Page 57 - Computer Για Όλους τ. 347

Ο
σοι μαθητές βρίσκονται τώρα στο Λύ-
κειο θα θυμούνται ότι πριν από δύο με
τρία χρόνια υπήρχε κάποιο πρόγραμ-
μα επιδότησης netbook σε μαθητές
γυμνασίου. Τα netbooks αυτά περι-
λάμβαναν και όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή
(
PDF). Η όλη υλοποίηση έγινε μάλλον βιαστικά,
αφού η υποδομή για να μπορεί κανείς να χρησι-
μοποιήσει έναν υπολογιστή στη σχολική τάξη,
απλώς δεν υπάρχει (με ελάχιστες εξαιρέσεις).
Έτσι, όσοι τυχεροί μαθητές έλαβαν netbook το
παρόπλισαν στο σπίτι.
Αργότερα, ήρθε και η οικονομική κρίση, ήρθε
και το «Ψηφιακό Σχολείο»
le
), ξεχάστηκε όπως και όλα τα άλλα...
Πάντως, με ή χωρίς οικονομική κρίση, η παι-
δεία αυτής της χώρας μοιάζει με το Γεφύρι της
Άρτας. Το πρώτο πράγμα με το οποίο καταπιά-
νεται κάθε νέα Κυβέρνηση ή κάθε νέος Υπουρ-
γός είναι να αλλάξει την παιδεία, άλλες φορές εκ
θεμελίων κι άλλες με απλές παρεμβάσεις. Θυ-
μηθείτε πόσες φορές καταργήθηκαν και επανήλ-
θαν οι πανελλαδικές εξετάσεις (τουλάχιστον στα
χαρτιά), για να μην αναφερθούμε στην τριτοβάθ-
μια εκπαίδευση.
Από τη μία, η παιδεία μας έχει του κόσμου τις
βασικές ελλείψεις και από την άλλη διαφημίζου-
με με τυμπανοκρουσίες το «Ψηφιακό Σχολείο»,
λες και έχουμε λύσει τα προβλήματα, και το μό-
νο που μας λείπει είναι η εισαγωγή των νέων τε-
χνολογιών στις σχολικές αίθουσες. Όχι ότι αυτό
είναι κακό (το αντίθετο μάλιστα), αλλά πώς μπο-
ρείς να λες σε έναν μαθητή που ξεπαγιάζει στο
μάθημα, αφού η τάξη του δεν έχει θέρμανση ή
έχει σπασμένα παράθυρα, να φέρνει την ταμπλέ-
τα ή το netbook του στο σχολείο (αν φυσικά
έχει).
ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΓΙΝΑΝ ΨΗΦΙΑΚΑ
Όπως ίσως ξέρετε (γονείς και μαθητές), εδώ
και κάμποσα χρόνια τα βιβλία του σχολείου διατί-
θενται και ψηφιακά. Έτσι, η σχολική χρονιά θα
μπορούσε άνετα να ξεκινήσει χωρίς να έχουν
μοιραστεί τα βιβλία στους μαθητές, με τη δικαιο-
λογία ότι διατίθενται σε ψηφιακή μορφή
σικά, όλα
αυτά θα μπορούσαν να συμβούν σε κάποια
προηγμένη χώρα, διότι δεν θα πρέπει να θεω-
ρούμε ως δεδομένο ότι όλοι οι μαθητές σε κάθε
βαθμίδα διαθέτουν υπολογιστή στο σπίτι, πόσο
μάλλον ένα ultrabook ή tablet, συσκευές και τε-
χνολογίες που μας απασχολούν στο παρόν Αφιέ-
ρωμα. Η οικονομική κρίση έχει αγγίξει όλα τα
στρώματα του πληθυσμού και οι προτεραιότητες
για πολλούς έχουν αλλάξει. Επομένως, οι περισ-
σότεροι πρώτα θα κοιτάξουν να καλύψουν τις
βασικές τους ανάγκες. Έτσι, το Υπουργείο Παι-
δείας θα πρέπει πρωτίστως να φροντίσει να δώ-
σει σε όλους τους μαθητές εγκαίρως τα έντυπα
βιβλία, διότι καλή η τεχνολογία, αλλά εδώ στη μι-
κρή μας χώρα άλλες είναι οι προτεραιότητες.
Και για να το διαβάζετε αυτό από ένα ψηφιακό
περιοδικό σαν το «Computer Για Όλους», θα πει
ότι ξέρουμε πολύ καλά τι λέμε. Και πιστέψτε
μας. Εμείς περισσότερο από όλους θα θέλαμε
το «Ψηφιακό Σχολείο» να ήταν κάτι περισσότερο
από μία απλή φράση. Μία καλή αρχή θα ήταν η
εισαγωγή περισσότερων μαθημάτων γύρω από
τις νέες τεχνολογίες, αλλά κάτι τέτοιο σημαίνει
κατάρτιση, περισσότεροι και εξειδικευμένοι κα-
θηγητές, πράγματα δηλαδή που μοιάζουν περιτ-
τές πολυτέλειες στην Ελλάδα της κρίσης.
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Σε άλλες χώρες (βλ. ΗΠΑ), αρκετές εταιρείες
επιδοτούν ή προσφέρουν σε σχολεία και κολέ-
για, tablets και notebooks σε μαθητές και καθη-
γητές, ούτως ώστε να βελτιωθεί η εκπαιδευτική
διαδικασία. Φυσικά, δεν το κάνουν από αλτρουι-
σμό, αλλά για διαφήμιση, όμως αυτό λίγη σημα-
σία έχει. Αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα.
Από την άλλη, το χάσμα μεταξύ δημόσιας και
ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι τεράστιο. Πολλά
ιδιωτικά σχολεία της χώρας μας αξιοποιούν τις
νέες τεχνολογίες με διαδραστικούς πίνακες,
ακόμα και με κινηματογράφηση της παράδοσης
και ανέβασμα του μαθήματος της ημέρας και
όλων των συνοδευτικών πληροφοριών (σημειώ-
σεις, ασκήσεις κ.λπ.), έτσι ώστε και ο μαθητής
που απουσιάζει να μη χάσει το μάθημα, αλλά να
είναι σε όλους διαθέσιμο ανά πάσα στιγμή (επα-
νάληψη, εξετάσεις κ.λπ.). Φυσικά, το να γίνει κάτι
τέτοιο σε ένα δημόσιο σχολείο μοιάζει με επιστη-
μονική φαντασία.
Από την άλλη, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι
υπάρχουν λαμπρά παραδείγματα καθηγητών και
δασκάλων, οι οποίοι χωρίς κανένα οικονομικό
όφελος ή στήριξη, διατηρούν blogs και Web
sites της τάξης τους, και προσπαθούν να εντά-
ξουν όσο μπορούν το Internet και τις νέες τεχνο-
λογίες στη διαδικασία του μαθήματος. Φυσικά,
όλα αυτά είναι σταγόνες στον ωκεανό.
Περνώντας στο πρακτικό κομμάτι, θα πρέπει
να τονίσουμε ότι πολλές εταιρείες διαθέτουν
προγράμματα ειδικά για μαθητές, φοιτητές και
καθηγητές. Οι ISPs και οι πάροχοι κινητής διαθέ-
τουν όλο το χρόνο φθηνά πακέτα, στα οποία
πολλές φορές προσφέρεται και hardware (tablet,
notebook κ.λπ.). Επίσης, η Microsoft προσφέρει
ολόκληρο το Office (αλλά και τα Windows) σε
μαθητές, φοιτητές και καθηγητές σε ιδιαίτερα
χαμηλή τιμή. Αυτό που δεν έχουμε δει είναι να
κάνουν το ίδιο μεγάλες εταιρείες και αλυσίδες
από το χώρο της τεχνολογίας. Τι χρειάζεται ένας
μαθητής; Έναν υπολογιστή, ένα tablet, ίσως, αλ-
λά και κάποιο περιφερειακό (εκτυπωτή, σαρωτή
κ.λπ.). Κάθε χρόνο οι εταιρείες κάνουν καμπά-
νιες τύπου «back to school», αλλά τις τιμές τους
δεν λένε να τις ρίξουν, και αν το κάνουν, χρησι-
μοποιούν προϊόντα παλαιότερης γενιάς προσπα-
θώντας να «ξεστοκάρουν».
Ας αφήσουμε όμως την γκρίνια και ας δούμε
πώς η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να αξιοποιη-
θεί από κάποιον μαθητή ή φοιτητή (και καθηγητή
φυσικά).
COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
57
BACK TO SCHOOL