Page 10 - FSguide2011_free

This is a SEO version of FSguide2011_free. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

που κατέχουν στην αγορά, καθώς και το κράτος λόγω αύξησης της φορολογίας..

Στα χαμηλότερα επίπεδα κυμαίνεται και το ποσοστό (57%) των εκπροσώπων των επιχειρήσεων, οι οποίοι προτίθενται να αφήσουν ανέπαφο τον αριθμό των εργα-ζομένων τους για τον Ιανουάριο του 2011, ενώ μόλις ένα 7% δήλωσε ότι θα προχωρήσει σε προσλήψεις. Ανάλογη απαισιοδοξία αναδύεται και από τις απαντή-σεις των επιχειρηματιών στην ερώτηση για την κατά-σταση των εταιρειών τους. Συγκεκριμένα, το 53% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι είναι κακή, ποσοστό που θεωρείται ιστορικά υψηλό και για τη συγκεκριμένη απά-ντηση. «Φως στο τούνελ», μάλιστα, δεν διαφαίνεται ούτε και κατά τη διάρκεια του επόμενου εξαμήνου, αφού μόλις το 14% διαβλέπει ότι θα είναι καλύτερη η κατάστασή του (δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό στην ερώτηση αυτή τους τελευταίους 13 μήνες). Όσον αφορά στον τζίρο των επιχειρήσεων, το 19% (22% ήταν τον Οκτώβριο του 2010) απαντά πως αυξή-θηκε, το 54% (έναντι 47% τον προηγούμενο μήνα) ότι μειώθηκε και το 27% πως παρέμεινε σταθερός.

Κόπωση και στους «μεγάλους» του κλάδου Το 2010 ηταν σαρωτικό για τις επιχειρήσεις της μαζι-κής εστίασης, ενώ οι μεγαλύτερες απώλειες και τα σοβαρότερα προβλήματα καταγράφονται στα μεμονωμέ-να καταστήματα, τα οποία δεν βρίσκονται κάτω από κάποια γνωστή εταιρική ταυτότητα και, επιπλέον, εξαι-τίας της κακής τουριστικής περιόδου δεν κατάφεραν να «ρεφάρουν».

Ωστόσο, και οι γνωστοί και μεγάλοι του κλάδου εμφανί-ζουν σημάδια κόπωσης, αποδεικνύοντας ότι εκτός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, υπάρχουν και ηχηρές απο-χωρήσεις από τον ευρύτερο κλάδο. Όπως αναφέρεται στην εξαμηνιαία έκθεση της Vivartia, οι συνολικές καθα-ρές πωλήσεις του σήματος Goody’s το πρώτο εξάμηνο του έτους σημείωσαν πτώση 11%, έναντι του αντίστοι-

χου διαστήματος του 2009, ενώ οι αντίστοιχες καθαρές πωλήσεις των ίδιων καταστημάτων παρουσίασαν κάμψη 10%. Σημειώνεται, ότι η αλυσίδα κατέχει μερίδιο αγο-ράς το οποίο ανέρχεται σε 13,6% (κατανάλωση σε αξία) στη συνολική αγορά εστίασης, σε σχέση με 15,8% για το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.

Πτώση στον κύκλο εργασιών εμφάνισε και η Olympic Catering, εξαιτίας κυρίως της εφαρμογής μικρότερου πτητικού έργου από την Olympic Air όσον αφορά στις πτήσεις εξωτερικού, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσι-νό της Ολυμπιακής Αεροπορίας, καθώς και της σημαντι-κής πτώσης των τιμών πώλησης στο πλαίσιο της κατάρ-τισης της νέας σύμβασης αεροτροφοδοσίας μεταξύ της Olympic Catering και της Olympic Air.

Οι αλλαγές της κρίσης στον κλάδο

Σκληρό παζάρι για τη μείωση των ενοικίων των κατα-στημάτων βρίσκεται σε εξέλιξη στην ελληνική αγορά, με τους ενοικιαστές-επιχειρηματίες να ζητούν τη μείωση των μισθωμάτων έως και 20%. Πρόκειται για το δεύτε-ρο κύμα που ξεσπά μέσα σε ενάμιση χρόνο, με αποτέ-λεσμα η μείωση των μισθωμάτων στα καταστήματα να αγγίζει συνολικά το 30% έως 40%.

Επιχειρηματίες δηλώνουν ότι δεν αποκλείεται σταδιακά, καθώς βαθαίνει η κρίση, το φαινόμενο να ενταθεί. Η υποχώρηση των μισθωμάτων απλώνεται σε όλες τις περιοχές, από το κέντρο της Αθήνας μέχρι τις κεντρι-κές λεωφόρους και τα εμπορικά προάστια, όπως επί-σης και τα μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας.

Τα πολυκαταστήματα... της μαζικής εστίασης Η αγορά συρρικνώθηκε, επιχειρήσεις έκλεισαν και –όπως φαίνεται– τα πολυκαταστήματα αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία και να το «ρίξουν» στη... μαζική εστίαση.

Έτσι, ουκ ολίγα ειναι τα μεγάλα πολυκαταστήματα της Αθήνας που μπήκαν δυναμικά στον κλάδο, περιλαμβά-νοντας στη λίστα των καταστημάτων τους καφέ, εστια-τόρια και μπαρ που διεκδικούν πλέον μέρος της αγο-ράς. Η νέα μόδα είναι πλέον γεγονός, αφού μεγάλη μερίδα των σύγχρονων καταναλωτών επιλέγουν να συν-δυάσουν τις αγορές τους με μία –τουλάχιστον– στάση για καφέ ή φαγητό. Οι χώροι εστίασης των πολυκατα-στημάτων μετατράπηκαν ταχύτατα σε δημοφιλή στέκια, τα οποία μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις κάνουν χρυ-σές δουλειές. Εξ ου και οι εκτιμήσεις παραγόντων του χώρου ότι πρόκειται για μία αγορά η οποία έχει σημα-ντικά περιθώρια ανάπτυξης. Δεν αποκλείουν, μάλιστα, να δούμε σταδιακά περισσότερα καφέ εντός των πολυ-καταστημάτων. Στο στόχαστρό τους, άλλωστε, βρίσκεται πρώτα και πάνω απ’ όλα, η χρυσοφόρος αγορά του σερ-βιριζόμενου καφέ που αγγίζει τα 750 εκατ. ευρώ ετη-σίως. Συχνά και ιδίως στα καφέ-εστιατόρια του κέντρου, αρκετοί από τους πελάτες τους δεν είναι απαραίτητα και πελάτες των πολυκαταστημάτων που πλέον έχουν αρχίσει και ποντάρουν στη μαζική εστίαση.

10

Μαζ ι κή εστ ί αση

Page 10 - FSguide2011_free

This is a SEO version of FSguide2011_free. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »