Page 16 - PC Master τ. 287

PC Master
16
Μ
ια φορά κι έναν καιρό, τα
computer games δεν ήταν
ένα αόρατο σύνολο από
bytes που αποκτούσες,
πατώντας ένα κουμπάκι,
και εμφανίζονταν με μαγι-
κό τρόπο στον υπολογιστή σου. Αντιθέτως,
εμπεριέχονταν σε μία ογκώδη συσκευασία,
η οποία, σε αρκετές περιπτώσεις, ξεπερνού-
σε σε μέγεθος ένα μεγάλο κουτί παπου-
τσιών και ήταν ιδιαίτερα πλούσια σε περιε-
χόμενο. Και, φυσικά, το πλέον απαραίτητο
συστατικό που απαγορευόταν να λείπει από
ένα game box: το εγχειρίδιο οδηγιών.
Ο ρόλος του manual ενός adventure
game είναι διαφορετικός ανάλογα με τη
χρονική περίοδο την οποία εξετάζουμε. Στα
text adventures και δη στα πρώτα τους
χρόνια, ήταν ζωτικής σημασίας, καθώς δεν
ήταν πολλοί εκείνοι που γνώριζαν πώς
ακριβώς παίζονται, και συνεπώς, ακόμα και
οι απλούστερες λειτουργίες, όπως οι save
&
load, απαιτούσαν λεπτομερή εξήγηση.
Επίσης, έπρεπε να αναλυθούν όσο το δυ-
νατόν καλύτερα οι εντολές και το λεξιλό-
γιο του παιχνιδιού. Το χρηστικό κομμάτι
ήταν συνεπώς σημαντικό, όμως οι εταιρείες
δεν περιορίζονταν σε αυτό. Φρόντιζαν να
εμπλουτίζουν τις σελίδες των οδηγιών με
αναλυτικά στοιχεία για τον κόσμο στον
οποίο εκτυλίσσεται το παιχνίδι, τα γεγονό-
τα που έλαβαν χώρα πριν από τη στιγμή
που ξεκινάμε να παίζουμε, το παρελθόν
των χαρακτήρων και πολλά ακόμα. Έτσι, το
manual αποκτούσε συλλεκτική αξία ως
αντικείμενο και αποτελούσε έναν πολύ κα-
λό επιπλέον λόγο για να αποκτήσει κανείς
το πακέτο original.
Καθώς περάσαμε από την κασέτα στη δι-
σκέτα και από το κείμενο στα graphic
adventures, οι συσκευασίες μίκρυναν και
μαζί τους τα manuals έγιναν πιο λακωνικά.
Με τον ερχομό του CD-ROM, τα πακέτα
συρρικνώθηκαν ακόμα πιο πολύ, αφού
προτιμήθηκε η λύση του DVD case, και οι
περισσότεροι publishers, κυρίως για λόγους
οικονομίας, περιόρισαν τα manuals σε μέ-
γεθος φυλλαδίων delivery. Γρήγορα όμως
εγκαταλείφτηκαν και αυτά για χάρη των
soft copies, ενός απλού PDF δηλαδή μέσα
στο CD-ROM ή το DVD-ROM.
Την σήμερον ημέραν, στη δεκαετία της
ψηφιακής διανομής, το τυπωμένο manual
τείνει να γίνει είδος προς εξαφάνιση. Αυτό
είναι απολύτως αναμενόμενο και δεν μπο-
ρώ να διαμαρτυρηθώ για το γεγονός, όσο κι
αν θα προτιμούσα να υπάρχει σε όλους
τους τίτλους, έστω ως προαιρετική επιλο-
γή. Εκείνο όμως που δεν μπορώ να δεχτώ
σε καμία περίπτωση και το συναντώ πλέον
σε όλο και περισσότερα adventures, είναι
να λάμπει διά της απουσίας του ακόμα και
ένα απλό συνοδευτικό κείμενο μέσα στο
archive που κατεβάζουμε.
Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι τα
manuals είναι περιττά σε προϊόντα
multimedia, αφού οι in-game help λειτουρ-
γίες και τα tutorials απαντούν σε όλες τις πι-
θανές ερωτήσεις που μπορεί να έχει κάποι-
ος. Προσωπικά, έχω αρκετές ενστάσεις ως
προς αυτή τη θεωρία. Αφήνοντας κατά μέ-
ρος ότι το εγχειρίδιο μπορεί να περιέχει επι-
πλέον πληροφορίες για την ιστορία και τους
χαρακτήρες, γιατί να πρέπει να παίξω ένα
βαρετό tutorial των δεκαπέντε λεπτών, αν
το μόνο που θέλω είναι να ρίξω μία γρήγορη
ματιά στα shortcut keys; Επιπλέον, έχω το
πρόσφατο παράδειγμα του The Cave, στο
οποίο αναγκάστηκα να παίξω ένα μεγάλο
μέρος του παιχνιδιού δίχως μία βασική επι-
λογή, διότι, λόγω ενός bug, αυτή δεν εμφα-
νιζόταν ως όφειλε και φυσικά χωρίς οδηγίες
δεν είχα τρόπο να γνωρίζω ότι υπάρχει.
Για τα adventure games που βασίζονται
τόσο πολύ στο σενάριο, ένα καλογραμμένο
manual δεν είναι περιττό. Ακόμα κι αν το δια-
θέτουμε αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορ-
φή, είναι ένας κομψός τρόπος να μπεις στα-
διακά στον κόσμο του παιχνιδιού διαβάζο-
ντας κάποιες εισαγωγικές πληροφορίες. Δεν
μπορώ, λοιπόν, να μην ευχηθώ, παρά το φαι-
νόμενο της παράλειψής του από αρκετούς
σύγχρονους τίτλους, να είναι παροδικό.
Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ MANUALS
Του Άλκη Πολυράκη
Το Arthur της Infocom είχε ένα πολυτελές και καλαίσθητο manual.
Απόσπασμα εφημερίδας για το Zak McKracken and the
Alien Mindbenders.