Page 53 - Linux_7

Basic HTML Version

Linux Inside
53
ντραμς και το μπάσο. Το κομμάτι δεν γράφεται όλο μαζί αλ-
λά κατά τμήματα. Ένα μουσικό κομμάτι περιέχει συνήθως
εισαγωγή, κουπλέ, ρεφρέν και τέλος. Για την εισαγωγή δεν
χρειάζεται να πούμε τίποτα, το λέει και το όνομά της. Είναι
ένα μικρό μέρος που μας εισάγει στο μουσικό κομμάτι. Το
ρεφρέν είναι περισσότερο γνωστό, καθώς είναι το μέρος
εκείνο του κομματιού που επαναλαμβάνεται αρκετές φορές,
με τους ίδιους, συνήθως, στίχους (εφόσον βέβαια αυτοί
υπάρχουν). Τα κουπλέ βρίσκονται μεταξύ εισαγωγής και
πρώτου ρεφρέν ή μεταξύ δύο ρεφρέν. Αυτά έχουν το χαρα-
κτηριστικό ότι, μελωδικά συνήθως είναι πανομοιότυπα, οι
στίχοι τους όμως είναι διαφορετικοί.
Αυτό χρειάζεται να εξηγηθεί, γιατί είναι βασικό στη δημι-
ουργία μουσικών κομματιών.
Είτε δημιουργούμε κουπλέ, είτε ρεφρέν, είτε εισαγωγή,
είτε τέλος, αυτό που δημιουργείται είναι το σύνολο των
ήχων που θα παραχθούν από τα όργανα. Έτσι, δημιουργεί-
ται πρώτα το ρυθμικό κομμάτι και τα όργανα που αποτελούν
το ρεφρέν, στη συνέχεια δημιουργούμε τα κουπλέ και στο
τέλος την εισαγωγή και το τέλος. Κάθε μέρος (ρυθμικό και
όργανα), δημιουργείται στην περιοχή 6.
Αφού ολοκληρωθεί, θα τοποθετηθεί στην περιοχή 5, που
είναι ο επεξεργαστής του κομματιού.
Η αναφορά που έγινε προηγουμένως σχετικά με τα μέρη
ενός μουσικού έργου δεν είναι περιοριστική και στον επε-
ξεργαστή κομματιού μπορούμε, ανάλογα με τη δημιουργι-
κότητά μας, να κάνουμε ότι θέλουμε. Αναφέρθηκαν με τη
σειρά αυτή για χάρη απλότητας.
Οι νότες μπορούν να εισαχθούν από ένα πληκτρολόγιο
MIDI ή και μέσω Piano Roll. Στην
εικόνα 2
βλέπουμε το
Piano Roll. Στο αριστερό μέρος φαίνονται τα πλήκτρα πιά-
νου που δείχνουν το ύψος κάθε νότας (αντίστοιχη θέση στο
πληκτρολόγιο πιάνου). Η τελευταία νότα επάνω είναι η τε-
λευταία νότα δεξιά στο πιάνο (οξύς ήχος), ενώ η τελευταία
νότα κάτω είναι η αριστερή στο πιάνο (βαθύς ήχος). Οι ορι-
ζόντιες γραμμές που βλέπουμε είναι οι νότες που απαρτί-
ζουν τους ήχους που θα παράγει το επιλεγμένο όργανο για
αυτό το κανάλι.
Το μήκος της γραμμής δίνει τη διάρκεια της νότας, έτσι
μία μικρή γραμμή αντιστοιχεί σε μία σύντομη νότα, ενώ μία
μεγάλη γραμμή απεικονίζει μία «αργή» νότα. Στο κάτω μέ-
ρος του παραθύρου βλέπουμε κάποιες ρυθμίσεις για την
ένταση της νότας, δηλαδή για το πόσο δυνατά χτυπάμε τη
συγκεκριμένη νότα σε ένα πλήκτρο πιάνου ή MIDI. Προσωπι-
κά θεωρούσα το Piano Roll μεγάλο μπελά, αλλά τελικά με
πολύ λίγη εξοικείωση όλα πάνε μια χαρά.
Όργανα και δείγματα
Στο LMMS, όπως και στο Supercollider, μπορούμε να δημι-
ουργήσουμε όργανα, αλλά εδώ οι δυνατότητες είναι περιορι-
σμένες, καθώς δεν έχουμε γλώσσα να μας υποστηρίζει. Έτσι,
έχουμε μόνο τα βασικά εργαλεία, όπως ταλαντωτές, φίλτρα
και παράμετροι MIDI που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Στην
εικόνα 3
βλέπουμε το παράθυρο του συνθετητή (έτσι έχει με-
ταφραστεί στα ελληνικά) ήχων, μέσω του οποίου μπορούμε
να δημιουργήσουμε ένα μουσικό όργανο με τη χρήση των τα-
λαντωτών, των φίλτρων και των άλλων εργαλείων σύνθεσης
ήχων.
Παρένθεση:
Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη
σύνθεση ήχων, υπάρχουν πάρα πολλά άρθρα που εξηγούν
την επίδραση των διαφόρων φίλτρων και παραμέτρων. Για
όσους δεν θέλουν να ψάχνουν, σε επόμενο άρθρο που θα
αφορά τη δημιουργία ήχων με το Supercollider, θα αναφερ-
θούμε διεξοδικά με παραδείγματα, ώστε να μπορεί κάποιος
Linux Labs - Μουσική
Η οθόνη του Linux Multimedia Studio.
1