Τουριστική Αγορά τ. 277

15 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σ κουπίδια στην Κέρκυρα, λει- ψυδρία στο Ηράκλειο Κρήτης, «έκρηξη» μεταναστευτικού, απουσία μεταφορικών μέσων τόσο προς νησιωτικά συμπλέγματα (Βόρειο Αιγαίο, Κύθηρα, Σαμοθράκη, ταχύπλοα προς τον Αργοσαρωνικό και την Ύδρα) όσο και μεταξύ των νησιών, εγκληματικότητα σε συγκριμένες νησιω- τικές περιοχές, απουσία καθαριότητας στα αστικά κέντρα κ.ο.κ., είναι μερικά από τα ζητήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα την καλύτερη περίοδο για την ανάπτυξή της. Την τουριστική. Πώς γίνεται να θεωρείσαι τουριστικός προορισμός και να μην έχεις μεριμνήσει για την έγκαιρη αποκομιδή των απορ- ριμμάτων; Πώς γίνεται να θεωρείσαι resort ή ξενοδοχείο 5 αστέρων, σε νησί μάλιστα, και να μην έχεις προνοήσει για νερό 24/7; Πώς γίνεται το Υπουργείο Τουρισμού να μην κάνει τα πάντα προ- κειμένου να σταθεί η Ελλάδα ανταγω- νιστικά σε επίπεδο τουρισμού απέναντι στην Τουρκία, που προωθεί με μια εξαιρετικά έξυπνη καμπάνια τα ελληνικά νησιά, καλώντας τους τουρίστες ωστόσο να επιλέξουν δικές τους πόλεις για τη διαμονή τους; Πότε θα σταματήσει πλέον η χώρα μας να βάζει η ίδια εμπόδια στην ανάπτυξή της; Όσο ειδυλλιακός και αν είναι ο προορι- σμός, το προϊόν που λέγεται τουρισμός είναι μια αλυσίδα που αποτελείται από πολλά μικρά κομμάτια και για να θεωρη- θεί επιτυχημένη η σαιζόν και οικονομικά αποδοτική, δεν θα πρέπει να λείπει κανέ- να από αυτά. Στην περίπτωση της Ελλάδας λείπουν αρκετοί κρίκοι και μάλιστα εν μέσω του- ριστικής περιόδου με τους φορείς να ελ- πίζουν να περάσει ανώδυνα το καλοκαί- ρι. Με τα τόσα μέτωπα να είναι ανοικτά, κάτι τέτοιο βέβαια δεν θα συμβεί άμεσα. Όσοι θεωρούν ότι ο τουρισμός ανα- πτύσσεται κυρίως λόγω της ιδιωτικής πρωτοβουλίας εν μέρη έχουν δίκιο, αλλά και η συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκη- σης στην ανάπτυξή του δεν είναι λίγη. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς το εξής απλό: Όσο ενδιαφέροντα και να είναι τα προγράμματα που έχουν οργανώσει οι tour operators, όσο ωραίο και αν είναι το resort που έχει φτιάξει ο επιχειρη- ματίας, ο τουρίστας κάποια στιγμή θα θελήσει να βγει και να περπατήσει στην πόλη που έχει επιλέξει για διακοπές. Να αγοράσει souvenirs και τοπικά προϊόντα και να δει από κοντά τα ήθη και τα έθιμα του κάθε τόπου. Εκεί είναι σειρά της τοπικής αυτοδιοί- κησης να έχει προνοήσει ώστε η πόλη να είναι «στα καλύτερά της» για τον τουρίστα που θα την επισκεφθεί. Για πα- ράδειγμα να μην γίνονται δημόσια έργα εν μέσω τουριστικής σαιζόν σε κεντρικές λεωφόρους, να μην γίνονται κινητοποιή- σεις, να υπάρχει χώρος για παρκάρισμα και τα πεζοδρόμια να είναι ελεύθερα από μοτοσικλέτες, οι κάτοικοι να είναι ευγενικοί και να μην «κλέβουν» τους ανί- δεους τουρίστες και φυσικά η πόλη να είναι καθαρή και φροντισμένη. Η εικόνα μιας πόλης που είναι πνιγμέ- νη στα σκουπίδια δεν θα αφήσει και την καλύτερη εντύπωση. Η απουσία νερού σε ξενοδοχεία όλες τις ώρες της ημέρας μπορεί να θεωρηθεί από αρκετούς του- ρίστες απάτη, καθώς πλήρωσαν διαμονή σε ένα κατάλυμα που δεν προσφέρει τα αυτονόητα. Καμιά πρωτεύουσα που σέβεται τον εαυτό της, δεν νοείται να θε- ωρείται ελκυστικός τουριστικός προορι- σμός χωρίς πρώτα να έχει μεριμνήσει η τοπική αυτοδιοίκηση για τα αυτονόητα. Καθαριότητα, νερό, ασφάλεια. Τον τελευταίο καιρό, ωστόσο, έχουν γίνει πολλά ατοπήματα τόσο σε εθνικό όσο και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκη- σης που ρισκάρουν και εκθέτουν ανεπα- νόρθωτα τη φήμη της χώρας. Τα σκουπίδια «έπνιξαν» το νησί των Φαιάκων Το πρώτο και πιο τραγικό παράδειγμα είναι εκείνο της Κέρκυρας, όπου οι του- ρίστες είχαν την «τύχη» να δουν αδιανό- ητες εικόνες στην αρχή μάλιστα της του- ριστικής περιόδου, αφού τα σκουπίδια συσσωρεύονταν βουνό στους δρόμους της πανέμορφης πόλης για περισσότερο από ενάμιση μήνα. Όλα ξεκίνησαν μετά το αδιέξοδο της επίρριψης των απορριμμάτων στον ήδη γεμάτο ΧΥΤΑ Τεμπλονίου και τις καταστροφές στις εγκαταστάσεις που υπέστη πριν από δύο εβδομάδες ο ΧΥΤΥ Λευκίμμης. Στο σημείο αυτό η έλλειψη προσωπικού δυσκολεύει ακόμα περισ- σότερο την κατάσταση, ενώ υπάρχουν “ Όσο ειδυλλιακός και αν είναι ο προορισμός, το προϊόν που λέγεται τουρισμός είναι μια αλυσίδα που αποτελείται από πολλά μικρά κομμάτια και για να θεωρηθεί επιτυχημένη η σαιζόν και οικονομικά αποδοτική, δεν θα πρέπει να λείπει κανένα από αυτά. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=