Τουριστική Αγορά τ. 280

30 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ νόνιστες διακυμάνσεις όσον αφορά το μέγεθος και την πορεία των δεικτών. Συ- γκεκριμένα, τα Χανιά έδειξαν να κινού- νται περίπου στο ίδιο επίπεδο (ελάχιστη πτωτική πορεία, για την ακρίβεια) με αυτό του 2017, αναφορικά με το πλήθος των κρουαζιερόπλοιων που έδεσαν στο νησί (78 το 2018, έναντι 84 το αμέσως προηγούμενο έτος). Σε επίπεδο επιβα- τών, όμως, καταγράφηκε αξιοπρόσεκτη αύξηση (139.944 πέρυσι, σε σχέση με 128.067 το 2017). Όσο για την Πάτμο, εκεί σημειώθηκε η χειρότερη χρονιά από το 2015 στην προσέλκυση πλοίων και η 2η χειρότερη σε επίπεδο επιβατών! Διόλου τυχαίο πως, έπειτα από την εξί- σου «προβληματική» για την κρουαζιέρα χρονιά της Ρόδου, άλλο ένα νησί των Δωδεκανήσων, και δη το βορειότερο, βίωσε μια έντονα πτωτική πορεία. Δυναμική είσοδος του Βόλου, «προβλη- ματικοί» προορισμοί οι Ίος, Λαύριο, Άνδρος, Πρέβεζα, Άγ. Νικόλαος και Θεσσαλονίκη Στην κατάταξη των λιμανιών της χώρας μας με βάση την κινητικότητα της κρουαζιέρας, πέραν της κορυφαίας δεκάδας, υπάρχουν κάποιες αξιοσημεί- ωτες παρατηρήσεις. Για παράδειγμα, δεν περνά απαρατήρητο το δυναμικό entry του λιμανιού του Βόλου, όπου υπήρξε τρι- πλασιασμός των κρουαζιερόπλοιων, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να υποδεχτεί 4,5 φορές περισσότερους επιβάτες–επισκέ- πτες. Μπορεί τα μεγέθη να κινούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, εντούτοις κατα- δεικνύουν μια τάση και δη ανοδική. Για την ακρίβεια, από τα 9 κρουαζιερόπλοια και τους 7.618 επιβάτες το 2017, το λιμάνι του Βόλου κατάφερε να προσελκύσει 27 πλοία και 31.336 άτομα το 2018! Στον αντίποδα βρίσκεται το παράδειγ- μα της Ίου, η οποία κάποτε λανσαριζόταν ως νεανικός, εναλλακτικός προορισμός. Τα νούμερα δείχνουν ότι από τα 8 κρου- αζιερόπλοια που δέχτηκε το 2017 έπεσε στο 1 πέρυσι και από τους 5.048 επιβάτες στους μόλις 680… Ακόμη χειρότερη είναι η εικόνα για το λιμάνι του Λαυρίου που από 26 πλοία και 17.406 άτομα το 2017 «κατάφερε» να πέ- σει στο απόλυτο μηδέν το 2018! Την ίδια στιγμή, στο αντίστοιχο μηδενι- κό επίπεδο κινήθηκαν και τα λιμάνια της Πρέβεζας και της Άνδρου. Αυτό κι αν είναι δείγμα πως είτε στραβά είναι ο γιαλός είτε οι εν λόγω περιοχές έχουν επιλέξει να μην αρμενίζουν… Ορισμένες φορές πολλοί ισχυρίζονται πως η στατιστική αποτελεί τον επιστημο- νικότερο τρόπο να πει κανείς ψέματα. Κι αυτό, καθώς μπορεί κάποιος να αξιοποι- ήσει και να «διαβάσει» κατά το δοκούν τα προσφερόμενα δεδομένα. Η Σάμος, και δη το λιμάνι της, αποτελεί ένα χαρακτηρι- στικό παράδειγμα. Κι αυτό, γιατί μπορεί τα κρουαζιερόπλοια που υποδέχτηκε πέρυσι να τριπλασιάστηκαν (από 39 σκάφη το 2017 σε 96 το 2018), ωστόσο τα απόλυτα δεδομένα σε επίπεδο επιβατών κατέδει- ξαν μόλις 4,5 χιλιάδες περισσότερους επιβάτες (14.737 το 2018, έναντι 10.008 το 2017)… Δείγμα που «μεταφράζεται» στο ότι η Σάμος προσελκύει μικρότερης δυναμικό- τητας πλοία, που εντάσσονται σε ολιγο- ήμερες (3ήμερες, συνήθως) ενδο–Μεσο- γειακές κρουαζιέρες. Την ίδια στιγμή, το νησί του Πυθαγόρα δείχνει να πληρώνει ακριβό «τίμημα» εξαιτίας του μετανα- στευτικού ζητήματος, το οποίο έχει πλήξει έντονα το προφίλ του ως προορισμό διακοπών. Έντονη είναι η πτώση που σημείωσε το λιμάνι του Αγίου Νικολάου της Κρήτης, “ Έπειτα από δύο έντονα πτωτικές χρονιές, η Κεφαλονιά κι η Ιθάκη έδειξαν σημάδια ανάκαμψης, καταφέρνοντας να διπλασιάσουν –σχεδόν– τα μεγέθη τους (90 κρουαζιερόπλοια και 144.074 επιβάτες το 2018, έναντι 50 και 61.598 το 2017) ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=