Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 29

49 έρευνα Η πρώτη εμφάνιση μιας μορφής ψιλικατζίδικου στην Ελλάδα ήρθε στα μέσα του προηγούμενου αιώνα, όταν κατά τις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60 έκαναν την εμφάνισή τους τα «Έβγα της γειτονιάς», τα οποία προσέφεραν γάλα και μία σειρά από άλλα προϊόντα στους καταναλωτές. Στη συνέχεια, προστέ- θηκαν εφημερίδες και τσιγάρα, πλησιάζοντας τη σημερινή εκδοχή των ραφιών στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Η μορφή των μίνι μάρκετ, όμως, έχει αλλάξει ολοκληρω- τικά σε αυτό το διάστημα και ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι αλλαγές είναι ακόμη μεγαλύτερες. Με την οικονομική κρίση να έχει οδηγήσει σε «λουκέτο» εκατοντάδες επι- χειρήσεις του κλάδου, πολλοί επαγγελματίες της αγοράς αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ενώ μπήκε κι αρκετό «νέο αίμα», με σύγχρονους επιχει- ρηματίες να αναζητούν καινοτομίες και νέες τάσεις, για να ξεχωρίσουν στον ανταγωνισμό. Αυτός έχει αναπτυχθεί, άλλωστε, σε τεράστιο βαθμό, αφού όπως κατεγράφη και σε παλαιότερο τεύχος του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική», οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ επενδύουν σε μικρά καταστήματα, ενώ μερίδιο από την «πίτα» της αγοράς διεκδικούν ακόμη και τα πρατήρια. Ως εκ τούτου, τα μίνι μάρκετ έχουν στραφεί ήδη και σε φρέ- σκες ιδέες που μπορούν να διατηρήσουν τη βιωσιμότητα των καταστημάτων τους στη σημερινή εποχή. Success Story τα μίνι μάρκετ και καφέ Μία από τις πλέον επιτυχημένες λύσεις που βρήκαν πολλοί ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ και στην Ελλάδα ήταν ο συνδυασμός των καταστημάτων τους με καφετέριες που προσφέρουν take away καφέ. Προσθέτοντας μία μηχανή του καφέ και -ίσως- έναν υπάλληλο στον ήδη υπάρχοντα χώρο του μίνι μάρκετ ή και σε νέα ανακαινισμένα καταστήματα, πολλοί επαγγελματίες της αγοράς κατάφεραν να αυξήσουν σημα- ντικά τον τζίρο τους, αλλά και τα κέρδη τους, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας προσφέρει πολύ μεγαλύτερα περι- θώρια. Το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» έχει κάνει σχετικά ρεπορτάζ κι έχει μιλήσει με επαγγελματίες της μικρής λιανικής που τόλμησαν το συγκεκριμένο εγχεί- ρημα και στη συντριπτική πλειοψηφία τους δηλώνουν δικαιωμένοι από την επιλογή τους. Η λογική στη συγκεκρι- μένη περίπτωση είναι ότι κάθε κατάστημα συνδυάζει δύο διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, παρέχοντάς τους εξοικονόμηση χρόνου. Ενισχύεται η τάση «όλα σε ένα» Στο πλαίσιο της παροχής πολλαπλών υπηρεσιών, η νέα τάση που έρχεται από το εξωτερικό θέλει ακόμη μεγαλύτε- ρους συνδυασμούς: ο καφές, τα ψιλικά, το φαγητό, ο φούρνος, το κρεοπωλείο και πολλές ακόμη υπηρεσίες μπορούν θεωρητικά να συνδυαστούν και να κερδίσουν τους πελάτες, οι οποίοι κι επιλέγουν πλέον καταστήματα με βάση την ταχύτητα, η οποία κι έχει αναδειχθεί σε μεγάλο βαθμό στη σύγχρονη κοινωνία. Η λογική του «όλα τα ψώνια σε ένα κατάστημα» έγινε μάλιστα και… επιτακτική ανάγκη αυτή την περίοδο του κορωνοϊού, αφού τόσο εν μέσω καραντίνας όσο και μετά από αυτή, δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που αποφεύγουν τις πολλές επαφές και συν- διαλλαγές στην καθημερινότητά τους. Τα «all in one» φαίνεται ότι αποτελούν το μέλλον στη μικρή λιανική κι είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού υπήρ- ξαν εστιατόρια στο εξωτερικό που βρήκαν διέξοδο μέσω της λογικής μίνι μάρκετ πωλήσεων, για να μην κλείσουν τα καταστήματά τους κι απολύσουν ή θέσουν σε αναστολή τους εργαζόμενούς τους. Συγκεκριμένα, ήταν πολλές οι περιπτώσεις που επιχειρήσεις της εστίασης άρχισαν να πωλούν τα προϊόντα τους μέσω delivery ή και με αγορές μέσω αυτοκινήτων, ακόμη κι αν αυτά δεν συμπεριλαμβά- νονταν στο μενού τους, καθώς προσέφεραν ακόμη και φρούτα, λαχανικά, αλλαντικά κι άλλα, υπό μορφή παντο- πωλείων. Ξεκίνησε η εποχή των multi μίνι μάρκετ στο εξωτερικό Τα πρώτα μίνι μάρκετ πολυκαταστήματα στο εξωτερικό είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους εδώ και πάνω από έναν χρόνο, αλλά ειδικά εν μέσω κορωνοϊού αποδεί- χθηκε ότι έχουν μετατραπεί στη νέα τάση στην αγορά. Αναλυτές της αγοράς στις ΗΠΑ θεωρούν ότι ξεκίνησε μία νέα εποχή στον κλάδο της μικρής λιανικής, με τα multi καταστήματα αλλά και τα «Restaurants-as-Markets», τα οποία θριάμβευσαν κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης. Ειδικά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού φαίνεται να καθιερώνεται το φαινόμενο των μίνι μάρκετ εστιατο- ρίων, καθώς πολλά μαγαζιά και των δύο κλάδων προσπά- θησαν να συνδυάσουν τους δύο τομείς κι είδαν τον τζίρο τους είτε να «εκτοξεύεται» ή να παραμένει σε επίπεδα προ κορωνοϊού, σε αντίθεση με χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις. Εδώ και μερικούς μήνες, όμως, έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους μίνι μάρκετ που επένδυσαν στον συνδυα- σμό υπηρεσιών κι έγιναν multi μίνι μάρκετ στις ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας ότι πρόκειται για μία νέα επιχειρηματική πρόταση στον κλάδο, η οποία κι αξίζει να καταγραφεί. Στο πλαίσιο αυτό, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λια- νική» σας παρουσιάζει ενδεικτικά κάποια από αυτά τα multi καταστήματα. Αναλυτές της αγοράς στις ΗΠΑ θεωρούν ότι ξεκίνησε μία νέα εποχή στον κλάδο της μικρής λιανικής, με τα multi καταστήματα αλλά και τα «Restaurants-as-Markets».

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=