Page 42 - PC Master τ. 296

PC Master
42
roleplaying servers, virtual κοινωνικά δρώμενα κ.λπ. Βλέπουμε,
δηλαδή, πως σε κάθε αξιοπρεπές MMORPG υπάρχει το
πλαίσιο για social interaction, το οποίο είναι
αναπόσπαστο χαρακτηριστικό έλξης
παικτών.
Σχετικά με την εξερεύνηση, μία με-
ρίδα ανθρώπων παίζει on-line RPG για
να βιώσει εκ των έσω κάποιους κό-
σμους που έχει γνωρίσει μέσω βιβλίων,
παιχνιδιών, ή ταινιών (για παράδειγμα,
Star Wars: The Old Republic, Lord of the
Rings Online, The Elder Scrolls Online).
Ακόμη και παιχνίδια που δεν αντλούν
από προϋπάρχον lore, μπορούν να
ικανοποιήσουν την εξερευνητική μανία
μας (π.χ. Guild Wars). Και βέβαια τα ίδια
τα παιχνίδια ανταμείβουν συνήθως αυ-
τήν τη διάθεση μέσω των achievements
που εσωκλείουν. Κακά τα ψέματα, η
ανταμοιβή είναι κάτι καλά ριζωμένο
στην ψυχοσύνθεσή μας και οι
developers το ξέρουν καλά αυτό. Πώς
όμως εξασφαλίζεται το αμείωτο ενδια-
φέρον σε αυτό τον τομέα; Μέσω της
τμηματικής επέκτασης του κάθε κό-
σμου. Τα περισσότερα παιχνίδια του εί-
δους αποκαλύπτουν σταδιακά όλο και
περισσότερα μέρη, μέσω updates ή με-
γάλων expansions. Έτσι, ακόμη και οι
lore-junkies που δεν ασχολούνται ου-
σιαστικά με το multiplayer τμήμα πολ-
λάκις αναγκάζονται να δίνουν τον οβολό
και το χρόνο τους για την ευκαιρία να περιπλα-
νηθούν στα νέα μέρη.
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ & ΠΡΟΚΛΗΣΗ
Καλώς ή κακώς, ο ανταγωνισμός είναι για τα καλά ριζωμένος
στον ψυχισμό του μέσου ανθρώπου, πολύ περισσότερο δε σε αυ-
τόν του gamer. Σε αυτό τον τομέα, ένας όρος είναι που λάμπει στα
MMORPGs: PvP. Μία γενναία μερίδα παικτών είναι αυτή που θέλει
να επιβληθεί επί ανθρωπίνων αντιπάλων και το εκάστοτε Player-
vs-Player τμήμα του κάθε παιχνιδιού ικανοποιεί αυτά τα «ευγενή»
ένστικτα. Δύσκολα θα βρούμε τίτλο που να μην ενσωματώνει έστω
σε βασικό βαθμό το PvP, ενδεικτικό της απήχησής του. Δεν είναι
αμελητέοι αυτοί που ξημεροβραδιάζονται στις αρένες του αλληλο-
σφαξίματος, οι οποίες είναι για αυτούς ο μόνος, αλλά υπεραρκε-
τός, λόγος για να καθημερινό log-in. Για αυτό και οι εταιρείες προ-
νοούν για την ύπαρξη κομμένων και ραμμένων στα μέτρα τους
ανταμοιβών. Τέλος, ένας πιο ύπουλος τομέας ανταγωνισμού είναι
οι πρωτιές όσον αφορά στο guild ή στην ομάδα που θα «ρίξει» πρώ-
το κάποιο raid challenge. Εκεί είναι άλλωστε που τα forums παίρ-
νουν φωτιά και η ηθική ικανοποίηση των πιονιέρων εξισορροπεί
(
για αυτούς) όλες τις ώρες και τα χρήματα που μπορεί να ξόδε-
ψαν. Συν τοις άλλοις, οι developers κάποιες φορές φροντίζουν
για την ύπαρξη μοναδικών in-game τίτλων ή άλλων rewards
για τους πρώτους.
Εμμέσως άπτεται επί του ανταγωνισμού και η οδύσσεια
της βελτιστοποίησης του χαρακτήρα. Άλλωστε θέλουμε ο
avatar μας να είναι ο καλύτερος· το να καταφέρεις να
ξεχωρίσεις ανάμεσα στο πλήθος πρόκειται για βασι-
κότατο ψυχολογικό τονωτικό. Η ικανοποίηση αυτού
του στόχου περνάει μέσα από τις συμπληγάδες
του grinding και του επιδέξιου ομαδικού παιξίμα-
τος (αν και ένα σχετικά νέο «φρούτο» είναι η αγο-
ρά της εξέλιξης μέσω πληρωμής). Ας λάβουμε
υπόψη πως σε ένα multiplayer game δεν μπορεί η
ουσιαστική ανάπτυξη του χαρακτήρα να προάγεται
μέσω γρίφων, τρικ ή σωστών επιλογών σε διαλό-
γους, καθότι μέσω του Internet όλοι είναι ένα κλικ
μακριά από τη σωστή «λύση». Άρα αυτό που μένει εί-
ναι να αναγκάσεις τους παίκτες να χρησιμοποιήσουν
κάποιο σημαντικό για αυτούς συνάλλαγμα: Χρόνο,
μέσω της επανάληψης συγκεκριμένων εργασιών εν
είδει αγγαρείας σχεδόν (daily quests, monster kills,
instance grinding), έτσι ώστε να βελτιώσουν τα στα-
τιστικά του avatar, αλλά και να αποκτήσουν κατάλ-
ληλο εξοπλισμό. Ένα άλλο συνάλλαγμα, το οποίο
εκπορεύεται και από το χρόνο που αφιερώνεις, εί-
ναι η επιδεξιότητα, το λεγόμενο skilled play του
χαρακτήρα σου, το οποίο χρειάζεται για να απο-
κτήσεις τα καλύτερα rewards από το απαιτητι-
κό group play. Όποιος έχει κάνει end-game
υλικό γνωρίζει πως η muscle-memory που
αποκτάται μέσω της επανάληψης είναι ανα-
Η σταδιακή αποκάλυψη ενός αχανούς κόσμου είναι ένας τρόπος να διατηρείται το ενδιαφέρον.
Η δυνατότητα απόκτησης του δικού σου σπι-
τιού έχει σαφείς ψυχολογικές προεκτάσεις.
Neverwinter Online, ένας από τους πιο επιτυχημένους τίτλους στην f2p
κατηγορία, που στόχευσε στην ελκυστικότητα του «δωρεάν».