Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 29

27 ρεπορτάζ καραντίνας, σε σχετικό ρεπορτάζ του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», με κάποιους να φθάνουν στο σημείο ακόμη και να «εύχονται» νέα καραντίνα. Δεν έλειψαν, πάντως, και τα προβλήματα στον συγκεκριμένο κλάδο, αφού μικρότερα καταστή- ματα, όπως ψιλικατζίδικα και περίπτερα, βρέθηκαν σε δυσχερή θέση. Με την κίνηση στους δρόμους να είναι μειωμένη, οι στάσεις για τσιγάρα και 2-3 ακόμη πραγματάκια σχεδόν εξαφανίστηκαν, με τα καταστήματα ψιλικών να μη μπορούν να συμμετέ- χουν ούτε στα μέτρα της κυβέρνησης για οικονομική στήριξη. Η καραντίνα αποτελεί όμως πια - και ίσως προς το παρόν - παρελθόν, με την εικόνα στην αγορά να μοιάζει πιο δύσκολη από πριν από τον κορωνοϊό. Η οικονομική κρίση έχει αρχίσει να κάνει την εμφά- νισή της και στο πορτοφόλι των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα και τα μίνι μάρκετ να βλέπουν τις πρώ- τες συνέπειες. Σύμφωνα με το νέο ρεπορτάζ του περιοδικού, οι περισσότεροι επαγγελματίες του μίνι μάρκετ έκαναν λόγο για επιστροφή στα παλιά και μάλιστα, ακόμη και με περισσότερο «πεσμένη» κίνηση, με βάση και την εποχή, στους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες. Οι νέες τάσεις που καθιερώθηκαν λόγω πανδημίας Παρά το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ είδαν τους τζίρους τους να «εκτοξεύονται» κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τα μίνι μάρκετ θεωρήθηκαν από τους ευνοημένους της περιόδου, οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σήμερα στη μικρή λιανική βρίσκονται αντιμέτωποι με τα νέα δεδομένα που προκάλεσε στην αγορά ο κορωνοϊός. Τους προη- γούμενους μήνες, λόγω της κρίσης, οι καταναλωτές υιοθέτησαν νέες αγοραστικές συμπεριφορές, οι οποίες, όπως δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς, παγιώθηκαν, διαμορφώνοντας τη νέα πραγματι- κότητα για πελάτες κι επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, η έλευση του Covid-19 κι η μεί- ωση στο διαθέσιμο εισόδημα που την ακολούθησε, μετέβαλλαν τις καταναλωτικές συνήθειες, τόσο ως προς το είδος των αγορών όσο και ως προς τον τρόπο που αυτές πραγματοποιού- νται, διαμορφώνοντας νέες τάσεις. Κι ενώ το βασικό κριτήριο αγορών πριν από την πανδημία ήταν η ποιότητα των προϊόντων κι η τιμή, πλέον, η υγιεινή κι η ασφάλεια τίθενται σε πρώτο πλάνο, καθώς οι καταναλωτές δίνουν τους τελευταί- ους μήνες προτεραιότητα σε προϊόντα κι υπηρεσίες που πληρούν τα συγκεκριμένα κριτήρια. Παράλ- ληλα, τα μίνι μάρκετ φαίνεται να ευνοούνται από τη στροφή του αγοραστικού κοινού στα καταστήματα γειτονιάς για την πραγματοποίηση αγορών. Η γενική τάση φανερώνει μείωση των επισκέψεων σε σού- περ μάρκετ κι αύξηση της προτίμησης για αγορές σε συνοικιακά καταστήματα, προκειμένου να αποφευ- χθεί ο συνωστισμός αλλά και να μειωθεί ο χρόνος αναμονής στο ταμείο των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Δυνατό χαρτί για τη μικρή λιανική αποτελεί η αμε- σότητα στην εξυπηρέτηση αλλά κι η πρόθεση των Ελλήνων να στηρίξουν τα μικρότερα καταστήματα που παρατηρήθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα. Εκτός από τα καταστήματα γειτονιάς, το κίνημα «Made in Greece» ενδυναμώθηκε, όπως ακριβώς και στη δεκαετία της οικονομικής κρίσης, αφού από την περίοδο της καραντίνας και μετά παρατηρήθηκε στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα (π.χ. ελληνικό μέλι). Επιπροσθέτως, όπως δείχνουν σχεδόν όλες οι έρευνες της περιόδου, τα μετρητά στις συναλλαγές κόπηκαν «μαχαίρι» και το ηλεκτρονικό εμπόριο, ακόμα και στα τρόφιμα, γνώρισε πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα ρυθμό ανάπτυξης. Απέναντι σε νέες προκλήσεις το λιανεμπόριο Η εξοικείωση που απέκτησαν οι Έλληνες κατανα- λωτές με την τεχνολογία και τις online αγορές αναμένεται να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό το μέλ- λον του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς ακόμα κι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία κατανα- ” “ Ακόμη και πολύ μετά την καραντίνα, καταγράφεται η πρόθεση των Ελλήνων να στηρίξουν τα μικρότερα καταστήματα, στα οποία στράφηκαν εν μέσω κορωνοϊού.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=