Page 64 - PC Master τ. 277

PC Master
64
κτησία χρησιμοποιήθηκε στο mod; Αυτή δεν αποκομίζει κανένα
απολύτως άμεσο όφελος, άρα για ποιο λόγο θα ήθελε να επιτρέ-
ψει τη δημιουργία ενός mod που θα ισχυροποιήσει έναν ανταγω-
νιστή της; Το gaming ανήκει πλέον στη «βαριά βιομηχανία» του
entertainment και τέτοιες κόντρες μεταξύ εταιρειών θα πρέπει
να θεωρούνται αναμενόμενες.
Τέλος, οφείλουμε να αναλογιστούμε τη νομική πλευρά του
ζητήματος. Θυμάστε τους μπελάδες της Rockstar με το περι-
βόητο πια mod Hot Coffee για το Grand Theft Auto: San
Andreas; H εταιρεία είχε δημιουργήσει «πονηρό» περιεχόμενο,
το οποίο όμως αποφάσισε να μη συμπεριλάβει στην τελική έκ-
δοση. Ένας modder βρήκε τα σχετικά αρχεία στο DVD του παι-
χνιδιού και κατάφερε να τα αποκαταστήσει ως πλήρως
playable. Όσο παράλογο και αν ακούγεται το παρακάτω, η
Rockstar Games βρέθηκε κατηγορούμενη για τις πράξεις ενός
modder που δεν είχε καμία άμεση σχέση με την εταιρεία. Η
υπηρεσία ESRB (Entertainment Software Rating Board) των
ΗΠΑ έκανε επίσημη έρευνα για το παιχνίδι και τελικά άλλαξε
την κατηγοριοποίησή του από Mature 17+ σε Adults Only 18+,
γεγονός καταστροφικό για τις πωλήσεις, αφού σήμαινε ότι το
παιχνίδι δεν μπορούσε να τοποθετηθεί στα ράφια των καταστη-
μάτων, αλλά σε ειδικό adult section. Η εταιρεία αναγκάστηκε
να αποσύρει το παιχνίδι και να το επανακυκλοφορήσει χωρίς το
επίμαχο περιεχόμενο για να επιστρέψει στο Mature rating, ενώ
εναντίον της κατατέθηκαν και αγωγές από αγοραστές του παι-
χνιδιού. Όπως καταλαβαίνετε, μπροστά στο φόβο πολυέξοδων
αγωγών αρκετές εταιρείες προτιμούν να απαγορέψουν το
modding για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ MODDING
Αν λοιπόν το φαινόμενο του modding εξεταστεί από την
οπτική γωνία ενός μεγάλου publisher, θα βρεθούν αρκετοί λό-
γοι για να ερμηνευθεί η εχθρική στάση έναντι του modding,
ασχέτως του αν συμφωνεί κανείς με αυτούς ή όχι. Ωστόσο, η
απόπειρα ποσοτικοποίησης του πιθανού οφέλους από την υπο-
στήριξη του game modding δεν θα καταφέρει να συμπεριλάβει
όλα τα υπάρχοντα πλεονεκτήματα, οπότε αναπόφευκτα θα κα-
ταλήξει σε λάθος συμπέρασμα. Το modding μπορεί να προσφέ-
ρει πολλά σε μία εταιρεία, είτε με τη μορφή της άμεσης αύξη-
σης πωλήσεων ενός παιχνιδιού είτε με μία σειρά από έμμεσες
«
παροχές». Η Bohemia Interactive κέρδισε 700.000 και πλέον
πωλήσεις για έναν τίτλο τριετίας (εξαιτίας του Day Z). Η Valve
Software συνεχίζει σήμερα να συγκεντρώνει τεράστια έσοδα
από τις σειρές Counter-Strike και Team Fortress, η Creative
Assembly βλέπει τις πωλήσεις του Medieval II: Total War να συ-
νεχίζουν ακάθεκτες, λόγω του εκπληκτικού Third Age mod, ενώ
η Bethesda είδε την έκδοση του Skyrim για PC να επιτυγχάνει
ρεκόρ πωλήσεων ακριβώς λόγω της υποστήριξής της στο
modding. Για να μην αναφερθούμε στο Defense of the
Ancients, που ήταν κι αυτό ένα μικρό mod στην αρχή του. Πόσα
Μέσα στον ωκεανό του user-generated
content ξεχωρίζουν ορισμένα mods, που
κατάφεραν να ανταγωνιστούν ευθέως εμπο-
ρικά προϊόντα, με πολλαπλά οφέλη για το
παιχνίδι στο οποίο βασίστηκαν. Καταγρά-
φουμε ορισμένα από τα πιο δημοφιλή mods
στην ιστορία του gaming και μελετούμε την
επίδρασή τους σε οικονομικό επίπεδο. Πό-
σο επηρεάζει το modding τις πωλήσεις
ενός παιχνιδιού;
DAY-Z
Τι άλλο μπορούμε να πούμε για το Day-Z που
δεν έχει ειπωθεί ήδη; Το mod-φαινόμενο των
καιρών μας ήρθε κυριολεκτικά από το που-
θενά, κατέκτησε τις καρδιές των gamers, έγι-
νε πηγή έμπνευσης για ατελείωτα Youtube
Let’s Plays και κυριολεκτικά απογείωσε τις
πωλήσεις ενός hardcore παιχνιδιού με σχετι-
κά μικρό κοινό. Ούτε οι ίδιοι οι developers
της Bohemia Interactive δεν θα μπορούσαν
να φανταστούν ότι το mod ενός συναδέλφου
τους, του Dean Hall, θα γνώριζε τέτοια πα-
γκόσμια επιτυχία. Χαρακτηριστική της επί-
δρασης του Day-Z στις πωλήσεις του Arma 2
ήταν η συνεχής παραμονή του παιχνιδιού
στις κορυφαίες θέσεις της καλοκαιρινής
Steam Sale, κατά την οποία το Day-Z Mod
ξεπέρασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου
καταγεγραμμένων χρηστών!
COUNTER-STRIKE
Το παιχνίδι-θρύλος, που ακόμα και σήμερα
παίζεται φανατικά από εκατομμύρια παίκτες,
ξεκίνησε την πορεία του ως ένα ταπεινό mod
για το Half-Life! Η δημιουργία των Minh Le
και Jess Cliffe έδειξε από νωρίς ότι θα γινό-
ταν μεγάλη επιτυχία, αφού συγκέντρωσε με-
γάλο αριθμό παικτών από τις πρώτες betas.
Η Valve Software, developer του Half-Life,
αντιλήφθηκε τη φλέβα χρυσού που χτύπησε
και άρχισε να βοηθά ενεργά τους δημιουρ-
γούς του Counter-Strike, αγοράζοντας τελικά
τα δικαιώματα της σειράς το 2000. Από τότε
και μέχρι το 2011 η σειρά (που αριθμεί τέσ-
σερα διαφορετικά παιχνίδια) πούλησε 27
εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.
BATTLEFIELD 1942: DESERT COMBAT
Το Battlefield 1942 αποτέλεσε την πρώτη
σημαντική εμπορική επιτυχία του
MOD SUCCESS STORIES
Το mod Enemy Territory για το Wolfenstein καθιέρωσε την ομάδα παρα-
γωγής Splash Damage ως επαγγελματίες developers.
Αν η Valve ακολουθούσε σκληρή στάση στο θέμα του modding, ο κό-
σμος του gaming δεν θα είχε γνωρίσει ποτέ το Counter-Strike!