Τουριστική Αγορά τ. 291

54 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ τις αρχικές προβλέψεις την εκτίμηση για ολική επαναφορά της ευρωπαϊκής αερο- πορικής κίνησης στα επίπεδα του 2019. Οι λόγοι, όπως προαναφέρθηκε, είναι η οικονομική ύφεση, ο πληθωρισμός και ο κίνδυνος να συνεχιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία. Το 2022 οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια στην Ευρώπη δέχτηκαν σχεδόν 2 δισεκατομμύρια επιβάτες, έναντι 2,42 δισεκατομμυρίων το 2019, με «έντονες ανισότητες» ανάλογα με τις χώρες και τους αερομεταφορείς. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν όλες τις αναχωρήσεις και αφίξεις σε ευρωπαϊκό έδαφος. Αεροπορικές εταιρείες Για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες εί- δαν τους ισολογισμούς τους να περνούν από το «κόκκινο» σε θετικό πεδίο, με την καταναλωτική ζήτηση να αποδεικνύ- εται ανθεκτική, παρά την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων που προκάλεσε η ενεργειακή κρίση και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών σε όλη την Ευρώπη. Κορυφαίες στην ανάκαμψη των αε- ροπορικών εταιρειών το 2022 ήταν οι εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost), ανακτώντας το 85% του χαμένου εδά- φους από το 2019, έναντι του 75% των κλασικών αερομεταφορέων. Το έτος έκλεισε με μερίδιο αγοράς 32,3%, ακριβώς πίσω από τους κύριους μεταφορείς (32,4%). Οι πτήσεις charter παρουσίασαν αυξημένη ζήτηση στα τέλη του 2021 και στις αρχές του 2022, αλλά επηρεάστηκαν άμεσα από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, και σταθεροποι- ήθηκαν από τον Μάρτιο στο -20% έναντι του 2019. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες του έτους παρουσίασαν άνοδο της ζήτησης. Οι εταιρείες χαμηλού κόστους γνώρισαν τη μεγάλη επιτυχία ανάκτησης της κίνησης το 2022. Μετά από μια βουτιά με το κύμα της «Όμικρον», ανέκαμψαν γρήγορα για να ανταποκριθούν στην υψηλή ζήτηση, καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί είχαν αρθεί. Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους έκλεισαν τη χρονιά στο -15%, με μερίδιο αγοράς 32,3%, μόνο ελαφρώς πίσω από τους κύριους μεταφορείς. Τις καλύτερες επιδόσεις είχαν η Wizz Air (που έφτασε στο 114% των πτήσεων του 2019). Η Ryanair ενίσχυσε την πρώτη θέση της στην Ευρώπη πραγματοποιώντας το 2022 το 109% των πτήσεων που είχε κάνει τρία χρόνια νωρίτερα, όπως και η Volotea. Οι πτήσεις της Air France ανήλ- θαν στο 80% του επιπέδου του 2019, οι πτήσεις της Lufthansa στο 72%, λίγο καλύτερα από την British Airways (71%), σύμφωνα με τον Eurocontrol. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΑΕΡΟ- ΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Η Ryanair παραμένει και το 2022 στα- θερά, για όγδοη συνεχή χρονιά, ο κορυ- φαίος αερομεταφορέας της Ευρώπης. Η εταιρεία έκλεισε το 2022 (με ημερή- σιο μέσο όρο 2.536 πτήσεις) στο +9% των επιπέδων του 2019, συνεχίζοντας την αναπτυξιακή της πορεία. Η easyJet, που είχε πληγεί κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών προς/ από το Ηνωμένο Βασίλειο, ανέκτησε τη δεύτερη θέση στην κατάταξη (από 5η πέρυσι), με μέσο όρο 1.335 ημερήσιες πτήσεις (-20% έναντι 2019), κυρίως λόγω των δυνατών εποχιακών καλοκαιρινών της επιδόσεων. Η Turkish Airlines παρέμεινε ισχυρή όλο τον χρόνο, συμπεριλαμβανομένου του καλοκαιριού που λειτούργησε πάνω από τα επίπεδα του 2019, ωστόσο έπεσε μία θέση, πηγαίνοντας στην τρίτη (με 1.245 καθημερινές πτήσεις, -7% έναντι 2019). Τρεις εταιρείες καταλαμβάνουν τις θέσεις 4-6. Οι Lufthansa, Air France και KLM. Και οι τρεις είναι παραδοσιακοί με- ταφορείς προγραμματισμένων πτήσεων και επανακάμπτουν πιο αργά από τις “ Η Ελλάδα τα πήγε πολύ καλά, κατακτώντας μία από τις πρώτες θέσεις στη λίστα ανάκαμψης της κίνησης σε σχέση με το 2019. ” ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ Λειτουργικά κέρδη των βασικών αεροπορικών εταιρειών (Αποτελέσματα 9μήνου 2022 vs. 2021) Πηγή:Στοιχείαεταιρειών Μερίδια Αγοράς ανά Είδος Αεροπορικών Εταιρειών Μηνιαία Μεταβολή % έναντι 2019 Πηγή:EUROCONTROL ΙΑΝ.–20 ΜΑΡ.–20 ΝΟΕ.–20 ΙΟΥΛ.-21 ΜΑΡ.–22 ΙΟΥΛ.-20 ΜΑΡ.–21 ΝΟΕ.–21 ΙΟΥΛ.-22 ΜΑΪΟΣ-20 ΙΑΝ.–21 ΣΕΠ.–21 ΜΑΪΟΣ-22 ΣΕΠ.–20 ΜΑΪΟΣ-21 ΙΑΝ.–22 ΣΕΠ.–22 ΝΟΕ.–22

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=