Food Service τ. 145

35 κατάλοιπο της αλκοολικής και μηλογα- λακτικής ζύμωσης. Τα περισσότερα οινο- ποιεία απλά απορρίπτουν την οινολάσπη δημιουργώντας περιβαλλοντικά προβλή- ματα, όπως την έκλυση CO 2 και τον ευ- τροφισμό. Στη συγκεκριμένη εταιρεία, αντίθετα, η οινολάσπη διοχετεύτηκε σε ένα δίκτυο επιχειρήσεων προς παραγωγή νέων και εμπορεύσιμων προϊόντων – π.χ. ψωμί, πίτσες, μακαρόνια, σάλτσες, γλυκί- σματα κ.ά. Στην ίδια λογική, τα στέμφυλα που απορρίπτονταν κατά τη διαδικασία της οινοποίησης προωθήθηκαν ως ζω- οτροφή. Οι παλιοί στύλοι υποστήριξης αμπελιών αντί να πεταχθούν και να κα- ούν, όπως είναι η συνήθης πρακτική, χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία βάσεων στάθμευσης ποδηλάτων, ώστε το οινοποιείο να μετατραπεί σε bike-friendly προορισμό. Τέτοιες βάσεις, επίσης, δω- ρίστηκαν από την εταιρεία σε σχολεία, ώστε τα παιδιά, δηλαδή οι σημαντικό- τεροι χρήστες ποδηλάτου, να μυηθούν στις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Το πάρκο κυκλικής οικονομίας και ο βασιλιάς Ξέρξης Στην ίδια λογική, τα παλιά βαρέλια που απορρίπτονται κατά τη διαδικασία οινοποίησης χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός πάρκου κυκλικής οικο- νομίας, στη θέση Τράπεζος στην Ιερισ- σό Χαλκιδικής, με θέμα τον θρόνο του Πέρση βασιλιά Ξέρξη. Σύμφωνα με την παράδοση, κατά τη διάρκεια των εργα- σιών της διάνοιξης της διώρυγας του τρίτου ποδιού της Χαλκιδικής (διώρυγα του Ξέρξη) στην εποχή των Περσικών πολέμων, ο βασιλιάς των Περσών Ξέρξης τοποθετούσε τον θρόνο του στη θέση Τράπεζος στην Ιερισσό και επόπτευε τις εργασίες, πίνοντας τον φημισμένο «ακάν- θιο οίνο» (Άκανθος ήταν το αρχαίο όνο- μα της Ιερισσού). Η Agrovision, θέλοντας να αναπαραστήσει αυτή την ιστορία και να επαναφέρει τον ακάνθιο οίνο, δημι- ούργησε από παλιά βαρέλια ένα θρόνο ύψους δύο μέτρων, τοποθετώντας τον στους αμπελώνες της στη θέση Τράπε- ζος. Η ενέργεια αυτή, πέραν του περιβαλ- λοντικού συμβολισμού, στοχεύει στην ύπαρξη ενός επισκέψιμου σημείου με ιστορικά στοιχεία, όπου θα μπορούν να γίνουν και γευστικές δοκιμές κρασιού, ενισχύοντας έτσι το τουριστικό προϊόν της γύρω περιοχής. Οι καταναλωτές-συνεργάτες Θέλοντας, στη συνέχεια, να κάνει και τους καταναλωτές των προϊόντων της μέρος της προσπάθειας για την προ- στασία του περιβάλλοντος, η εταιρεία τοποθέτησε σε πολλά σημεία πώλησης του κρασιού της δοχεία, προκειμένου να αποθηκεύονται σε αυτά οι φελλοί από τα μπουκάλια που ανοίγονται. Οι φελλοί αυτοί μετατρέπονται σε έργα τέχνης και επιστρέφονται και πάλι στα σημεία πώ- λησης, ώστε ο καταναλωτής να μετέχει αλλά και να βλέπει τα αποτελέσματα της προσπάθειας στην οποία έχει μετάσχει. Κυκλική οικονομία και ενίσχυση του τουρισμού Η τελευταία δράση αφορά τη δημιουρ- γία μια υποθαλάσσιας κάβας, που θα έχει διττό σκοπό. Ο πρώτος θα σχετίζεται με την παλαίωση του κρασιού σε συγκεκρι- μένα βάθη στον βυθό της θάλασσας. Ο δεύτερος θα αφορά τη δημιουργία ενός χώρου με καταδυτικό ενδιαφέρον, ο οποίος θα ενισχύσει με τη σειρά του και πάλι το τουριστικό προϊόν της περιοχής. Το σύνολο αυτών των δράσεων επέ- τρεψε στην εταιρεία Agrovision να μειώ- σει δραστικά τον όγκο των αποβλήτων/ υποπροϊόντων της, να δημιουργήσει μια «οικολογική κουλτούρα» στην περιοχή γύρω από την έδρα της και ταυτόχρο- να να προσεγγίσει το σύνολο των ευαι- σθητοποιημένων καταναλωτών, που δεν ψωνίζουν απλά ένα προϊόν, αλλά εστι- άζουν στην ταυτότητά του, στον τρόπο παραγωγής του αλλά και στην οικολογική συνείδηση του παραγωγού. < «Mε την κυκλική οικονομία, δημιουργούνται καινούργια προϊόντα, έχοντας ως πρώτες ύλες απόβλητα/υποπροϊόντα, τα οποία συνήθως προσφέρονται δωρεάν.» Βάσεις στάθμευσης ποδηλάτων από παλιούς στύλους στήριξης αμπελιών Ψωμί με οινολάσπη

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=