Τουριστική Αγορά τ. 290

3 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ EDITORIAL Έκδοση: COMPUPRESS M.A.E. Ροδόπης 19, 15344 Γέρακας, τηλ.: 2109238672, e-mail: cpress@compupress.gr , www.compupress.gr Εκμετάλλευση: Digital Content Α.Ε., 2 ο χλμ. Λεωφ. Μαρκοπούλου, 19400 Κορωπί, τηλ.: 2106513553, e-mail: info@digicon.gr , www.digicon.gr ΕΚΔΟΤΗΣ: Nίκος Μανούσος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Ιωάννης Πατρίκος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ MARKETING: Λουκία Ταλιαδώρου ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Σπύρος Ζούγρης ΣΥΝΤΑΞΗ: Μαύρα Σαραντοπούλου, Άννα Κωνσταντουλάκη, Σοφία Παπαδέα, Θύμιος Κάκος, Δημήτρης Σταθόπουλος ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ: Δέσποινα Προβιδάκη, Κέλλη Αντωνάκου ΥΠΕΥθΥΝΟΣ DTP: Δημήτρης Μελένιος ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ: Ζαμπέτα Τούρλου ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: Παυλίνα Μπεθάνη ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Iωάννης Τζίφας ΕΚΤΥΠΩΣΗ - ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑ: ΣΠΥΡΟΥ AE ΚΩΔΙΚΟΣ ISSN: 1105-5529 www.touristiki-agora.gr, e-mail: ta@compupress.gr , ΤιμΗ τΕΥχουΣ: € 5,00 ΚΩΔΙΚΟΣ: 011641 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική, περιληπτική, κατά παράφραση ή διασκευή/απόδοση του περιεχομένου του ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, με οποιονδήποτε τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της Compupress M.A.E., όπως ορίζει ο νόμος 2121/1993, η Διεθνής Σύμβαση της Βέρνης περί πνευματικής ιδιοκτησίας και οι κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα. A ντιφατικά μηνύματα που έρχονται από πολλές πλευρές δημιουργούν αίσθημα αισιοδοξίας σε ένα ασαφές και ασταθές περιβάλλον για την πορεία της τουριστικής ζήτησης, τόσο σε διεθνές όσο και εθνικό επίπεδο. Ένα φαίνεται να παραμένει το σταθερό σημείο: η ανάγκη για ευελιξία. Η ακρίβεια, ο πληθωρισμός, η οικονομική ύφεση που θα επιδράσει αρνητικά στο διαθέσιμο εισό- δημα είναι ο κύριος φόβος που εκφράζεται από τους επαγγελματίες του τουρισμού εντός και εκτός Ελλάδας. Από τις συνεντεύξεις και δηλώσεις των εκπροσώπων του κλάδου μέχρι τις έρευνες που παρουσιάστηκαν στη WTM σε επαγγελματίες του τουρισμού και τις δημοσκοπήσεις σε καταναλωτές (σχετικά με τις αποφάσεις τους για τα ταξίδια), το θέμα της ακρίβειας εμφανίζεται στην κορυφή των θεμάτων που προβληματίζουν την αγορά. Μια αγορά, όμως, που βίωσε έκρηξη της ζήτησης τους προηγούμενους μήνες και φαίνεται να διατηρεί τη δυναμική της. Θα έχουμε το 2023 μια εξίσου καλή, ή και καλύτερη, χρονιά από το 2022; Θα καλύψουν οι προορισμοί το χαμένο έδαφος, σε τουριστική κίνηση και έσοδα, σε σχέση με τη χρονιά ρεκόρ του 2019, που χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς των μετρήσεων; Κανείς δεν φαίνεται έτοιμος να προβεί σε ασφαλείς σχετικές προβλέψεις. Εξάλλου, τα τελευταία χρόνια, αν κάτι έχει μάθει η αγορά, είναι να αντιμετωπίζει ξαφνικές, απρόσμενες μεταβολές, άλλες φορές θετικές και άλλες αρνητικές. Κανένα, ωστόσο, από τα δύο δεν είναι καλοδεχούμενο. Ακόμα και στις απότομες και απρόσμενες αυξήσεις, όπως αυτές που ζήσαμε φέτος, όταν η αγορά δεν είναι προετοιμασμένη να ανταποκριθεί (π.χ. λόγω έλλειψης προσωπικού), το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Το ζήσαμε, με τις πτήσεις να ακυρώνονται η μία μετά την άλλη, επειδή δεν μπορούσαν να υποστηριχθούν από τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, και όχι επειδή δεν είχαν πληρότητα. Το ζήσαμε, με τα ξενοδοχεία να μην μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε προσωπικό, προσπαθώντας να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση. Λίγες οι εξαιρέσεις που αντιμετώπισαν μικρότερο ή καθόλου πρόβλημα. Αυτοί που πλήρωσαν «πανάκριβα» τις υπηρεσίες (όπως τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ασκώντας κατά μία έννοια αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία) και τις επιχειρήσεις που είχαν διατηρήσει στενές σχέσεις με τους εργαζομένους τους (σπάνιες περιπτώσεις). Τι αναμένεται για την εξέλιξη της τουριστικής ζήτησης; Όλοι βλέπουν τις τάσεις να είναι θετικές, αλλά πόσοι και πόσο είναι έτοιμοι να ποντάρουν σε αυτή την πρόβλεψη; Μάλλον λίγοι. Στα συμβόλαια που κλείνουν τα ξενοδοχεία με τους Tour Operators αυτό είναι σαφές: όλοι θέλουν να μειώ- σουν το ρίσκο και διατηρήσουν την ευελιξία τους. Οι προκαταβολές μειώνονται, παρά τα ανοδικά σημάδια της ζήτησης. Παράλληλα, εξασφαλίζεται η ταχύτερη εξόφλησή τους. Με άλλα λόγια, κανείς δεν επιθυμεί να πάρει το ρίσκο απρόσμενων αλλαγών (ή καλύτερα όλοι επιθυμούν να το ελαχιστοποιήσουν), και αυτό φαίνεται ότι γίνεται κατανοητό και από τις δύο πλευρές των συναλλασσόμενων, ξενοδοχείων και tour operators. Αποδεικνύεται ότι για ένα πράγμα μπορούμε να είμαστε σίγουροι – το ότι δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι. Σπύρος Ζούγρης Ευελιξία – Παραμένει το μεγάλο ζητούμενο

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=