Food Service τ. 143

75 έντονη η επιθυμία να στηρίξουν τις εγχώριες επιχειρήσεις και τους παρα- γωγούς. Ο μέσος καταναλωτής αναγνωρίζει πως οι ποικιλίες, το χρώμα, το σώμα, η γεύση κι ο βαθμός ωρίμανσης των ελληνικών κρασιών βαίνουν διαρκώς βελτιούμενα, σε σημείο τέτοιο ώστε σε πλείστες περιπτώσεις να μην έχουν να ζηλέψουν ούτε κατ’ ελάχιστο τις αντί- στοιχες προτάσεις από το εξωτερικό. Μάλιστα, δεν λείπουν οι περιπτώσεις κατά τις οποίες το αίσθημα της ζήλιας πραγματοποιεί αντίστροφη κίνηση εκ- πορευόμενη από τα έξω προς τα μέσα... Οι ενδείξεις για το 2020 ήταν «εκρηκτικές» Όπως συμβαίνει και σε άλλες καθε- τοποιημένες ή προϊοντικές αγορές, η χρονιά είχε ξεκινήσει με τα δεδομέ- να να «δείχνουν» εντυπωσιακά θετική προοπτική για τον κλάδο του κρασιού. Μάλιστα, σύμφωνα με τα δεδομένα που προέκυψαν από το πρώτο δίμηνο του 2020, διαφαινόταν μια πολλά υποσχό- μενη χρονιά, που θα διακρινόταν από έντονα ανοδικές πωλήσεις στους χώ- ρους μαζικής εστίασης, τις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς επίσης κι αυτές της ψυχαγωγίας. Ωστόσο, πλέον, έπειτα από την πανδημία και το ισχυρό πλήγ- μα στον χώρο του τουρισμού και της εστίασης, τα πράγματα αναμένεται να είναι προβληματικά κατά το υπόλοιπο μισό του τρέχοντος έτους. Γιατί, αν μη τι άλλο, η ανάκαμψη είναι άμεσα συνδεδεμένη αφενός με τον τουρισμό αφετέρου με το πώς θα εξελιχθούν τα οικονομικά δεδομένα στη χώρα μας. Κι αυτό, μιας και το φθινόπωρο, τον χει- μώνα και μέχρι τις αρχές της άνοιξης, η κατανάλωση στη μαζική εστίαση είναι απόλυτα - σχεδόν - συνυφασμένη με την εγχώρια κατανάλωση. Αναμφίβολα, μια κατά το δυνατόν πιο έντονη επα- νεκκίνηση στην εστίαση και τον του- ρισμό θα μπορούσε να συμπαρασύρει με θετική χροιά και την αγορά του κρα- σιού, των αλκοολούχων και της μπίρας, η οποία ναι μεν θα είναι «πληγωμένη» αλλά ενδεχομένως στο τέλος του καλο- καιριού να έχει περιορίσει τις απώλειες σε ικανοποιητικό βαθμό. Αναζητώντας την ευκαιρία μέσω της κρίσης Μπορεί όλοι οι stakeholders της αγο- ράς να θεωρούν ως δεδομένο πως το 2020 θα αποτελέσει σίγουρα μια δύ- σκολη χρόνια, όμως ίσως και να βο- ηθήσει τις εταιρείες του κλάδου να αναπτύξουν νέες δεξιότητες, να ανα- ζητήσουν και να ακολουθήσουν σύγ- χρονους τρόπους λειτουργίας, να δο- μήσουν ένα συμπαγές πλάνο marketing και πωλήσεων, με συγκεκριμένους στό- χους και στρατηγικές που θα συμβάλ- λουν καταλυτικά στην επίτευξή τους. Δίχως αντίρρηση, σε ένα «προβλη- ματικό» περιβάλλον που συνδέεται και με την οικονομική κρίση, εκτός από τα αρνητικά στοιχεία της εξίσωσης, θα προκύψουν κι αρκετές ευκαιρίες για τους επαγγελματίες του κλάδου. Θα απαιτηθεί δημιουργικότητα, ευελιξία κι αντοχή. Εκ των πραγμάτων, σε ό,τι αφο- ρά τις πωλήσεις χονδρικής, η πτώση που παρατηρήθηκε ευθύς αμέσως έπει- τα από το lockdown κινήθηκε σε πρω- τόγνωρα επίπεδα. Σε αυτό το πλαίσιο, η κατανάλωση περιορίστηκε σε αγορές από τα e-shops και τα super market, οι οποίες ωστόσο ήταν αδύνατον να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Μάλι- στα, η λιανική πώληση εξακολουθεί να παραμένει σταθερή, γεγονός που επι- τρέπει στις επιχειρήσεις του κλάδου να προσπορίζονται ένα μικρό ποσό, το οποίο όμως δεν είναι σε θέση να στηρί- ξει ούτε κατ’ ελάχιστον τα λειτουργικά τους έξοδα. < “Κατά το α’ δίμηνο του 2020 διαφαινόταν μια πολλά υποσχόμενη χρονιά, που θα διακρινόταν από έντονα ανοδικές πωλήσεις.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=