Food Service τ. 145

καθώς εσείς διαβάζετε αυτές τις γραμμές – ή καλύτερα με ένα μεγάλο στοίχημα του οποίου η επιτυχία ή αποτυχία θα διαμορ- φώσει το μέλλον της εστίασης.  Από τις Ghost Kitchens στα Ghost Franchises  Διάφορες ηλεκτρονικές εφαρμογές στην Αμερική, όπως οι GrubHub, Postmates και DoorDash μεταξύ άλλων, σηματοδότησαν τη «χρυσή εποχή» του delivery, καθώς αναπτύχθηκαν 300% γρηγορότερα από ό,τι τα φυσικά εστιατόρια μέσα σε διάρ- κεια πέντε ετών.  Πολλές εταιρείες προσπαθούν να μετα- τρέψουν «την τρέχουσα επανάσταση του delivery» σε χρήματα, με τις ghost kitchens να αποτελούν τον πιο φρέσκο –αλλά και ενδεχομένως αμφιλεγόμενο ακόμα– τρόπο για την επίτευξη της μεγιστοποίησης των κερδών τους. Πολλές εταιρείες ήδη έχουν πετύχει τον σκοπό αυτό, να χτίσουν δηλα- δή ένα επιτυχημένο food brand μέσω μιας ghost kitchen και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι: «Τι κάνει κανείς μετά από αυτό, πώς εξελίσσεται περαιτέρω;».  Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια πρωτοποριακή για την εστίαση ιδέα και για αυτό οι πρωτοβουλίες, η ενδελεχής έρευνα και οι προσεκτικές κινήσεις θα πρέπει να αποτελούν την απαρχή της προσέγγισης για να απαντήσει κανείς στο παραπάνω ερώτημα.   Θα λέγαμε πως μία λύση είναι να ανα- πτυχθεί ένα food brand, με τη βοήθεια των κοινωνικών δικτύων όσο και των ηλεκτρονικών εφαρμογών, προσθέτοντας επιπλέον κανάλια για να διοχετεύσει τα τρόφιμά του, όπως για παράδειγμα είναι το catering και η υποστήριξη διάφορων εκδηλώσεων. Η ιστορία επιτυχίας ενός «τέρατος» Ένα βήμα παρακάτω όμως μας πηγαί- νει η ιστορία του Mr Beast, κατά κόσμον Jimmy Donaldson, ενός 22χρονου σταρ με μάλλον αστεία βιντεάκια στο ΥοuΤube και με 54 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες να τον ακολουθούν. Σύμφωνα με αφιέρωμα που δημοσιεύθηκε στους New York Times, o Mr Beast ξαφνικά ανακοί- νωσε ότι άνοιξε 300 εστιατόρια στην Αμε- ρική και τον Καναδά δημιουργώντας την αλυσίδα MrBeast Burger, τα οποία όμως σερβίρουν τους πελάτες τους μόνο μέσω ηλεκτρονικών εφαρμογών. Στην πραγματικότητα, η συγκεκριμένη αλυσίδα δεν διαθέτει κανένα εστιατόριο παρά μόνο ένα όνομα, ένα λογότυπο, ένα προκαθορισμένο μενού και κάποιες συ- νταγές που μπορούν σχετικά εύκολα να υλοποιηθούν. Βάσει της πρακτικής της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από αυτή την κίνηση, της Virtual Dining Concepts, μοιράζεται τα κέρδη της με τον ιδιοκτή- τη κάθε εστιατορίου που είναι σε θέση να δημιουργήσει το μενού της εκάστοτε εταιρείας, στην προκειμένη τα μπέργκερ της MrBeast Burger, ως μια δευτερεύου- σα δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα μέσα στην κουζίνα του. Με τον τρόπο αυτό, το μενού είναι ταυτόχρονα διαθέ- σιμο σε πολυάριθμες περιοχές της Αμε- ρικής, ενώ την τακτική αυτή έχουν ήδη υιοθετήσει πολλοί ακόμη που διαχειρί- ζονται ghost kitchens.  Στην εποχή όπου βασιλεύουν οι εφαρ- μογές delivery, τα ghost franchises και η πρακτική που θυμίζει σε πολλά το μοντέ- λο που χρησιμοποιεί η Amazon, μπορεί να σημάνει το οριστικό κλείσιμο ορισμέ- νων ανεξάρτητων εστιατορίων, καθώς το πρώτο μοντέλο δείχνει να εξυπηρετεί πε- ρισσότερο τις μεγαλύτερες εταιρείες. Από την άλλη, υπάρχει και η αυξανόμενη τάση να καταναλώνουμε περισσότερο ποιοτικά τοπικά προϊόντα, αλλά, όπως σχετικές έρευνες δείχνουν, συχνά, οι καταναλω- τές –ιδιαίτερα μικρών ηλικιών– δεν ανα- ρωτιούνται από πού ακριβώς ήλθε το κουτί με το φαγητό τους. Πολλές φορές τούς αρκεί η συσκευασία, την οποία είναι έτοιμοι να ανοίξουν μόλις κλείσουν την πόρτα τους στον εκπρόσωπο του delivery, να φέρει πάνω τα αναγνωρίσιμα από εκεί- νους χαρακτηριστικά του brand που επέ- λεξαν, όπως για παράδειγμα ένα logo πά- νω σε ένα καλοσχεδιασμένο, χρωματιστό αυτοκόλλητο.  Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά εστια- τόρια δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου τις εφαρμογές delivery πριν την πανδημία. Τώρα πια όμως μια σχετικά μεγάλη πλειο- ψηφία εστιατορίων παγκοσμίως, αλλά και στη χώρα μας, έχει ενταχθεί στην οικογέ- νεια των εν λόγω εφαρμογών. Τα δεδομένα αυτά, μαζί με την προ- ώθηση πιάτων ή εστιατορίων τόσο από τον τύπο όσο και από τα κοινωνικά δί- κτυα, δυνητικά μπορούν να κάνουν τα ghost franchises να ανθίσουν στο άμεσο μέλλον. < ΡΕΠΟΡΤΑΖ 48 “Υπάρχει η αυξανόμενη τάση να καταναλώνουμε περισσότερο ποιοτικά τοπικά προϊόντα.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=