Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 39

51 ρεπορτάζ υπερβολικά τα περιθώρια κέρδους του, στα μίνι μάρκετ μπορεί να αποδειχθεί ένα έξτρα «όπλο» επικοινωνίας προς τους πελάτες, αλλά και αύξησης της κίνησης στα καταστήματα. «Κυνηγούν» τις προωθητικές ενέργειες οι καταναλωτές Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστι- τούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2021, με δείγμα 2.000 κατανα- λωτές από όλη την Ελλάδα, δείχνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ μάρκετ μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη. Πιο συγκεκριμένα, το 20% των ερωτώμενων απάντησε ότι αναζητά τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερ μάρκετ, με το ποσοστό να είναι πάντως αρκετά μειωμένο, σε σχέση με λίγα χρόνια νωρίτερα. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προ- ωθητικών ενεργειών. Πλέον, οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαι- ρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα. Παράλληλα, όμως, μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφο- ρές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές, έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 44% το 2020, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητι- κών ενεργειών. Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 47% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Μπορεί και αυτό το ποσοστό να παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαί- τερα υψηλή καταγραφή. Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή είναι πως θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλο- γής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προ- σαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων. Στο 13% η εξοικονόμηση για τα νοικοκυριά Τα στοιχεία δείχνουν, επίσης, ότι η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από τη στάθμιση της συνολικής αξίας αγορών ανέρχεται σε 13%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία των προωθητικών ενεργειών αντιστοιχεί, κατά μέσο όρο, σε όφελος πάνω από 350 ευρώ ετησίως για το 2020, με τη μέση ετήσια εξοικονόμηση τα τελευταία χρόνια να είναι πάνω από 300 ευρώ. Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετήσια βάση την τελευταία πενταετία, με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυ- σίδων σούπερ μάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014, εξαιτίας της μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4% την εξεταζόμενη πεντα- ετία. Συνολικά, η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.100 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε επτά χρόνια πλησιάζει τα 9 δισ. ευρώ. Θετικοί οι καταναλωτές σε μηνύματα για στο- χευμένες προσφορές Πιο θετικά από ποτέ αντιδρά η πλειοψηφία των κατα- ναλωτών στις στοχευμένες προσφορές και τα προσωποποιημένα μηνύματα, σύμφωνα με την εται- ρεία Qivos. «Πρόκειται για προσφορές και μηνύματα που υποστηρίζουν την ανάγκη των καταναλωτών για έξυπνες αγορές και παράλληλα αυξάνουν την καταναλωτική τους δύναμη, σε αντιστάθμισμα των όποιων ανατιμήσεων» ,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=