Τουριστική Αγορά τ. 291

41 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ τουριστικών επιχειρήσεων, την αποτελε- σματικότερη προβολή των τουριστικών προορισμών και τη βελτίωση της εμπει- ρίας του ταξιδιώτη. Συγχρόνως, ο κλάδος του τουρισμού στη χώρα μας οφείλει να ξεπεράσει τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει, εκ των οποίων κάποιες είναι διαχρονικές, ενώ άλλες προέκυψαν ή εντάθηκαν τα τελευταία χρόνια: • Υψηλή εποχικότητα και συγκέντρω- ση μεγάλου ποσοστού της τουριστικής κίνησης το τρίτο τρίμηνο του έτους. • Συγκέντρωση της τουριστικής κίνη- σης, κυρίως, σε πέντε από τις 13 γεωγρα- φικές περιφέρειες της χώρας. • Ελλιπής χρήση της ψηφιακής τεχνο- λογίας και ειδικότερα των data και της τεχνητής νοημοσύνης, τόσο από τις επι- χειρήσεις όσο και από το Δημόσιο. • Ελλείψεις σε βασικές υποδομές, όπως οδικά δίκτυα, υποδομές υγείας, ύδρευση, αποχέτευση και αποκομιδή σκουπιδιών. • Ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό με τις κατάλληλες δεξιότητες. Η εντυπωσιακή ανάκαμψη του ελλη- νικού τουρισμού κατά την τελευταία διετία, παρά τις νέες προκλήσεις που δη- μιουργεί το κλίμα αβεβαιότητας παγκο- σμίως, αποδεικνύει, για μια ακόμη φορά, ότι ο κλάδος διαθέτει ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα. Είναι ενθαρρυντι- κή, επίσης, η στροφή προς ταξιδιώτες υψηλότερης αγοραστικής δύναμης, καθώς και μια τάση επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Οι επόμενες με- γάλες προκλήσεις για τον κλάδο είναι η προσαρμογή στην ισχυρή απαίτηση για βιώσιμο τουριστικό προϊόν, η ψηφιοποί- ηση του κλάδου, η παροχή εξατομικευ- μένων εμπειριών στους επισκέπτες, που θα ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμε- νες προσδοκίες τους, και η αντιμετώπιση του ζητήματος του κορεσμού ορισμένων δημοφιλών προορισμών. Παράλληλα, επιχειρήσεις και πολιτεία οφείλουν να αναζητήσουν τρόπους προσέλκυσης νέων εργαζομένων στον κλάδο, για να αντιμετωπιστεί το οξύ πρόβλημα ελλεί- ψεων ανθρώπινου δυναμικού σε πολλές κρίσιμες ειδικότητες. • Κατεβάστε ολόκληρη τη μελέτη της ΕΥ Ελλάδος ΕΔΩ, σκανάροντας το ακόλουθο QR code: Ελληνικός Τουρισμός: Η πορεία από το 2019 μέχρι… το μέλλον • Το 2019 ήταν χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, κυρίως λόγω των πολιτικών που υλοποιήθη- καν μεταξύ 2015 - 2019 από τα εμπλεκόμενα μέρη του κλάδου. • Οι σημαντικές βελτιώσεις στις υποδομές (π.χ. νέοι δρόμοι, ιδιωτικοποίηση αεροδρομίου) και η αύξηση και αναβάθμιση του ξενο- δοχειακού δυναμικού είχαν θετικό αντίκτυπο, συμβάλ- λοντας και στις πιθανότη- τες μελλοντικής ανάπτυξης του κλάδου. • Ο αντίκτυπος του COVID-19 στον τουρισμό ήταν πολύ σημαντικός, επηρεάζοντας όλους τους κύριους KPI και τονίζοντας τις δομικές ελλείψεις στον κλάδο. • Κάτω από αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες, η ελληνική κυβέρνηση υπο- στήριξε τον τομέα του του- ρισμού, διευκολύνοντας τη μετάβαση της βιομηχανίας στην κανονικότητα. • Το 2021 ήταν έτος ανά- καμψης για τον ελληνικό τουρισμό, ωστόσο βασικοί δείκτες παρέμειναν σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με το 2019. • Με τα ταξιδιωτικά πρότυ- πα να αλλάζουν, ο κλάδος του ελληνικού τουρισμού έδειξε ετοιμότητα στην εφαρμογή πρακτικών πρόληψης της μετάδοσης του COVID-19, εστιάζοντας στην επόμενη ημέρα. • Κατά το 2022, ο ελληνικός τουρισμός παρουσίασε σταθερή ανοδική απόδοση, καθώς, μέχρι τον Οκτώ- βριο, πολλοί KPI έφτασαν, και σε ορισμένες περιπτώ- σεις ακόμη ξεπέρασαν, τα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτή η απόδοση στηρίχτη- κε από την ανεκπλήρωτη / καταπιεσμένη επιθυμία για διεθνή ταξίδια, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν τα τελευ- ταία 3 χρόνια. • Το σημερινό γεωπολιτικό τοπίο δείχνει προκλήσεις, ωστόσο οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι στον τουρι- σμό έχουν θετική άποψη για τις προοπτικές του κλά- δου και για το 2023. • Οι mega-trends αναδει- κνύουν την κρίσιμη ση- μασία της μετάβασης του τουρισμού σε «πράσινα» μοντέλα ανάπτυξης και ψη- φιακό μετασχηματισμό. • Ο εναλλακτικός τουρι- σμός κερδίζει έδαφος, με την έμφαση στα κοινωνι- κοοικονομικά, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά θέματα να δημιουργεί μια ευκαιρία να καθιερωθεί η Ελλάδα ως 12μηνος τουριστικός προορισμός. Τομέλλον Πηγή: ΕΥ Ελλάδος. Ο όρος EY αναφέρεται στον παγκόσμιο οργανισμό της Ernst & Young Global Limited και μπορεί να αναφέρεται σε μία ή περισ- σότερες από τις εθνικές εταιρείες μέλη, καθεμία από τις οποίες αποτελεί ξεχωριστή νομική οντότητα.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=