Page 55 - ta246_free

Basic HTML Version

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
TOYΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
επενδύσεων, όμως, που δεν θα προσελκυ-
σθούν με μοναδικό κριτήριο την εξευτελιστι-
κή τιμή πώλησης της περιουσίας του ελληνι-
κού δημοσίου, αλλά την προσέλκυση επεν-
δύσεων που οδηγούμενοι από υγιή κίνητρα
έχουν ως στόχο την κερδοφορία σε μία υγιή
ελληνική οικονομία.
Ο Χάρης Οικονομόπουλος, πρόεδρος του
ελληνοβρετανικού εμπορικού επιμελητηρίου
μίλησε στην «Τ.Α.» σχετικά με τις σκέψεις
του, τις οποίες άλλωστε έχει εκφράσει εδώ
και καιρό σχετικά με αυτό το σημαντικό θέμα.
Αντικίνητρα για τις Ξένες Επενδύσεις
στην Ελλάδα
Σύμφωνα με το Χάρη Οικονομόπουλο, ο
πρώτος λόγος αποτροπής των επενδύσεων
είναι το παράλογο και ασταθές φορολογικό
καθεστώς που επικρατεί εδώ και δεκαετίες.
Η ενιαύσια αλλαγή φορολογικού καθεστώτος
φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων με λη-
στρικούς όρους δεν αποτρέπει μόνο την
προσέλκυση νέων ικανών και παραγωγικών
ατόμων από άλλες χώρες, αλλά αποτρέπει
ολοκληρωτικά και επενδυτικές δραστηριότη-
τες από γεγενείς. Με το παράλογο άνοιγμα
του θέματος του τρόπου φορολόγησης ομί-
λων επιχειρήσεων η ελληνική πολιτεία διώ-
χνει επιπλέον επενδυτές ήδη εγκατεσημέ-
νους στη χώρα. Τα διαφορετικά, για φυσικά
και νομικά πρόσωπα, υψηλά ποσοστά φόρου
εισοδήματος, σε συνδυαμσό με την 80%
«προκαταβολή φόρους εισδοήματος για επέ-
μνος» –ενισχυμένα με τις τακτικές πλέον
«έκτακτες» εισφορές–, αποτελούν τα μεγα-
λύτερα εμπόδια διαμόρφωσης φορολογικής
συνείδησης. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την
ανυπαρξία ή κακή ποιότητα των ανταποδοτι-
κών υπηρεσιών του κράτους και το αίσθημα
της αδικίας που προκαλεί η ουσιαστική θε-
σμική, ποινική και αστική ατιμωρησία κομμά-
των, πολιτικών προσώπων και σημαινόντων
«παραγόντων» του τόπου, το «σύστημα» δια-
μορφώνει ευνοϊκές συνθήκες για την καλ-
λιέργεια συνείδησης φοροδιαφευγόντων.
Ο δεύτερος λόγος αποτροπής επενδύσε-
ων στη χώρα μας, ιδιαίτερα από μεγάλου με-
γέθους αμερικανικές, βρετανικές κ.λπ. που-
λυεθνικές, είναι η εξάρτηση των επιχειρήσε-
ων από το Δημόσιο, μέσω άχρηστων, ατέρμο-
νων και αντιπαραγωγικών γραφειοκρατικών
διαδικασιών, υποστηρίζει ο Χ. Οικονομόπου-
λος. Αναφέρει, μάλιστα, χαρακτηριστικά πα-
ραδείγματα από το χώρο τουριστικών και οι-
κιστικών έργων. (Απαγόρευση διενέργειας
αγοραπωλησιών σε «παραμεθόριες περιο-
χές» χωρίς σειρά προηγούμενων αδειών -αρ.
25, ν. 1892/1990 ή/& αγροτικής έκτασης με-
γαλύτερης των 250 στρεμ. -ν. 2148/1952 ή/&
πώλησης ιδιωτικής δασικής έκτασης μεγαλύ-
τερης των 50 στρεμ. -αρ.72, ν. 998/79). Στις
περισσότερες απ’ αυτές τις περιπτώσεις το
τελικό αποτέλεσμα είναι ο αγοραστής συνή-
θως να μεταφέρει τη σχεδιαζόμενη επένδυ-
ση στο Μαυροβούνιο, στην Κροατία ή στην
Τουρκία.
Ο τρίτος λόγος αποτροπής επενδύσεων
στη χώρα μας, είναι η σύνθλιψη της δημό-
σιας διοίκησης από μία αποκομμένη απ’ αυ-
τήν εκτελεστική εξουσία χωρίς συνέπεια,
χωρίς συνέχεια και, το κυριότερο, χωρίς δυ-
νατότητα εφαρμογής των αποφάσεών της.
Το συγκεκριμένο γεγονός, σε συνδυασμό με
την ουσιαστική διάλυση της δημόσιας διοίκη-
σης μετά την κατάργηση των γενικών διευθυ-
ντών το 1981 και υπό τη συντριπτική ιστορική
διαπίστωση ότι τα τελευταία 167 χρόνια η Ελ-
λάδα μετρά πάνω από 170 κυβερήσεις, συνι-
στά έναν καίριο λόγο αποτροπής ενπενδύσε-
ων ακόμη και επενδυτών, οι οποίοι για οποι-
ονδήποτε λόγο εγακταστάθηκαν στην Ελλά-
δα μέχρι να καταλάβουν ότι θα ήταν καλύτε-
ρα γι’ αυτούς και τους μετόχους τους να αλ-
λάξουν σχέδια και χώρα τοποθέτησης των
χρημάτων τους.
Ο τέταρτος λόγος αποτροπής επενδύσε-
ων είναι η κακή ποιότητα και οι βραδύτατοι
ρυθμοί της απονομής της δικαιοσύνης. Με-
γάλες, στρατηγικής σημασίας για την ανά-
πτυξη, επενδύσεις, οι οποίες έχουν λάβει το
σύνολο των προβλεπόμενων εκ του νόμου
αδιεών και εγκρίσεων, ακόμη και με δια νό-
μου επικύρωση της δυνατότητας πραγματο-
ποίησής τους, συχνά δέκα και πλέον χρόνια
μετά την πρώτη εκταμίευση, κυρήσσονται
παράνομες (π.χ., Costa Navarino κ.ά. ). Ποι-
ος να έρθει να επενδύσει σε ολοκληρωμένα
τουριστικά συγκροτήματα 5 & 7* στην Ελλά-
δα, με εγκαταστάσεις γκολφ, μαρίνες και
παραθεριστικές κατοικίες, όταν κρίνεται ότι
το νερό που χρειάζεται για την υδροδότηση
ενός μεγάλου αναπτυξιακού έργου σε άνυ-
δρη περιοχή δεν μπορεί να το προμηθευτεί,
π.χ., με ιδιωτική αφαλάτωση, αλλά μόνο μέ-
σω δημόσιας αφαλάτωσης ή αφαλάτωσης
μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Το-
μέα (ΣΔΙΤ); Αλλωστε, η κακή ποιότητα και η
βραδύτητα της απονομής της διακιοσύνης,
σε συνδυασμό με τη φυσιολογική και εξ αυ-
τού του λόγου γιγάντωση της διαφθοράς,
αποτελεί θανάσιμο συνυδασμό αποτροπής
κάθε μεγάλης επένδυσης από τις ΗΠΑ, τη
Βρετανία και τις χώρες με αναπτυγμένη νο-
μοθεσία πρόληψης και καταστολής πρακτι-
κών διαφθοράς. Οι αντιρρήσεις, συνήθως
των ξένων επενδυτών να στηρίξουν επενδύ-
σεις σε πρακτικές διαφθοράς δεν στηρίζε-
ται σε ηθικοπλαστικές δικαιολογίες, ούτε
στην αδιαμφισβήτητα αυξημένη κοινωνική
ευθύνη που τέτοιες εταιρείες έιναι υποχρε-
ωμένες να επιδιώκουν. Οφείλεται στις δρα-
κόντειες κυρώσεις που προβλέπονται στις
Χάρης Οικονομόπουλος, πρόεδρος του ελληνοβρετανικού εμπορικού επιμελητηρίου.