Page 120 - Computer Για Όλους τ. 347

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
120
UNDERGROUND
Η
αποστολή του DRM είναι να απο-
τρέπει την πειρατεία, αλλά δυστυ-
χώς έχει αποτύχει παταγωδώς σε
αυτή την αποστολή. Εάν ψάξει κανείς,
θα ανακαλύψει διάφορα σπασίματα για
τις δημοφιλέστερες μορφές DRM (από
Audio CD και ψηφιακά βιβλία, μέχρι
μουσική και εφαρμογές), και αν ρίξει
κάποιος μία πιο προσεκτική ματιά για
οποιοδήποτε download που προστατεύ-
εται με DRM, υπάρχει πλήθος παράνο-
μων χωρίς προστασία εκδόσεων στα δί-
κτυα P2P και σε Bittorrent.
Τελικά, αυτό που καταφέρνει το DRM
είναι να κάνει τη ζωή δύσκολη στους νό-
μιμους καταναλωτές, εκείνους δηλαδή
που πλήρωσαν για να αγοράσουν ένα
κλειδωμένο αρχείο και δεν μπορούν να
το κάνουν ό,τι θέλουν (εκτός από το να
το διανείμουν σε όλο το Διαδίκτυο φυσι-
κά). Σε τελική ανάλυση, δικό τους δεν
είναι το αρχείο που αγόρασαν; Ή μή-
πως όχι;
Η υπερβολική χρήση του DRM καθι-
στά τους κατόχους των διαφόρων media
players και τώρα πια
smartphones/tablets, δέσμιους στο άρ-
μα των εταιρειών κατασκευής τους, κα-
θιστώντας αδύνατη τη μεταπήδησή τους
σε κάποιον αντίπαλο κατασκευαστή. Αυ-
τό ισχύει για όλα τα αρχεία: ηλεκτρονικά
βιβλία, μουσική και ταινίες. Τα βιβλία
που αγοράζετε από το Amazon ανοί-
γουν μόνο από το Kindle (και τα σχετικά
apps), ενώ η μουσική και οι ταινίες που
κατεβάζετε από το iTunes παίζουν μόνο
στις συσκευές της Apple.
Αν έχετε την τάση να αλλάζετε συχνά
στρατόπεδα και συσκευές, το περιεχό-
μενο που έχουν είναι ασύμβατο και σε
τελική ανάλυση η πρακτική του DRM βά-
ζει χρονικό όριο στην ιδιοκτησία, κάνει
το περιεχόμενο απροσπέλαστο σε αν-
θρώπους με ιδιαιτερότητες, αφαιρεί
από το χρήστη τη δυνατότητα να δώσει
ή να πουλήσει το περιεχόμενο που δεν
θέλει ή δεν χρειάζεται πλέον και επιτρέ-
πει στους δημιουργούς περιεχομένου
να επαναπροσδιορίσουν τους όρους
της αγοράς οποιαδήποτε στιγμή χωρίς
τη συγκατάθεσή σας.
Βέβαια, αν το DRM ήταν τόσο κακό,
τα sites δεν θα πουλούσαν κανένα τρα-
γούδι, κάτι που, όπως δείχνουν τα νού-
μερα για την Apple, δεν ισχύει, αφού κα-
τάφερε να έχει ένα δισεκατομμύριο
downloads σε λιγότερο από τρία χρόνια.
Και μια που το έφερε η κουβέντα, έχετε
αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα iPhones δεν
έχουν ραδιόφωνο FM; Διότι, απλούστα-
Κάθε μήνα
κάνουμε μία βόλτα
στα σκοτεινά
σοκάκια του
Internet και
ψαρεύουμε
ενδιαφέροντα νέα
από το χώρο του
hacking και του
downloading.
ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟ ΤΟ DRM;
Σε ποιον ανήκουν τα αρχεία;
Όλα όσα αναφέρουμε στην
παρούσα στήλη αφορούν
αποκλειστικά και μόνο στη
χρήση για νόμιμους σκο-
πούς. Όταν, για παράδειγ-
μα, θα σας πούμε πώς να
σπάσετε έναν κωδικό των
Windows ή κάποιου ασύρ-
ματου δικτύου, δεν το λέμε
για να μπαίνετε σε ξένα
PCs και δίκτυα, αλλά μόνο
στα δικά σας. Ως γνωστόν,
οι κωδικοί σπάνε και αυτό
από τη μία ωφελεί τους ξε-
χασιάρηδες και όσους
ασχολούνται με την τεχνο-
λογία, από την άλλη ωφελεί
και τους ψηφιακούς εγκλη-
ματίες. Με τους δεύτερους
ας ασχοληθούν οι διωκτικές
Αρχές. Εμάς μας απασχολεί
η πρώτη κατηγορία χρη-
στών και σε αυτούς απευ-
θύνεται η παρούσα στήλη.
ΜΟΝΟ ΓΙΑ
ΝΟΜΙΜΗ ΧΡΗΣΗ
Μία γρήγορη αναζήτηση στο Διαδίκτυο αποκαλύπτει ότι υπάρχουν πολλές εφαρμογές
που μπορούν να νικήσουν το DRM των αρχείων που κατεβάζετε από το iTunes ή από τις
υπηρεσίες Windows Media, ενώ τα διαθέσιμα cracks είναι πραγματικά αμέτρητα. Τέτοι-
ου είδους «σπασίματα» είναι αρκετά πιο προχωρημένα από μία απλή συλλογή σειριακών
αριθμών. Σε πολλές περιπτώσεις οι δημιουργοί αυτών των cracks έχουν μελετήσει διε-
ξοδικά την κατασκευή του συγκεκριμένου λογισμικού (τεχνική reverse engineer), ώστε να
αφαιρέσουν εντελώς το πρόγραμμα πιστοποίησης.
Συνήθως, αυτά τα cracks σαρώνουν τη μουσική βιβλιοθήκη σας, αφαιρώντας το όποιο
σύστημα προστασίας και αφήνοντας ανέπαφο το περιεχόμενο. Το jHymn στους Macs
και το Freeme στα PCs μπορούν να κάνουν κάτι τέτοιο με το DRM του iTunes και του
Windows Media αντίστοιχα, αν και αυτήν τη στιγμή τόσο η Apple όσο και η Microsoft
έχουν βρει τρόπους για να αποτρέψουν κάτι τέτοιο.
Φυσικά, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η χρήση τέτοιων εργαλείων είναι παράνομη σε
αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο αγώνας μεταξύ των crackers και των εταιρειών του DRM είναι εν πολλοίς ακαδημαϊ-
κός, ειδικά στην περίπτωση της μουσικής και του βίντεο. Το περιεχόμενο, συνήθως,
διαρρέει και μοιράζεται στο Internet πολύ προτού η προστατευμένη έκδοση διατεθεί
προς πώληση και στην απίθανη περίπτωση που κάποιο τραγούδι ή ταινία δεν διαρρεύσει
στο δίκτυο, παράνομα αντίγραφά του θα κυκλοφορήσουν σχεδόν συγχρόνως με την κυ-
κλοφορία του νόμιμου προϊόντος.
Αυτό οφείλεται στο ότι το προστατευμένο περιεχόμενο που βρίσκεται στο Διαδίκτυο
ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ DRM