Page 85 - Τουριστική Αγορά τ. 254

85
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΟΡΕΙΣ
Υποβολής Αναγγελίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον
παρουσιάζουν τα γραφεία που προσφέρουν
υπηρεσίες διαδικτυακά. Με το άρθρο 165
του Ν. 4070/2012 (Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών
Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Έρ-
γων και άλλες διατάξεις) προστέθηκε η πα-
ράγραφος 5 στο τέλος του άρθρου 4 του Ν.
393/1976
για τα τουριστικά γραφεία, όπως
έχει αντικατασταθεί και ισχύει, σύμφωνα με
την οποία επιτρέπεται η λειτουργία τουριστι-
κών γραφείων που μπορούν να παρέχουν
αποκλειστικά και μόνο μέσω Διαδικτύου τις
υπηρεσίες που προβλέπονται. Αυτά τα τουρι-
στικά γραφεία οφείλουν να περιλαμβάνουν
στο διακριτικό τίτλο τους τον όρο «Ηλεκτρο-
νικές Υπηρεσίες» (e-service). Για τη χορήγη-
ση ειδικού σήματος λειτουργίας αυτών των
γραφείων απαιτείται η ύπαρξη ιδιαίτερης
εγκατάστασης, η οποία γνωστοποιείται στην
αρμόδια ΔΟΥ και στον ΕΟΤ και υποβάλλο-
νται τα δικαιολογητικά του άρθρου 4 του ίδι-
ου νόμου, όπως εξειδικεύονται από το άρθρο
165
Ν. 4070/2012, καθώς και εγγυητική επι-
στολή, το ύψος της οποίας καθορίστηκε στα
πέντε χιλιάδες ευρώ (
5.000),
με την ΥΑ
17591/2012.
Ο ΗΑΤΤΑ ήταν από την αρχή αντίθετος σε
αυτήν τη ρύθμιση, καθώς δεν υπάρχει πουθε-
νά διεθνώς διαφοροποίηση των νομοθετικών
ή κανονιστικών ρυθμίσεων και των υποχρεώ-
σεων των τουριστικών γραφείων έναντι των
καταναλωτών, με βάση το χρησιμοποιούμενο
ηλεκτρονικό ή συμβατικό– μέσο. Οι έγγρα-
φες και προσωπικές παρεμβάσεις του Συν-
δέσμου πέτυχαν τουλάχιστον να είναι αυτήν
τη στιγμή η εγγυητική επιστολή των ηλεκτρο-
νικών τουριστικών γραφείων ισόποση με
εκείνη των «συμβατικών», μετά τη μείωση
της τελευταίας στα 5.000.
Πιστοποίηση Τουριστικών Γραφείων
Σήμερα, ο έλεγχος (εποπτεία) του ΕΟΤ
περιορίζεται στοιχειωδώς στα νομίμως λει-
τουργούντα τουριστικά γραφεία, αφήνοντας
έτσι την παροχή τουριστικών υπηρεσιών και
τη διοργάνωση τουριστικών δραστηριοτήτων
από μη επαγγελματίες σχεδόν ανεξέλεγκτη,
με αποτέλεσμα την άνθιση της παραοικονο-
μίας, την τεράστια φοροδιαφυγή και εισφο-
ροδιαφυγή, τον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βά-
ρος των επιχειρήσεων που λειτουργούν νόμι-
μα και σοβαρά προβλήματα σε βάρος των
καταναλωτών.
Ζητούμενο είναι να θεσμοθετηθεί ένα ενι-
αίο σύστημα «πιστοποίησης» των τουριστι-
κών γραφείων. Με την παραπάνω ρύθμιση
θα εξασφαλιστεί παράλληλα η εποπτεία
για την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας
σχετικά με την προστασία του τουρίστα-κα-
ταναλωτή (συμβάσεις, ασφάλιση αστικής ευ-
θύνης κ.λπ.), που σήμερα είναι ανύπαρκτη
και αντικειμενικά αδύνατη. Ο ρόλος του κρά-
τους θα πρέπει να ενισχυθεί στον εποπτικό
τομέα με τη δημιουργία επίλεκτου σώματος
επιθεωρητών με διευρυμένες αρμοδιότητες,
στον οποίο θα πρέπει να συμμετέχει και ο
νέος φορέας.
Ξεναγοί/Σχολές Ξεναγών
Όπως είναι γνωστό, υπάρχει σοβαρό πρό-
βλημα έλλειψης ξεναγών ή/και αδυναμία ξε-
νάγησης σε γλώσσες από τις ονομαζόμενες
«
σπάνιες». Οι πρόσφατες αλλαγές στη νομο-
θεσία για τους ξεναγούς άνοιξαν έναν δρόμο
προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως θα πρέπει
αυτές να διευρυνθούν και να περιλάβουν τη
σωστή προσαρμογή των διατάξεων που πα-
ραμένουν στην Κοινοτική νομοθεσία, αλλά
και σε σειρά αποφάσεων του Ευρωπαϊκού
Δικαστηρίου.
Θα πρέπει επίσης να προβλεφθεί εύκολη
διαδικασία για την ξενάγηση από μη ξεναγό,
όταν υπάρχει είτε παντελής απουσία ξενα-
γών σε γλώσσες όπως η κινεζική, η ινδική, η
αραβική κ.λπ. ή/και μερική, όπως στη ρωσική
κ.λπ., και βέβαια να απαλειφθεί το φαινόμε-
νο της βουβής ξενάγησης.
Δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος του
ξεναγού έχουν πλέον οι Έλληνες υπήκοοι
και υπήκοοι κρατών-μελών της ΕΕ, κάτοχοι
διπλώματος Σχολής Ξεναγών του ΟΤΕΚ ή
σχετικού τίτλου εκπαίδευσης που έχει απο-
κτηθεί σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ και
έχει αναγνωριστεί από το Συμβούλιο Ανα-
γνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων, οι αλ-
λοδαποί ελληνικής καταγωγής απόφοιτοι της
Σχολής ξεναγών του ΟΤΕΚ (προβλεπόταν
ως εξαίρεση μέχρι τώρα) και οι απόφοιτοι
των νέων ταχύρρυθμων προγραμμάτων κα-
τάρτισης ξεναγών που προβλέπονται από τη
συγκεκριμένη διάταξη. Κατ’ εξαίρεση, δικαί-
ωμα ξενάγησης χωρίς αμοιβή σε αρχαιολογι-
κούς χώρους, μουσεία και χώρους όπου είχε
αναπτυχθεί ή αναπτύσσεται επιστημονική και
ανασκαφική δραστηριότητα, έχουν καθηγη-
τές ανώτατων σχολών ιστορίας και αρχαιολο-
γίας, διευθυντές και καθηγητές ημεδαπών
και αλλοδαπών σχολών αρχαιολογίας στην
Ελλάδα για ξεναγήσεις εκπαιδευτικού πε-
ριεχομένου.
Ο ΗΑΤΤΑ παρακολουθεί πάντοτε στενά το
θέμα και θα εξακολουθήσει να παρεμβαίνει
για περαιτέρω βελτιώσεις και για τη διόρθω-
ση ή κατάργηση σχετικών διατάξεων που εί-
τε είναι εξαρχής προβληματικές, είτε εφαρ-
μόζονται με εσφαλμένο τρόπο, ή για την
αντίστοιχη προσαρμογή τους στα σύγχρονα
δεδομένα και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Τουριστικά γραφεία τρίτων χωρών –
Δραστηριότητα στην Ελλάδα
Οι τουριστικές πράξεις που σύμφωνα με
την κείμενη νομοθεσία αποτελούν έργο των
τουριστικών γραφείων στη χώρα μας, επιφυ-
λάσσονται αποκλειστικά και μόνο στα «νομί-
μως λειτουργούντα» τουριστικά γραφεία. Τα
φυσικά πρόσωπα, υπήκοοι τρίτων χωρών, κα-
θώς και τα νομικά πρόσωπα που έχουν την
έδρα τους σε τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ), σύμ-
φωνα με την παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν.
393/1976,
όπως ισχύει, έχουν δικαίωμα λει-
τουργίας τουριστικού γραφείου εφόσον κα-
ταστήσουν ειδικό πληρεξούσιο στην Ελλάδα
και υπό την προϋπόθεση ότι, σύμφωνα με τη
νομοθεσία της πολιτείας της ιθαγένειας ή
της έδρας αυτών, αναγνωρίζεται το ίδιο δι-
καίωμα και για Έλληνες πολίτες και για επι-
χειρήσεις που έχουν την έδρα τους στην Ελ-
λάδα.
Όσον αφορά στα ελληνικά ξενοδοχεία,
ισχύει και γι’ αυτά η ίδια απαγόρευση να συμ-
βάλλονται με μη νομίμως λειτουργούντα του-
ριστικά γραφεία που μεσολαβούν για την εύ-
ρεση καταλύματος για λογαριασμό των πελα-
Σήμερα, ο έλεγχος (εποπτεία) του ΕΟΤ περιορίζεται
στοιχειωδώς στα νομίμως λειτουργούντα τουριστικά
γραφεία, αφήνοντας έτσι την παροχή τουριστικών
υπηρεσιών και τη διοργάνωση τουριστικών
δραστηριοτήτων από μη επαγγελματίες σχεδόν
ανεξέλεγκτη.