Τουριστική Αγορά τ. 288

47 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ νομική δραστηριότητα ενεργή και να έχουμε δραστηριότητες που να συνεχίσουν να εξελίσσονται τους επό­ μενους μήνες.» Δέσμευση του ΣΕΤΕ για την αντιμετώ- πιση της κλιματικής αλλαγής Στο πλαίσιο των σημαντικών θε- μάτων που αφορούν ευρύτερα τον τουριστικό τομέα, ο κ. Ρέτσος δηλώνει τη στήριξη του ΣΕΤΕ στις σημαντικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλι- ματικής αλλαγής και την εφαρμογή του σχεδίου δράσης σε σχέση με την πρω- τοβουλία «Μεσόγειος, μία υποδειγμα- τική θάλασσα έως το 2030», μέρος μιας στρατηγικής που θέτει τη βιοποικιλότη- τα στο επίκεντρο του σχεδιασμού. Ο τουρισμός πάει μαζί με τη μεταποίηση Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, μιλώντας στο πάνελ συζήτησης «Τουρισμός και Μεταποίηση. Ανταγωνιστικοί ή συμπλη- ρωματικοί τομείς της ελληνικής οικονο- μίας;» του συνεδρίου «Η Ελλάδα μετά V», τόνισε ότι ο τουρισμός συνδέεται με τη μεταποίηση καθώς και με άλλους τομείς, σημαντικούς για την ελληνική οικονομία. Όπως ανέφερε συγκεκρι- μένα: «Ο ΣΕΤΕ, ο φορέας που εκπρο­ σωπεί το σύνολο του τουρισμού, έχει αρνηθεί την ιδιότητα της μονοκαλλι­ έργειας του κλάδου, πολύ πριν από την κρίση της πανδημίας. Να σας θυμίσω ότι πρόκειται για έναν από τους ελάχι­ στους τομείς οικονομίας που υπερα­ ναπτύχθηκε από το 2012 έως το 2019, μέσα στην καρδιά δηλαδή της δημο­ σιονομικής κρίσης, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και αναβιώνοντας ή συντηρώντας τοπικές κοινωνίες. Το γεγονός ότι δεν βλέπουμε εμείς, οι του τουρισμού, τον τουρισμό σαν μονοκαλλιέργεια φαίνεται από τις στρατηγικές που έχουμε αναπτύξει στον ΣΕΤΕ, πάλι πριν από την πανδη­ μία. Οι στρατηγικές αυτές ουσιαστικά μιλάνε για εμπλουτισμό του προϊόντος και τη διασύνδεσή του με βασικούς τομείς της οικονομίας, όπως είναι ο πρωτογενής τομέας και ο πολιτισμός. Από τα συμπεράσματα σημαντικών μελετών που έχουν γίνει την τελευταία δεκαετία, ενδεικτικά αναφέρω μελέτες του ΚΕΠΕ και του ΙΟΒΕ, προκύπτει ότι ο πολλαπλασιαστής του τουρισμού ξεπερνάει το 2 – είναι από 2,25 έως 2,65 σε όλη την οικονομία. Άρα λοιπόν η διασύνδεση υπάρχει. Το ζήτημα το μεγάλο είναι πώς θα αναδείξουμε αυτή τη διασύνδεση και πώς θα συνε­ χίσει ο τουρισμός να αναπτύσσεται, τραβώντας μαζί και άλλους τομείς της οικονομίας, οι οποίοι αποκτούν και οι ίδιοι αξία αλλά και ο τουρισμός παίρ­ νει αξία από αυτούς. Σε ό,τι αφορά το μέλλον και αυτό που περιμένουμε από εδώ και πέρα: Η φετινή χρονιά ήταν απρόβλεπτη. Δεν περιμέναμε αυτό που προέκυψε. Οι δικές μας προβλέψεις ήταν πολύ χαμηλότερες από το διαφαινόμενο αποτέλεσμα φέτος. Του χρόνου λοιπόν φαίνεται ότι τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα και ίσως φτάσουμε και τα νούμερα του 2019. Εδώ είναι η μεγάλη πρόκληση. Διότι για να μπορέ­ σουμε να αντέξουμε σαν τουριστικός προορισμός, δεχόμενοι τόσο πολύ κόσμο για μεγάλη περίοδο πλέον της χρονιάς, πρέπει να αυξήσουμε την ποιότητα του προϊόντος μας. Και για να αυξήσουμε την ποιότητα του προϊ­ όντος μας, πρέπει να διασυνδέσουμε τη δραστηριότητα με άλλους τομείς. Αν δεν βελτιώσουμε, για παράδειγμα, τα υλικά που προσφέρουμε στους τουρίστες μας, δεν μπορούμε να παρα­ μείνουμε ανταγωνιστικοί. Και για να το κάνουμε αυτό, πρέπει οπωσδήποτε να διασυνδεθούμε με τον ελληνικό πρω­ τογενή τομέα και την παραγωγή. Είναι μια τεράστια πρόκληση, μια και θέλει αλλαγή νοοτροπιών, θέλει όμως και να βρεθεί κοινό πεδίο συνεννόησης και στις δύο μεριές». Η πανδημία φέρνει και μια μεγάλη ευκαιρία Κάνοντας λόγο για τις νέες ανάγκες που προκύπτουν σε πολλές τουριστικές περιοχές μας από τα μεγάλα τουριστικά κύματα του καλοκαιριού, υπογράμμισε πως για τη βελτίωση των προορισμών και των υποδομών μιλάνε πολλά χρό- νια τώρα: «Δεν μιλήσαμε για πρώτη φορά τώρα ή φέτος το καλοκαίρι, που είδαμε προορισμούς να δέχονται, μέσα σε ένα δίμηνο, όγκο κόσμου που υπό φυσιολογικές συνθήκες θα τον δέχονταν σε 4, σε 5 μήνες· που είδαμε να εξαντλούνται τα όριά τους και να σκάνε, έχοντας για παραδείγματα γνω­ στούς αλλά και λιγότερο αναγνωρίσι­ μους προορισμούς. Τα προβλήματα “ Του χρόνου φαίνεται ότι τα πράγματα θα είναι ακόμα καλύτερα και ίσως φτάσουμε και τα νούμερα του 2019. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=