Τουριστική Αγορά τ. 289

13 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ H σταδιακή άρση των μέτρων σε αγορές-κλειδιά για τον ελληνικό τουρισμό, το έντονο ενδιαφέρον για ταξίδια και η προτίμηση για την Ελλάδα που καταγράφουν οι έρευνες, η προ- σθήκη πτήσεων αλλά και η πορεία των κρατήσεων δημιουργούν ένα κλίμα αισιοδοξίας (υπό προϋποθέσεις) ότι το 2022 ο τουρισμός θα αποκτήσει το χα- μένο έδαφος ή τουλάχιστον ένα μεγάλο κομμάτι αυτού. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν απουσιάζουν και οι πολύ θετικές προβλέψεις για πιθανή εκτίναξη της ζήτησης σε κάποιες περιοχές. Όλα αυτά, υπό την προϋπόθεση ότι οι εξελίξεις με τον κορωνοϊό θα ακολουθήσουν μια καλή πορεία, η Ελλάδα θα διατηρήσει την καλή υγειονομική εικόνα της στο εξωτερικό (παρά το ότι τα νούμερα δεν βοηθούν) και τα κράτη (τουλάχιστον αυτά που αποτελούν τις σημαντικότερες αγορές μας) θα συνεχίσουν να κινούνται στην κατεύθυνση της επανόδου στην κανονικότητα και περιορισμού των μέ- τρων που δρουν ανασταλτικά στη διάθε- ση για ταξίδια. Παράλληλα με την πορεία της τουριστικής ζήτησης θα πρέπει να εξετάσουμε τα οικονομικά αποτελέσμα- τα των τουριστικών επιχειρήσεων. Εδώ το κλίμα αλλάζει και οι επιχειρηματίες εκφράζονται πολύ λιγότερο αισιόδοξα για το μέλλον. Μιλούν για σταδιακή επάνοδο στα προ κρίσης επίπεδα πολ- λών ταχυτήτων, για χαμηλές τιμές, για πρόβλημα ρευστότητας (ιδιαίτερα όταν θα κληθούν να ανοίξουν τα ξενοδοχεία και θα χρειαστεί ρευστότητα για τις απαραίτητες εργασίες και ενέργειες) για απουσία προκαταβολών, για αύξηση του κόστους ενέργειας – και όχι μόνο. Μια τρίτη παράμετρος που σκιάζει το τοπίο της αισιοδοξίας είναι αυτή που αφορά την κατανομή της αυξημένης ζήτησης. Ολόκληρες περιοχές που δεν βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ζήτησης, μικρότερες και χαμηλότερων κατηγοριών επιχειρήσεις που δεν συ- νεργάζονται με μεγάλους tour operators δεν έχουν τους ίδιους λόγους να αισθά- νονται αισιοδοξία. Το θετικό κλίμα ίσως δημιουργεί προσδοκίες για μια καλύ- τερη χρονιά, αλλά τα προβλήματα από τις χρονιές που πέρασαν έχουν αφήσει πληγές που δεν είναι εύκολο να επουλω- θούν. Αισιοδοξία, ελπίδα αλλά και ανη- συχία συνυπάρχουν, λοιπόν, στην αρχή της χρονιάς. Διεθνείς τουριστικοί οργανισμοί προβλέπουν ανάκαμψη Ενθαρρυντικές είναι οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (ETC) για το σύνολο των διεθνών του- ριστικών αφίξεων στην Ευρώπη, για το 2022. Το 2021 οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις παρουσίασαν μείωση 62% ένα- ντι του 2019, ενώ το 2022 προβλέπεται ότι θα καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του χαμένου αυτού εδάφους και θα είναι μειωμένες μόλις κατά 20% έναντι του 2019. Η ETC εκτιμά, επίσης, ότι το μερίδιο των ευρωπαϊκών ταξιδιών από τις ΗΠΑ θα επιστρέψει σε επίπεδα προ πανδημί- ας σχετικά γρήγορα. Θετικές είναι οι προβλέψεις για την τουριστική ανάκαμψη και σε παγκόσμιο επίπεδο. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξι- διών και Τουρισμού (WTTC) προβλέπει ότι η συνεισφορά του τουρισμού στην παγκόσμια οικονομία μπορεί να προ- σεγγίσει το 2022 τα προ πανδημίας επί- πεδα, φθάνοντας στα 8,6 τρισεκατομ- μύρια δολάρια, μόλις 6,4% χαμηλότερα από το 2019 όταν ο τομέας των Ταξι- διών και Τουρισμού απέφερε σχεδόν 9,2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Σε επί- πεδο απασχόλησης προβλέπει αύξηση 21,5% έναντι του 2020, προσεγγίζοντας τις 330 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, μόλις 1% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα. Η έρευνα της IPK International, για λογαριασμό της διεθνούς τουριστικής έκθεσης του Βερολίνου ΙΤΒ, καταγράφει επίσης ισχυρή τάση για ταξίδια με το 80% των ερωτηθέντων από όλο τον κόσμο να προγραμματίζουν διακοπές στο εξωτερικό για το 2022, θεωρώντας εφικτή μια διεθνώς πλήρη ανάκαμψη του τουρισμού φέτος. Βάσει της έρευνας (στις αρχές του έτους) οι προτιμήσεις των Ευρωπαίων στρέφονται σε ευρωπαϊκούς προορι- σμούς με δημοφιλέστερους την Ισπανία και να ακολουθούν η Ιταλία, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ελλάδα. Tour Operators και αεροπορικές πτήσεις Η ζήτηση αυξάνεται – Η ανάγκη για ευελιξία παραμένει Οι κρατήσεις των tour oparators και οι αεροπορικές πτήσεις αποτελούσαν τα ασφαλέστερα στοιχεία για να στηρί- ξει κάποιος τις προβλέψεις του για την επόμενη χρονιά, στην προ πανδημίας εποχή. Παρά την οδυνηρή εμπειρία της ακύρωσης πτήσεων και κρατήσεων από τη μια στιγμή στην άλλη, πτήσεις και κρατήσεις συνεχίζουν μέχρι και σήμερα να αποτελούν ισχυρές ενδείξεις για την πορεία του τουρισμού. Τα μηνύματα είναι θετικά αλλά καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι η «ευ- “ Οι εξελίξεις με τον κορωνοιό και η υπόθεση της Ουκρανίας μπορεί να επηρεάσουν την πορεία της ζήτησης. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=