Τουριστική Αγορά τ. 278

47 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Π άντοτε υπήρχε η επιθυμία να δημιουργη- θεί ένα στρατηγικό πλάνο, προκειμένου η Κρήτη να έχει τουρισμό όλο τον χρόνο, με τους αρμόδιους φορείς, ωστόσο, να μην είναι όπως αποδείχτηκε διατεθειμέ- νοι να επενδύσουν σε αυτό και να ρισκάρουν. Την περίοδο 2017-2018, η Κρήτη σημείωσε ρεκόρ αφί- ξεων στην ιστορία της, διατηρώντας το ισχυρό του- ριστικό lead που πήρε από το καλοκαίρι, εφαρμόζο- ντας ένα πολύ έξυπνο concept. Η Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ και το τουριστικό γραφείο Cretan Holidays, με παρουσία 46 ετών στον χώρο του τουρισμού, συνερ- γάστηκαν με Τούρκους επιχειρηματίες γερμανικών συμφερόντων, οι οποίοι επένδυσαν στην Κρήτη, και σε συνεργασία με τη Cyan Group of Hotels υλο- ποίησαν το τουριστικό concept που έφερε στο νησί 45.000 τουρίστες, διατήρησε θέσεις εργασίας και τόνωσε την τοπική οικονομία. Όπως αναφέρει στο περιοδικό «Τουριστική Αγορά» ο γενικός διευθυντής της Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ κ. Κώστας Μαρκάκης, συ- ντάχθηκε ένα πρωτότυπο για τα ελληνικά δεδομένα και ολοκληρωμένο πρόγραμμα διακοπών σε συνερ- γασία με Τούρκους επιχειρηματίες και Γερμανούς tour operators αποκλειστικά για τη χειμερινή σεζόν με αρκετά χαμηλές τιμές. Το ιδιαίτερο σε αυτή την περίπτωση είναι ότι μέσα σε αυτό το πρόγραμμα διακοπών, μεταξύ άλλων, υπήρχε και η δυνατότητα οι τουρίστες να επισκεφτούν τουριστικά μαγαζιά, τα οποία δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό από Τούρκους επιχειρηματίες. Αν και το όλο εγχείρημα περιείχε μεγάλο οικονομικό ρίσκο, εντού- τοις απέδωσε καρπούς και έθεσε τις βάσεις για μία νέα εποχή στον τουρισμό της Κρήτης. Κύριε Μαρκάκη, θα ήθελα να μας περιγράψετε αναλυτικά το συγκεκριμένο concept στο οποίο βασίστηκε για πρώτη φορά ο χειμερινός του- ρισμός στην Κρήτη. Για πρώτη φορά φέτος, μπορούμε να πούμε ότι η Κρήτη είχε χειμερινό τουρισμό, καθώς όλες οι προηγούμενες προσπάθειες που έγιναν απέτυχαν. Δεν υπήρχε συγκεκριμένος στόχος και τρόπος του πώς θα έρθει ο πελάτης στην Κρήτη και τι να κάνει ερχόμενος εδώ τον χειμώνα, που τα πράγματα είναι διαφορετικά σε σχέση με το καλοκαίρι. Τον χειμώνα θα πρέπει να του δημιουργήσεις ένα προϊόν και τον λόγο για να επισκεφτεί το νησί. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, άνθρωποι που δραστηριοποιούνταν στον χώρο του τουρισμού, όχι στην Ελλάδα αλλά στο εξωτερικό, και των οποίων η μόνη τους δρα- στηριότητα αφορούσε ακριβώς στον τουρισμό του χειμώνα, αποφάσισαν να επενδύσουν στην Κρήτη και να μεταφέρουν την τεχνογνωσία που είχαν από τη χώρα τους στις χώρες που δραστηριοποιούνταν. Οι άνθρωποι αυτοί ήταν Τούρκοι επιχειρηματίες, οι οποίοι είχαν για πάνω από 25 χρόνια τις επιχειρή- σεις τους στην Τουρκία και κατάφερναν σε περιό- δους που υπήρχε χαμηλή ζήτηση να δημιουργούν ζήτηση και να επιχειρούν οικονομικά. Έκαναν, δη- λαδή, αυτό που εμείς δεν κάναμε ποτέ εδώ. Γιατί άργησε η Κρήτη να εφαρμόσει ένα τέτοιο πλάνο; Στην Ελλάδα δεν προσπαθήσαμε να φέρουμε τουρισμό, στην Ελλάδα ο τουρισμός ήρθε ξαφνικά χωρίς να προσπαθήσουμε, να σχεδιάσουμε, να προ- βλέψουμε. Το κλίμα, η τοποθεσία, ο πολιτισμός, η νοοτροπία, η ασφάλεια που παρείχε και παρέχει σαν προορισμός έκαναν όλη σχεδόν την τουριστική κα- μπάνια. Οι Τούρκοι, όμως, έδρασαν με επιχειρημα- τικό σχέδιο σε άψογο συνδυασμό μεταξύ κράτους και ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Πρέπει να πούμε ότι το κράτος υποστήριξε την ιδιωτική πρωτοβουλία και επιδότησε τους επιχειρηματίες να δραστηριοποιη- θούν ως tour operators στο εξωτερικό, καθώς αντι- λήφθηκαν ότι, για να φέρουν τον κόσμο στην Τουρ- κία, θα πρέπει να ελέγχουν όλο το προϊόν, όλη την αλυσίδα. Τον tour operator, τη μεταφορική εταιρεία, το ξενοδοχείο κ.λπ ., ό,τι χρειάζεται μέχρι το τέλος. Και το έκαναν. Το κράτος στην Ελλάδα δεν βοήθησε καθόλου την ιδιωτική πρωτοβουλία. Ό,τι έχει γίνει στον χώρο του τουρισμού έγινε με το κράτος αντί- θετο και κόντρα σε αυτό. Βεβαίως, οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιήθηκαν επένδυσαν πολλά χρή- ματα, κόπο και χρόνο, για να φτιάξουν αυτό το προϊ- όν που έχει φτιαχτεί σήμερα, αλλά μέχρι εκεί. Κανείς άλλος από τους επιχειρηματίες δεν ήθελε πραγματι- κά να κάνει το παραπάνω βήμα, για να αλλάξουν λί- γο τα πράγματα. Και έτσι ξεπετάχτηκε μία Αίγυπτος από τα νότια, μία Τουρκία από τα ανατολικά μας, μία Τυνήσια πιο κάτω. Επειδή, λοιπόν, η Τουρκία τα πε- ρασμένα χρόνια είχε προβλήματα τουριστικά, αυτοί οι επιχειρηματίες είδαν ότι έπρεπε να φύγουν από τη χώρα τους και να επεκταθούν, ώστε να επιβιώσει το τουριστικό τους προϊόν. «Άνοιξαν» και σε άλλες χώρες τη δραστηριότητά τους, όπως στο Μαρόκο και στο Ντουμπάι, και αποφάσισαν να πάνε και σε μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επέλεξαν, λοι- Ο κ. Κώστας Μαρκάκης, γενικός διευθυντής της Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=