Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 39

15 ειδήσεις Η αύξηση τιμών αλλάζει την αγοραστική συμπεριφορά Το τελευταίο διάστημα η αύξηση των τιμών, ειδικά στα τρόφιμα, που παρατηρείται στην αγορά έχει δημιουργή- σει έντονο προβληματισμό στους καταναλωτές. Το απο- τέλεσμα είναι, όπως συμβαίνει συνήθως σε αντίστοιχες περιπτώ- σεις, να αντιδράσουν αλλάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά όταν ψωνίζουν σε σούπερ ή μίνι μάρκετ. Όπως δείχνουν σχετικές έρευνες καταναλωτών, κάθε φορά που αυξάνεται η τιμή βασικών ειδών, καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων, ενώ πάνω από τους μισούς καταναλωτές στρέφονται στην αγορά άλλης μάρκας από αυτή που συνήθως προτιμούσαν, εάν η τιμή της αυξηθεί. Την ίδια στιγμή προμηθευτές και λιανέμποροι επιστρέφουν ξανά στις προσφορές και προωθητικές ενέργειες προκειμένου να μη χάσουν μερίδια αγοράς που κέρδισαν κατά την περίοδο της πανδημίας. Σύμφωνα με τον κ. Γεώργιο Μπάλτα, καθηγητή του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοι- νωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντή Μεταπτυχιακών Σπουδών, κάθε περίοδο που αυξάνονται οι τιμές και υπο- χωρεί η αγοραστική δύναμη, το ενδιαφέρον των καταναλωτών επικεντρώνεται στο κόστος των προϊόντων. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές και οι προσφορές αναβαθμίζονται ως κριτήρια επιλογής προϊόντων και υπη- ρεσιών από τους καταναλωτές. «Στο παρελθόν υπήρχαν σκέψεις ότι οι καταναλωτές με την αποδρομή της οικονομικής κρίσης θα έστρεφαν το ενδια- φέρον τους και σε άλλα θέματα» τονίζει ο κ. Μπάλτας και προσθέτει ότι “ο συνδυασμός πανδημίας και ακρίβειας επέφερε βίαια και αποφασιστικά τον παράγοντα του κόστους των προϊόντων και των υπηρεσιών στο προσκήνιο” ». Σε πρόσφατες έρευνες αγοραστικής συμπεριφοράς που διεξάγει το Οικο- νομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων αναδεικνύονται η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η προέ- λευση. Επομένως, σύμφωνα με τον καθηγητή του ΟΠΑ, το κόστος των προϊόντων όπως διαμορφώνεται από τιμές και προσφορές έχει καθορι- στικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών και αυτός ο ρόλος ενισχύεται μέσα σε συνθήκες ακρίβειας και οικονομικής στενότητας. Προσθέτει, επί- σης, ότι το κόστος ενός προϊόντος για τον καταναλωτή διαμορφώνεται από την αρχική, μη προωθούμενη τιμή του προϊόντος και τις προσφορές που εφαρμόζονται κατά διαστήματα σε αυτό. Πολλοί προμηθευτές επώνυμων καταναλωτικών προϊόντων προτιμούν τη στρατηγική των περιοδικών προσφορών που οδηγούν σε μειωμένη τελική τιμή για τον καταναλωτή. «Στην ελληνική αγορά βλέπουμε προσφορές που παρουσιάζονται συχνά με μορφή έκπτωσης τιμής (π.χ. μείον 50%) ή με μορφή δωρεάν ποσότητας (π.χ. 1 τεμάχιο στα 2, είναι δωρεάν). Με βάση την κλασική οικονομική ανάλυση, η προσφορά που οδηγεί σε απλή χρηματική έκπτωση είναι περισσότερο συμφέρουσα για τον καταναλωτή από μία ισοδύ- ναμη προσφορά που οδηγεί σε περισσότερο προϊόν. Η απλή χρηματική έκπτωση αυξάνει το πραγματικό εισόδημα του καταναλωτή, διότι αντιστοιχεί σε καθαρή μείωση της λιανικής τιμής του προϊόντος» , ανέφερε ο κ. Μπάλτας. Αξιοσημείωτη αύξηση πωλήσεων, της τάξεως του 56%, παρουσίασαν το 2021 τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, καθώς η πανδημία έδωσε μεγάλη ώθηση στις online αγορές και στη χώρα μας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιό- τητα η Convert Group, η συνολική αξία των αγορών από τα online σούπερ μάρκετ άγγιξε τα 255 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Οι κατηγορίες προϊόντων που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων είναι οι εξής: +101% σε προϊόντα για κατοικίδια, +84% σε προϊόντα αρτοποιίας, +76% σε ποτά και αναψυ- κτικά, +75% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +69% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +68% σε φρέσκα τρόφιμα, +67% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +64% σε συσκευασμένα τρόφιμα και +51% σε προϊ- όντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά. Σημειώνεται ότι η κατηγορία των κατηγορία των φρέσκων τροφίμων επέφερε το 34% των ετή- σιων πωλήσεων του κλάδου, εν αντιθέσει με την κατηγορία των προϊόντων για κατοικίδια, η οποία ενώ γνώρισε την μεγαλύτερη ανάπτυξη συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, επέφερε μόλις το 1% της αξίας των ετήσιων πωλήσεων του κλάδου. Κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους, ο μέσος καταναλωτής αγόρασε 36,9 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78,20 ευρώ συμπερι- λαμβανομένου του ΦΠΑ. Περίπου τα 14 από αυτά τα προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων. Η μείωση που καταγράφεται στον αριθμό των προϊόντων που περιλαμβάνονται σε κάθε παραγγελία μαζί με την ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών παραγγελιών, επιβεβαιώνει την πλέον τάση των καταναλωτών για διεκπεραίωση μικρότε- ρων αλλά και συχνότερων παραγγελιών από το online κανάλι. Άνοδος πωλήσεων 56% στα online σούπερ μάρκετ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=