Food Service τ. 144

54 Το μέλλον των εστιατορίων προ- βλέπεται φάντασμα-γορικό, με όλη την έννοια της λέξης. Η νέα μό- δα στο εξωτερικό είναι τα «ghost restaurants» δηλαδή τα «εστιατόρια φάντασμα» ή εικονικά εστιατόρια. Πρόκειται για εστιατόρια στα οποία δεν μπορείς να κάτσεις. Ο πελάτης έχει μόνο τη δυνατότητα να πάει αυτοπρο- σώπως από το μαγαζί και να πάρει το φαγητό του ή να παραγγείλει μέσω τηλε- φώνου, μέσω του διαδικτύου ή ενός app. Ιδιαίτερα στην εποχή του κορωνοϊού, όπου ο φόβος του ιού αλλά κι οι θέσεις καθημένων για πελάτες είναι εξαιρετικά περιορισμένες, έχει εκτοξευτεί η ανα- ζήτηση τέτοιου είδους εστιατορίων σε πολλά μέρη του κόσμου, όπως είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρώπη αλλά και το Ντουμπάι. Σύμφωνα με μια έρευνα, στην Αμερική η επισκεψιμότητα σε εστια- τόρια μειώθηκε τον Μάρτιο κατά 22 %, λόγω του κορωνοϊού, παράλληλα όμως αυξήθηκε το ντελίβερι κατά 70 %. Προτέρημα αυτής της επιχειρηματικής ιδέας είναι, χωρίς αμφιβολία, το κόστος της έναρξης λειτουργίας. Τα έξοδα ανα- καίνισης του χώρου κι αγοράς τραπεζο- καθισμάτων είναι λίγο πολύ μηδενικά. Δηλαδή, σχεδόν ο καθένας θα μπορούσε να ανοίξει ένα τέτοιο εστιατόριο. Τα εικο- νικά εστιατόρια εξ άλλου ξεκίνησαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω των με- γάλων ενοικίων αλλά και των ευκαιριών που προσφέρει η τεχνολογία. Όπως γρά- φει το Wall Street Journal, πλέον οι «κου- ζίνες φάντασμα» εγκαθίστανται συχνά σε άδεια εμπορικά κέντρα στην Αμερική. Η μόνη επένδυση που πρέπει να γίνει είναι στην κουζίνα, στους μάγειρες και στο ντελίβερι. Στην Ελλάδα, όμως, ήδη υπάρχουν πλατφόρμες κι εταιρείες, που ευχαρί- στως μεταφέρουν τα έτοιμα φαγητά στο σπίτι των πελατών, όπως είναι το wolt και το e-food. Διαδικτυακός κόσμος Στα «ghost restaurants» τηρούνται οι υγειονομικοί κανόνες, όπως και σε κάθε άλλο εστιατόριο. Πέρα από αυτό, ο ιδι- οκτήτης ενός «εστιατορίου φάντασμα» δίνει βάρος στα social media, όπως το Instagram και το Facebook. Έτσι, παρακολουθεί τα σχόλια των πε- λατών του, εάν το φαγητό ήταν νόστιμο, εάν έφτασε στην ώρα του και σε καλή κατάσταση κ.λπ ., δουλεύει πάνω στην ιστοσελίδα του εστιατορίου, ανεβάζει στα social media ωραίες φωτογραφίες ή και βίντεο από τα φαγητά που προσφέ- ρει, προσελκύοντας κι άλλους πελάτες. Η διαδικτυακή εμφάνιση ενός «εστιατο- ρίου-φάντασμα» είναι ισάξια με την εσω- τερική διακόσμηση κι ατμόσφαιρα ενός εστιατορίου με τραπεζοκαθίσματα. Ένα ακόμα προτέρημα των «εστιατο- ρίων-φάντασμα» είναι ότι οι ιδιοκτήτες μπορούν να αλλάζουν τον τιμοκατάλο- γο, ανάλογα με τα έξοδα του εκάστο- τε ντελίβερι, αλλά και τα φαγητά που προσφέρουν, ανάλογα με τους πελάτες που έχουν, χωρίς να έχουν περαιτέρω έξοδα για την εκτύπωση τιμοκαταλόγου, όπως θα είχε ένα παραδοσιακό εστια- TRENDS Τα εστιατόρια του κορωνοϊού κουζίνες « φάντασμα » Εδώ και μερικά χρόνια, προβάλλουν σε πολλά μέρη του κόσμου εστιατόρια, τα οποία λειτουργούν μόνο διαδικτυακά. Η κρίση του κορωνοϊού τους έδωσε μια ακόμα ώθηση. Θα μπορούσαν αυτά τα εστιατόρια να ευδοκιμήσουν όμως και στην Ελλάδα; της Ελίζας Χύμπελ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=