Page 57 - AKP3

This is a SEO version of AKP3. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

ΔΗΜΟΤ ΙΚΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΕΣ

απεγκλωβίστηκε από τον αμι-γώς εισπρακτικό ρόλο της και αποσαφηνίστηκαν οι αρμοδιό-τητές της, οι οποίες αφορούν κυρίως στην ευταξία των χώ-ρων ευθύνης της δημοτικής αστυνομίας, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην εξυ-πηρέτηση των τουριστών, στη διασφάλιση των κοινόχρηστων υποδομών και στον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης. Το τελευταίο ζήτημα ταλαιπω-ρεί υπέρμετρα τις πόλεις που υποφέρουν από την άναρχη και αντικοινωνική στάθμευση. Είναι, λοιπόν, μία ευκαιρία να μπει μία τάξη στην άναρχη κα-τάσταση που επικρατεί. Αν τη-ρηθεί ο νόμος, θα μπορούμε όλοι να περπατάμε στα πεζο-

δρόμια χωρίς κινδύνους και εμπόδια. Θα εί-ναι μία μεγάλη κοινωνική προσφορά στα άτομα με αναπηρία (ΑΜΕΑ), τις μητέρες με μωρά σε καροτσάκια, τα μικρά παιδιά και τους ηλικιωμένους. Δεν είναι δυνατόν να κλείνονται οι ράμπες που προορίζονται για τα ΑΜΕΑ, ούτε να παρεμποδίζεται το αστι-κό λεωφορείο ή το τρόλεϊ και να καθηλώ-νεται μέχρι που να βρεθεί ο οδηγός του παράνομα παρκαρισμένου αυτοκινήτου. Για την πετυχημένη άσκηση των λοιπών αρμοδιοτήτων, είναι κατανοητό ότι απαι-τείται χρόνος, προσπάθεια και δουλειά. Όμως, δεν μπορούν οι δημοτικές αρχές να καλύπτονται πίσω από αυτό. Πρέπει να εξασφαλίσουν άμεσα τις προϋποθέσεις και την κατάλληλη υποδομή για να φανεί η κοινωνική χρησιμότητα των δημοτικών αστυνομιών. Αν η δημοτική αστυνομία ασκήσει το πλήρες εύρος των αρμοδιοτή-των της, πέρα από την άμεση ωφέλεια που θα προκύψει για τους δημότες, θα απαγκι-στρωθούν δυνάμεις της ελληνικής Αστυνο-μίας, που θα μπορούν πλέον να ασχολη-θούν με την εγκληματικότητα.

Προσωπικό και εκπαίδευση

Το προσωπικό της δημοτικής αστυνομίας, σε γενικές γραμμές, είναι αξιόλογο. Οι διατά-ξεις του π.δ. 135/2006, βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί καθόρισαν τον τρόπο πρόσληψης και εκπαίδευσης του προσωπι-κού της. Έτσι, οι δημοτικοί αστυνομικοί προ-σλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ και σχεδόν στο σύ-

νολό τους είναι πτυχιούχοι ΑΕΙ και ΤΕΙ, με γνώση τουλάχιστον μίας ξένης γλώσσας. Εχουν περάσει από εξάμηνη εκπαίδευση στις τρεις Σχολές που βρίσκονται στο Τσοτύλι Κο-ζάνης, την Κόνιτσα και την Πτολεμαΐδα. Την εκπαίδευσή τους έχει αναλάβει η Εθνική Σχο-λή Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ανήκει στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτο-διοίκησης. Όλα δείχνουν ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό που έχει προσληφθεί είναι το κα-τάλληλο, γιατί προέρχεται από συναφείς επαγγελματικούς και επιστημονικούς χώ-ρους. Ακόμα, διενεργούνται και υποχρεωτικά επαγγελματικά σεμινάρια, ενημερωτικές ημερίδες και διάφορες άλλες εκπαιδεύσεις, από τις οποίες όλοι οι δημοτικοί αστυνομικοί έχουν περάσει τουλάχιστον μία φορά. Το ζή-τημα είναι οι εκπαιδεύσεις αυτές να επικαι-ροποιούνται, να είναι μεγαλύτερης διάρκειας και να γίνονται συχνότερα.

Εκείνο όμως που οπωσδήποτε απαιτείται, είναι να υπάρχει άμεση και ακώλυτη συνερ-γασία με άλλες Αρχές, Υπηρεσίες και Φορείς, ανάλογα με το ζήτημα που αντιμετωπίζεται κάθε φορά. Για παράδειγμα, στο θέμα του παραεμπορίου, που έχει γιγαντωθεί κυρίως στο κέντρο της Αθήνας και στον Πειραιά, εί-ναι απαραίτητη η συνεργασία και άλλων Υπη-ρεσιών. Μάλιστα, για τη συγκεκριμένη περί-πτωση, έχουν συγκροτηθεί και λειτουργούν Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου, με την Ελληνική αστυνομία, το ΣΔΟΕ και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου.

Ευτυχώς δείχνει να έχει κατανοηθεί από

την Κυβέρνηση και τις Υπηρεσίες ότι η βελτίωση της ποιότητας ζωής και ο ποιοτικός μετασχηματισμός του πόλεων που ζούμε -και ειδικότερα της Αθήνας- απαιτούν συλλογική προσπάθεια και συμμετοχή όλων, χωρίς να παραλείπονται και οι δη-μότες, είτε ως φυσικά πρόσωπα, εί-τε μέσω των συλλόγων που τους εκπροσωπούν.

Κλίμα δυσαρέσκειας

Ένα πολυσυζητημένο θέμα είναι το κλίμα δυσαρέσκειας που έχει καλλιεργηθεί στο προσωπικό των Δ.Α., όπως πολύ εύκολα εκφράζε-ται προς τα έξω από τους ίδιους τους δημοτικούς αστυνομικούς. Κά-ποιοι από αυτούς μιλούν για αδια-φανείς διαδικασίες, υποκειμενικότη-τα, προχειρότητα, ανικανότητα και αδιαφορία, χρησιμοποίησή τους κατά τρόπο βλαπτικό για το θεσμό και την κοινωνία και, τέλος, την απαξίωσή τους που φτάνει κάπο-τε και στην εχθρικότητα απέναντί τους από τις ίδιες τις δημοτικές Αρχές.

Αυτό το κλίμα, που μπορεί όντως να υφί-σταται σε κάποιο βαθμό, θα το αποδώσουμε στις παλαιότερες δυσλειτουργίες του θε-σμού, αρτηριοσκληρώσεις και πελατειακές λογικές και νοοτροπίες. Δεν θα παραβλέψου-με όμως ότι, δυστυχώς, έχουν συμβάλλει στη γιγάντωση των προβλημάτων που αντι-μετωπίζει ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, σε βάρος πάντα του απροστάτευτου πολίτη. Ωστόσο, το νέο νομικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία της δημοτικής αστυνομίας δείχνει να κινείται προς μία λογική εφαρμο-γής της αξιοκρατίας, της διαφάνειας, της αντικειμενικότητας και γενικότερα της δίκαι-ης αξιολόγησης, εξέλιξης και επιβράβευσης της ορθής και παραγωγικής εργασίας. Αν αυ-τή η τάση έχει συνέχεια, η δημοτική αστυνό-μευση θα μπορέσει να περάσει από τη λογι-κή των «αρεστών» στη λογική των «αρίστων» κατά τα πρότυπα των περισσότερων δημοτι-κών αστυνομιών της Ευρώπης. Το νομικό πλαίσιο υπάρχει, η υποδομή υπάρχει και οι έτοιμοι “στρατοί” δημοτικών αστυνομικών (για παράδειγμα, 1.080 άνδρες και γυναίκες μόνο στο Δήμο Αθήνας) περιμένουν να ανα-λάβουν δράση και να προσφέρουν ουσιαστι-κό, ωφέλιμο έργο.

Μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής από τη Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης.

Page 57 - AKP3

This is a SEO version of AKP3. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »