Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 19

63 έρευνα καθώς εν μέσω κρίσης, οι πιο φθηνές επιλογές «κέρδισαν» το αγορα- στικό κοινό, γεγονός που εξηγεί και τη «μάχη» των προσφο- ρών που παρατηρείται στα σούπερ μάρκετ και τα υπό- λοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής. Η δια- τροφή των Ελληνικών νοικοκυριών έχει επηρε- αστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση και είναι χαρακτηριστικό ότι συνολικά καταγράφεται μία μείωση στην αξία των αγορών κατά 21%, ενώ η εκτίμηση για τη μείωση του όγκου-ποσότητας των αγορών είναι της τάξης του 15%. Τα σχετικά στοιχεία δείχνουν μάλιστα ότι 19 από τις 26 κατηγορίες τροφί- μων που μελετήθηκαν, παρουσιάζουν μείωση στην ποσότητα που αγοράστηκε το 2017 σε σχέση με το 2010, ενώ 20 από τις 26 κατηγορίες παρουσιάζουν μεί- ωση στην αξία που αγοράστηκε τις αντίστοιχες χρονιές. Φθηνά ζυμαρικά και πρωτεΐνη Οι αλλαγές είναι ξεκάθαρες και στον πίνακα του ΙΕΛΚΑ, ο οποίος και δείχνει τη μεγάλη αύξηση στα φθηνά προϊό- ντα, όπως τα μακαρόνια, η τιμή των οποίων μειώθηκε περαιτέρω εν μέσωκρίσης, ενώανοδικά κινεί- ται και η αγορά φθηνής πρωτεΐνης, όπως των πουλερι- κών, καθώς απευθύνεται και στον νέο τύπο καταναλωτή, της υγιεινής διατροφής, του γυμναστηρίου και της φυσικής άσκησης. Πιο συγκεκρι- μένα, η έρευνα καταγράφει ότι φθηνότερες επιλογές για πρόσληψη πρω- τεϊνών, όπως τα όσπρια, παρουσιάζουν αύξηση κατά 10% από 15 σε 16,6 κιλά, και τα πουλερικά αύξηση κατά 9% από 36,4 σε 39,5 κιλά ενώακριβότερες επιλογές παρουσιάζουν μείωση, όπως π.χ. το μοσχάρι κατά 24% από 47,6 κιλά σε 35,9 κιλά και το αρνί-κατσίκι κατά 25% από 13,5 κιλά σε 10,2 κιλά. Αντίστοιχα καταγράφεται μία σημαντική αύξηση στην πρόσληψη υδατανθράκων τόσο από ζυμαρικά όσο και από ρύζι κατά 14% και 8% αντίστοιχα. Η ζάχαρη, το βούτυρο και τα αναψυκτικά, βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις των επιλογών, με το «μαχαίρι» στις αγορές τους, να πλησιάζει το 50%. Τα στοιχεία για τις νέες διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, εξηγούν ουσιαστικά και τη νέα τάση σε διάφο- ρες κατηγορίες προϊόντων, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα αναψυκτικά. Οι εταιρείες του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στην Ελλάδα, έχουν αρχίσει να προσφέρουν πιο υγιεινές επιλογές στο κοινό, περιορίζοντας τα επίπεδα ζάχαρης, καθώς αυτό φαίνεται ότι αναζητούν πλέον οι ίδιοι οι κατανα- λωτές. Μόνο τυχαίο δεν είναι λοιπόν, ότι στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η ζάχαρη, το βούτυρο και τα αναψυκτικά, βρίσκο- νται στις τελευταίες θέσεις των επιλογών, με το «μαχαίρι» στις αγορές τους, να πλησιάζει το 50%. Πιο συγκε- κριμένα, η μείωση στην πρόσληψη ζάχαρης είναι της τάξης του 44% και των αναψυκτικών στο 43%, χωρίς αυτό πάντως να συνδυάζεται απόλυτα με την υγιεινή διατροφή, καθώς πτώση παρα- τηρείται και στην αγορά των φρούτων και των λαχανικών (κατά 23% και 20% αντίστοιχα), κυρίως όμως λόγω της τιμής τους. Μειωμένες είναι δε και οι αγορές στα γαλακτοκομικά, που σε αυτό το διάστημα έχουν υποχωρήσει κατά 14% το γάλα και 24% το τυρί, ενώ και το ελαιόλαδο εμφανίζει πτώση της τάξης του 18%. «Τέλος» στα αναψυκτικά και τη ζάχαρη

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=