέσιμα, δίνεις το κλασικό full ποσό
των (περίπου)
50,
για τους πιο παραδοσιακούς, όπως η
αφεντιά μου.
Μισό λεπτάκι να κάνω ένα τηλέφωνο στην Bethesda, να
πατεντάρω την ιδέα, γιατί το βλέπω να μας έρχεται…
PC
PC Master
18
ΟΙ ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΤΩΝ FREE2PLAY
«
Όλοι το βράδυ στο μπαράκι ο “Μπλε Κάστορας”», έγραφε η πρόσκληση και χαμογέλασες.
Από κάτω με τεράστια γράμματα: «ΤΖΑΜΠΑ ΜΠΙΡΑ». Ουάου! Τζάμπα μπίρα, μαγικός
συνδυασμός λέξεων! Έστειλες SMS στην παρέα, το Tweetαρες, το έβαλες status στο
Facebook, θα γίνει χαμός και θα περάσεις σούπερ!
Γιατί ένα καλό
Elder Scrolls εί-
ναι σαν μία καλή
κρέπα!
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ