να έχει ένα ακουστικό αποτέλεσμα κάθε επέμβασης. Έτσι, με
τις ρυθμίσεις που βλέπουμε στην
εικόνα 3
μπορούν να δημι-
ουργηθούν μουσικά όργανα με ήχους που παράγονται με τη
χρήση των ταλαντωτών και των φίλτρων που φαίνονται.
Οπότε, μέσω του συνθετητή ήχων της εικόνας 3 και του
Piano Roll της εικόνας 2, μπορεί να δημιουργηθεί ένας ρυθ-
μός ή μία μελωδία. Ο συνθετητής ήχων παράγει τον ήχο του
οργάνου, ενώ μέσω του Piano Roll εισάγονται οι νότες για τη
δημιουργία της μελωδίας. Εάν προσέξουμε λίγο στην εικόνα
2, θα δούμε ότι, δεξιά από το Piano Roll, υπάρχει στην περιο-
χή 6 η ένδειξη Beat/Bassline 7. Αριστερά από το Piano Roll,
στην περιοχή 5, βλέπουμε Beat/Bassline 3, από κάτω hi:open,
hi:close κ.λπ. Ένα μουσικό κομμάτι αποτελείται από υποσύνο-
λα που μπορούν να περιέχουν ένα ή και περισσότερα όργα-
να. Στην περίπτωση του
Beat/Bassline 3, έχουμε ένα υπο-
σύνολο που περιέχει ντραμς και
μπάσο, ενώ το hi:open και το
hi:close, είναι υποσύνολα τα
οποία περιέχουν ένα μόνο όργα-
νο. Με τη βοήθεια του Song
Editor, κάθε υποσύνολο μπορεί
να τοποθετηθεί μέσα στο τρα-
γούδι σε οποιαδήποτε θέση και
να καταλάβει τη διάρκειά του.
Εκτός από υποσύνολα που κα-
τασκευάζουμε με τη βοήθεια του
Piano Roll και των γεννητριών, στο LMMS μπορούν να εισα-
χθούν αυτούσια δείγματα κάποιου μουσικού κομματιού, ή
ακόμα και φυσικοί ήχοι. Αυτοί οι ήχοι καταλαμβάνουν χώρο
στο τραγούδι ανάλογα με τη διάρκειά τους και χρησιμοποιού-
νται όπως κάθε άλλο υποσύνολο. Τα είδη των αρχείων που
μπορούμε να μεταχειρισθούμε είναι:
•
WAV
•
AIFF
•
AU
•
FLAC
•
PCM
•
OGG
•
MP3
•
Speex (Ogg τροποποιημένο για φωνή)
•
VOC (αρχεία που έχουν δημιουργηθεί με τις κάρτες
SoundBlaster)
Τα δείγματα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε αυτούσια,
ή ακόμα και να δημιουργήσουμε όργανα με αυτά. Σε αυτήν
την περίπτωση, χρησιμοποιείται η ίδια νότα που έχει ηχογρα-
φηθεί, και λίγες νότες πάνω ή κάτω από τη νότα δειγματολη-
ψίας. Η προσπάθεια χρήσης νότας οργάνου μακριά από τη
νότα ψηφιοποίησης, στις περισσότερες περιπτώσεις έχει ένα
αρκετά δυσάρεστο αποτέλεσμα και αποφεύγεται. Οι κρουστοί
ήχοι (ντραμς, κύμβαλα κ.ά.) συνήθως προέρχονται από δειγ-
ματοληψία, καθώς είναι δύσκολο να παραχθούν με τους τα-
λαντωτές και τα φίλτρα από τον συνθετητή που βλέπουμε την
εικόνα 3.
Κανάλια αυτοματισμών
Εκτός από τις νότες που αποτελούν ένα μουσικό κομμάτι, η
χρήση της τεχνολογίας και του πρωτοκόλλου MIDI έδωσε τη
Linux Labs - Μουσική
Linux Inside
54
Το παράθυρο του Piano Roll.
2
Το παράθυρο του συνθετητή
ήχων.
3