Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 39

39 ρεπορτάζ και σε ένα απίθανο ράλι τιμών, με την πλειοψηφία των προϊόντων να δέχονται σημαντικές ανατιμήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έναν μόνο μήνα (Ιανουά- ριος 2022-Δεκέμβριος 2021) ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλα τα είδη που συνθέτουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», με εξαίρεση το αρνί και κατσίκι (μείωση 7,3%). Ειδικότερα, οι τιμές αυξήθηκαν σε: Αλεύρι και άλλα δημητριακά (7,8%), Λαχανικά νωπά (6,6%), Χυμούς φρούτων (5%), Πατάτες (4,4%), Γιαούρτι (3,5%), Γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι (3,1%), Ψάρια νωπά (2,4%), Οινοπνευματώδη ποτά (2,4%), Κρασιά (2,4%), Χοιρινό (2,1%), Γάλα νωπό πλήρες (2,1%), Τυριά (1,5%) και Φρούτα νωπά (0,8%). Ανατιμήσεις καταγράφηκαν επίσης σε: Φυσικό αέριο (14,2%), Ηλεκτρισμό (8,8%), Πετρέλαιο θέρμανσης (5,2%), Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,5%), Καύσιμα και λιπαντικά (2,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικο- κυριού (1,5%) και Αυτοκίνητα καινούργια (0,9%). Παράλληλα, μεταξύ Ιανουαρίου εφέτος και Ιανουαρίου 2021 υπήρξαν ανατιμήσεις σε όλα τα είδη διατροφής, με εξαίρεση το χοι- ρινό και τα αλλαντικά. Συγκεκριμένα, οι τιμές αυξήθη- καν σε: Αρνί και κατσίκι (17,6%), Άλλα βρώσιμα έλαια (17,3%), Ελαιόλαδο (15,4%), Λαχανικά νωπά (14,4%), Πατά- τες (12,3%), Φρούτα νωπά (8,4%), Παρασκευάσματα με βάση το κρέας (7,4%), Ζυμαρικά (7,1%), Αλεύρι και άλλα δημητρι- ακά (6,6%), Τυριά (6,3%), Γιαούρτι (6,1%), Ψάρια νωπά (5,9%), Ψωμί (5%), Πουλερικά (4,7%), Χυμούς φρούτων (4,1%), Σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας (3,9%), Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (3,2%), Καφέ (3,2%), Λοιπά τρόφιμα (2,7%), Μοσχάρι (2,4%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,9%). Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 6,2% τον Ιανουάριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγα- θών και υπηρεσιών: 5,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχα- ροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατη- ρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθ- μίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά. 3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικο- κυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και δια- κοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυ- ριού, οικιακές υπηρεσίες. 0,4% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση, κυρίως, των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων. Η αντίδραση των καταναλωτών στις ανατιμήσεις Με προσαρμογές στην αγοραστική τους συμπεριφορά αντιδρούν, σε πρώτη φάση, οι καταναλωτές, στις ανατι- μήσεις των προϊόντων και των υπηρεσιών. Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με έρευνες καταναλωτών, κάθε φορά που αυξάνεται η τιμή βασικών ειδών, καταγρά- φεται μείωση του όγκου πωλήσεων, ενώ πάνω από τους μισούς καταναλωτές στρέφονται στην αγορά άλλης μάρκας από αυτή που συνήθως προτιμούσαν, εάν η τιμή της αυξηθεί. Την ίδια στιγμή προμηθευτές και λιανέμποροι επιστρέφουν ξανά στις προσφορές και προωθητικές ενέργειες, προκειμένου να μη χάσουν μερίδια αγοράς που κέρδισαν κατά την περίοδο της πανδημίας. Όπως εξήγησε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυ- ντής Μεταπτυχιακών Σπουδών, ο Γεώργιος Μπάλτας, Ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλα τα είδη που συνθέτουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» από τις αρχές του 2022.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=