Food Service τ. 144

51 Απόδειξη των παραπάνω είναι ότι τα στέκια ψαροφαγίας έχουν ξεφύγει πια από τα όρια των θαλασσινών πε- ριοχών κι έχουν επεκταθεί σε όλο το Λεκανοπέδιο στην Αττική, ενώ η τάση αυτή συναντάται και σε πολλές άλλες περιοχές της Ελλάδας. Τα αλιευμένα φρέσκα ψάρια συνεχίζουν να αποτε- λούν πρώτο στόχο για τους περισσότε- ρους ψαροφαγάδες, ωστόσο σήμερα με το μεγάλο δίκτυο ιχθυοκαλλιεργειών που έχει αναπτυχθεί στη χώρα, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας νόστιμων πιάτων σε πολύ πιο προσιτές τιμές. Ού- τως ή άλλως, με τη δύσκολη κατάστα- ση που αντιμετώπισε την περασμένη δεκαετία η χώρα και με την ύφεση που επανήλθε δριμύτερη με την πανδημία, έχει περιοριστεί πολύ σε όγκο το κοινό που μπορεί να δαπανήσει έναν μισθό για ένα γεύμα. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι οι περισσότεροι καταναλωτές θα ήθελαν τα εστιατόρια να προσφέρουν περισσό- τερες επιλογές σε ψάρια και θαλασσινά σε προσιτές τιμές, ενώ ρόλο φαίνεται να παίζει κι η ταχύτητα παράδοσης σε σχέση με το παρελθόν. Το τελευταίο δι- άστημα υπάρχουν καταστήματα πώλη- σης ψαριών που έχουν δημιουργήσει παράλληλα κι εστιατόρια που πωλούν τα ψάρια έτοιμα προς κατανάλωση. Στην κορυφή των τάσεων η βιωσιμότητα Πέρα, όμως, από το οικονομικό θέμα, υπάρχει και το ζήτημα του περιβάλλο- ντος. Η υπεραλίευση έχει μειώσει ση- μαντικά τα ιχθυαποθέματα σε όλο τον πλανήτη και ουκ ολίγοι οργανισμοί δι- εθνώς έχουν σημάνει τον κώδωνα του κινδύνου γι’ αυτό το θέμα. Το πρόβλημα εντοπίζεται πιο έντονα στην Ασία, και συγκεκριμένα στην Άπω Ανατολή. Μόνο στην Ιαπωνία, με τον άνω των 100 εκα- τομμυρίων πληθυσμό, τα ψάρια και τα θαλασσινά είναι η σχεδόν αποκλειστική τροφή τους. Πάντως, και στις ελληνικές θάλασσες υπάρχει μείωση των αποθε- μάτων ψαριών, και για τον λόγο αυτό πολλές οργανώσεις, όπως η Greenpeace, έχουν κατά καιρούς διοργανώσει καμπά- νιες για το θέμα της βιώσιμης αλιείας, που απευθύνονται τόσο στους αλιείς, όσο και στους καταναλωτές. Το στοιχείο που πρέπει να κρατήσουμε εμείς εδώ είναι πως πολλοί πελάτες εστιατορίων επιθυμούν μεν ένα γεύμα με ψάρια και θαλασσινά, έχουν όμως ταυτόχρονα και στον νου τους τον περιβαλλοντικό αντί- κτυπο που έχουν οι επιλογές τους. Το θέμα της βιωσιμότητας και της βι- ώσιμης αλιείας είναι η κορυφαία τάση διεθνώς στο θέμα των ψαριών και των θαλασσινών. Οι εταιρείες εμπορίας, έχο- ντας αντιληφθεί το στοιχείο αυτό, πα- ρουσιάζουν προγράμματα με τα οποία οι καταναλωτές μπορούν να εντοπίζουν την προέλευση των ψαριών που καταναλώ- νουν, ενώ και οι εταιρείες ιχθυοκαλλιέρ- γειας διαφημίζουν τις μεθόδους που χρη- σιμοποιούν για την εκτροφή των ψαριών. Από την πλευρά της εστίασης, το να προ- σφέρει ένα κατάστημα εστίασης πιάτα με ψάρια και θαλασσινά που προέρχονται από μεθόδους βιώσιμης αλιείας, μπορεί να αποτελέσει ένα επιπλέον «όπλο» για προσέλκυση πελατείας, πέρα από τα ίδια τα πιάτα και τις γευστικές απολαύσεις που προσφέρουν στους θαμώνες τους. Δράσεις στις ιχθυόσκαλες για την αειφορία Για τους παραπάνω λόγους, και ο Ορ- γανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), που έχει υπό την επίβλεψή του 11 ιχθυόσκαλες υποκαταστήματα ανά την Ελλάδα, έχει θεσπίσει διαδικασίες που εξασφαλίζουν την αειφορία και τη βιωσιμότητα των αλιέων και των ιχθυε- μπόρων. Ο ΟΚΑΑ φροντίζει για τα έργα υποδομής και μηχανογραφικής υποστή- ριξης στις εγκαταστάσεις των ιχθυοσκα- λών αλλά και τη θέσπιση νέων κανο- νιστικών πράξεων που εγγυώνται την επαγγελματική στέγη των επιχειρήσεων. Με τις ιχθυόσκαλες τονώνεται η οικο- νομία κάθε περιοχής, μέσω της εμπορικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται μέσα “Το θέμα της βιωσιμότητας και της βιώσιμης αλιείας είναι η κορυφαία τάση διεθνώς”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=