Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 25

73 Ο κλάδος δεν έμεινε ανεπηρέαστος από τη δεκα- ετή ύφεση που έπληξε την εγχώρια αγορά, αφού οι αυξήσεις στον ΦΠΑ κι η αρνητική ψυχο- λογία των καταναλωτών προκάλεσαν σημαντική μείωση της ζήτησης, ακόμα και σε είδη πρώτης ανά- γκης, όπως το γάλα. Η βιομηχανία, όμως, που δραστηριοποιείται γύρω από τα γαλακτοκομικά προϊό- ντα αποδείχτηκε ιδιαιτέρως ανθεκτική στις πιέσεις, όπως υπέδειξε πρόσφατη κλαδική μελέτη της Infobank Hellastat. Παρά το γεγονός ότι αρκετές βιομηχανίες παραλαμβάνουν χαμηλότερες ποσότητες γάλακτος από τους παραγωγούς, διακόπτουν τις συνεργασίες με κτη- νοτροφικές μονάδες, ασκούν πίεση για καθορισμό των τιμών παράδοσης σε χαμηλότερα επίπεδα και η ζήτηση αγελαδινού γάλακτος καλύπτεται σε ποσοστό μεγαλύ- τερο του 50% από εισαγωγές, το 2018 ο κλάδος άρχισε να παρουσιάζει μία σταθερότητα, σημειώνοντας μικρή άνοδο, η οποία φαίνεται να συνεχίζεται και το 2019. Όπως υποδεικνύουν και τα στοιχεία της έρευνας, ο συνολικός τζίρος του κλάδου των γαλακτοκομικών προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 1,648 δις ευρώ, παρουσιάζοντας οριακή αύξηση σε σχέση με το 2017. Επίσης, ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις και το πρώτο πεντάμηνο του 2019, αγγίζοντας περίπου τα 627 εκατ. ευρώ. Τα σούπερ μάρκετ, βέβαια, δεν είναι η μοναδική πηγή εσόδων για τη βιο- μηχανία των γαλακτοκομικών, καθώς σημαντικό μέρος των προϊόντων πωλείται σε μικρό- τερα σημεία λιανικής πώλησης, όπως τα μίνι μάρκετ και τα αρτοποιεία. Για τον λόγο αυτό, εταιρείες που δεν δραστηριοποιούνταν μέχρι πρόσφατα στο κανάλι αυτό έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον να εισχω- ρήσουν στη συγκεκριμένη αγορά, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό τους με κωδι- κούς γαλακτοκομικών. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, παρατηρείται μεγάλη διεύρυνση στη γκάμα των γαλακτοκομικών προϊό- ντων, είτε πρόκειται για γάλα είτε για γιαούρτια και τυροκομικά. Οι περισσότεροι κωδικοί έχουν σημα- ντική θέση στα ψυγεία των καταστημάτων της μικρής λιανικής, καθώς εξυπηρετούν σε μεγάλο βαθμό τις τρέχουσες ανάγκες της γειτονιάς σε καθη- μερινές ελλείψεις. Σημαντικό «κανάλι» πωλήσεων τα μίνι μάρκετ Με τους Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 18%, να πραγματοποιούν επισκέψεις στα σημεία μικρής λιανι- κής της γειτονιάς τους σχεδόν καθημερινά και την πλειοψηφία αυτών να περνούν το κατώφλι τους τουλά- χιστον 5 φορές την εβδομάδα, είναι φυσικό το μίνι μάρκετ να αποτελεί σημαντικό κανάλι πωλήσεων και για τα γαλακτοκομικά. Στα ψυγεία των μίνι μάρκετ, μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών προμηθεύεται συστημα- τικά όχι μόνο το γάλα της ημέρας, αλλά και πλήθος άλλων κωδικών, όπως τριμμένο τυρί, γιαούρτια χαμηλών λιπαρών, σοκολατούχα ή καινο- τόμα γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λακτόζη. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, οι γενικότερες αλλαγές στις δια- τροφικές συνήθειες των Ελλήνων κι η στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές έχουν επηρε- άσει και των κλάδο των γαλακτοκομικών, καθώς σε πρώτο πλάνο στις πωλήσεις της μικρής λιανικής πλέον βρίσκονται τα λιγότερο «ένοχα» προϊόντα, όπως το cottage cheese. O επαγγελματίας της μικρής λιανικής, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις κι ενσωματώνοντας στην επιχείρησή του τα προϊόντα με αυξανόμενη ζήτηση, μπορεί να αποκομί- σει σημαντικά έσοδα από τον κλάδο των γαλακτοκομικών. Κι ενώ οι πελάτες στα μίνι μάρκετ της γειτονιάς αγοράζουν επώνυμα γαλακτοκομικά προϊόντα των μεγάλων βιομηχανιών που πρωτοστα- τούν στην εγχώρια αγορά, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να κερδίζουν έδαφος στις προτιμή- σεις των πελατών των σούπερ μάρκετ. Η «μάχη» της αγοράς Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα τελευταία χρόνια, κερδίζουν έδαφος, καταλαμβάνοντας πλέον σχεδόν το 30% των προτιμήσεων των καταναλωτών, αλλάζοντας «O συνολικός τζίρος του κλάδου των γαλακτοκομικών προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 1,648 δις ευρώ.» ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ Αφιέρωμα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=