Τουριστική Αγορά τ. 288

51 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ βίλες και κατοικίες υψηλού βαλαντί- ου από πελάτες που σαν πρωταρχικό σκοπό είχαν –κατά τη γνώμη μου– την απομόνωση από το πλήθος, φοβούμε- νοι τον κίνδυνο της Covid-19. Τέλος, η τάση για απομακρυσμένη εργασία είναι μια πραγματικότητα και η Κρήτη θα μπορούσε να συμμετάσχει και σε αυτή τη θεματική με επιτυχία. Είναι ισομερής η κατανομή της τουρι- στικής ζήτησης ανάμεσα σε περιοχές και κατηγορίες καταλυμάτων; Με εξαίρεση κάποια ξενοδοχεία, ιδιαίτερα στον Νομό Χανίων που εξαρ- τώνται κατά κύριο λόγο από τη σκαν- διναβική αγορά και τα οποία αντιμετώ- πισαν κάποια προβλήματα πληρότητας στην αρχή της σαιζόν –δηλαδή τον Ιούλιο–, γενικά υπήρξε ισομερής κατα- νομή από την ανατολή προς τη δύση και από τον βορρά προς τον νότο στο νησί της Κρήτης. Ποια ήταν η πορεία των τιμών; Σίγουρα υπήρχε ένα στοίχημα σχε- τικά με την τιμολογιακή πολιτική των ξενοδοχείων. Και εδώ σημειώθηκε διαφοροποίηση σε κάποια ξενοδοχεία. Ορισμένοι κατάφεραν να διατηρήσουν ή ακόμα και αυξήσουν τις τιμές τους. Ο κανόνας πάντως ήταν οι τιμές που υπογράφηκαν για τα συμβόλαια του 2022 –και είχαν ως βάση τις τιμές του 2019– να έχουν μείωση από 10% έως ίσως και 20% σε σχέση με τις τιμές του 2019. Πώς πάνε οι προκρατήσεις για το 2022 από πλευράς ποσότητας αλλά και τιμών; Σε ποιες αγορές – tour operators παρουσιάζεται μεγαλύτε- ρο ενδιαφέρον; Τα νέα των προκρατήσεων είναι θε- τικά. Υπάρχει αρκετά μεγάλη ζήτηση και προσβλέπουμε όλοι στην επιστρο- φή στην κανονικότητα από τον Μάρτιο του 2022. Ποια ήταν τα σημαντικότερα προ- βλήματα που αντιμετωπίσατε κατά την περίοδο των προηγούμενων μη- νών και πώς τα διαχειριστήκατε; Τo βασικό πρόβλημα ήταν κατά κύ- ριο λόγο η αργοπορία του ξεκινήματος της σαιζόν, με αποτέλεσμα να χαθούν δύο μήνες λειτουργίας. Όλα τα ξενοδο- χεία της Κρήτης ήταν προετοιμασμένα για τη διαχείριση και τη συνύπαρξη με την πανδημία και αντιμετώπισαν τη χρονιά με ασφάλεια και υψηλό επίπεδο service. Ένα δευτερεύον θέμα ήταν οι μη εμβολιασμένοι υπάλληλοι στα ξενοδο- χεία. Το ποσοστό ήταν μικρό βέβαια, αλλά δεν παύει να δημιουργεί ένα πρό- βλημα στην εν γένει λειτουργία του ξενοδοχείου. Πολλά ξενοδοχεία της Κρήτης αλλά και η ΠΟΞ αναφέρθηκαν σε μεγάλο πρόβλημα στην εύρεση προσωπικού εν μέσω καλοκαιριού. Ποιο ήταν το μέγεθος του προβλήματος, ποια η αι- τία του, πώς αντιμετωπίστηκε; Η μη επάρκεια προσωπικού, κατά την περίοδο την οποία τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα, όντως παρουσιάστηκε σε κάποιες μονάδες. Κατά τη γνώμη μου, οι λόγοι ήταν ότι, αρχικά, το προσωπι- κό ήταν σε αναστολή με αποζημίωση από το κράτος έως τα τέλη Ιουλίου. Έτσι, κάποιοι σίγουρα δυσανασχέτη- σαν με την επαναφορά στη δουλειά, εφόσον είχαν ήδη εξασφαλίσει και το ταμείο ανεργίας για τον χειμώνα. Μια άλλη παράμετρος αφορά την αυξημένη ζήτηση για προσωπικό. Νέα ξενοδοχεία μπήκαν στην αγορά, τα οποία απορρόφησαν έναν σημαντικό αριθμό. Το κυριότερο όμως, για εμένα, είναι η μη σωστή λειτουργία των πρώην βασικών σχολών του ΕΟΤ, που στην πραγματικότητα έβγαζαν μεσαίου επιπέδου στελέχη. Εκείνοι όμως πλέον εργάζονται στα ξενοδοχεία ως συνει- δητοποιημένοι ξενοδοχοϋπάλληλοι. Οι δημόσιες σχολές, λοιπόν, θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν ως προς την απο- τελεσματική εκπαίδευση των φοιτητών (από την πλευρά των πραγματικών αναγκών των ξενοδοχείων και των τουριστικών επιχειρήσεων). Με άλλα λόγια, χρειάζεται να αναβαθμιστούν οι δημόσιες σχολές και η λειτουργία τους, ώστε να μην αρκούμαστε στα στελέ- χη που αποφοιτούν από την ιδιωτική εκπαίδευση. Μάλιστα οι τελευταίοι τείνουν να αποκτήσουν μονοπωλια- κή θέση μέσω των κολεγίων και των διαφόρων ΙΕΚ, πιστεύοντας κιόλας ότι βγαίνοντας απ’ αυτά θα πιάσουν δου- λειά ως σεφ ή διευθυντές. • Ο Μανώλης Μανούσος υπήρξε για σειρά ετών διευθύνων σύμβουλος της CYAN Group of Hotels. Το 2020, μετά την πώληση του group, προχώρησε στην ίδρυση της FULL HOUSE Hospitality Solutions, που δραστηριοποιείται αυτήν την περίο- δο στην Κρήτη και τη Θεσσαλονίκη. “ Η τάση για απομακρυσμένη εργασία είναι μια πραγματικότητα και η Κρήτη θα μπορούσε να συμμετάσχει και σε αυτή τη θεματική με επιτυχία. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=