Τουριστική Αγορά τ. 287

75 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ μενες τάσεις αλλά και όσα ο ίδιος ο προορισμός μπορεί να προσφέρει αντα- ποκρινόμενος σε εκείνα που οι αγορές αναζητούν, πέρα και πάνω από τις κλα- σικές αναζητήσεις που προϋπήρχαν του Covid-19. Τ.Α.: Υπάρχουν ουσιώδεις διαφορο- ποιήσεις; Ν.Μ.: Αν δούμε τα δεδομένα που ίσχυαν πριν την πανδημία για να τα συνδυά- σουμε και με όσα προκλήθηκαν μετά την εμφάνισή της, θα διαπιστώσουμε μια βασική μεταστροφή από τον μαζικό χαρακτήρα του τουρισμού στον επιλε- κτικό. Αυτό σηματοδότησε τη σταδιακή ανεξαρτοποίηση του τουρίστα από τον ΤΟ, πράγμα στο οποίο διευκόλυνε το δια- δίκτυο. Αν μιλάμε λοιπόν για το «push- and-pull tactic», ο συσχετισμός έχει δια- φοροποιηθεί, αφού δεν ισχύει απόλυτα ότι ο επηρεασμός του ταξιδιώτη ξεκινάει από τον ταξιδιωτικό πράκτορα και μάλ- λον τείνει να αντιστραφεί. Τ.Α.: Τι συνέβη τώρα στην εποχή που ζούμε, την εποχή του Covid; Ν.Μ.: Ενώ την πρωτοκαθεδρία κάθε προσπάθειας προσέγγισης των αγορών είχε ο προορισμός, αφού όντως παρέ- μενε στην πρώτη γραμμή της επιλογής ενός επισκέπτη, με το κατάλυμα και τις άλλες παροχές να ακολουθούν, η ανάγκη δημιουργίας κλίματος εμπιστοσύνης και ασφάλειας έφερε μπροστά τον επαγγελ- ματία που μπορεί να μιλήσει επώνυμα με τον παραδοσιακό του πελάτη και να τον πείσει με πιο αποτελεσματικό τρόπο, σε αντίθεση με τον προορισμό που ανα- γκαστικά μιλάει απρόσωπα και απευθύ- νεται στη μάζα και όχι σε συγκεκριμένα πρόσωπα. Τ.Α.: Έχετε επανειλημμένα ταχθεί υπέρ της επικράτησης, κατά κάποιο τρόπο, του δίπτυχου «ποιότητα και ασφάλεια» έναντι του «ήλιος και θά- λασσα». Ν.Μ.: Όντως αυτό είναι πλέον το προνο- μιακό πεδίο για την Ελλάδα, σε αντίθεση με το «ήλιος και θάλασσα» που μπορούν να πουλάνε και άλλοι – και μάλιστα φθη- νότερα. Η ποιότητα αποτελεί τη συνιστα- μένη τιμής και αξίας, ενώ η ασφάλεια, της πρόσβασης και της διαμονής. Και τα δύο περνάνε από ένα κοινό φίλτρο, αυτό της ενσυναίσθησης, και εδώ το βάρος πέφτει στον κάθε επαγγελματία. Τ.Α.: Πιστεύετε ότι η πανδημία άλλαξε το προφίλ του ταξιδιώτη; Ν.Μ.: Είναι σαφές ότι το ταξίδι των διακοπών διαχρονικά δεν αποτελούσε πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Μια ανάγκη όμως που πήρε διαφορετικά χαρα- κτηριστικά. Το θέμα, λοιπόν, είναι πώς σήμερα, στην εποχή της πανδημίας, μπορούμε να καλύψουμε αυτή την ανά- γκη; Πώς δεν θα αφήσουμε τη λαχτάρα για το ταξίδι να σφηνώσει στη νοσταλγία επειδή «σκόνταψε» στον δισταγμό από τον φόβο; Πώς ο φόβος πρέπει να μείνει στα όρια μιας προσεκτικής συμπερι- φοράς και να μη μετατραπεί σε φοβία που αποτελεί εμμονή; Πόσο σοβαρά πρέπει να λάβουμε υπόψη τα ψυχολογι- κά σύνδρομα της αγοραφοβίας και της ιδρυματοποίησης; Μένει όλα αυτά να απαντηθούν αν θέλουμε να προσεγγί- σουμε το πρόβλημα και να βρούμε τη λύση του. Αν μπορούσαμε να δώσουμε ένα σύνθημα για την εποχή, θα λέγαμε ότι ο σύγχρονος ταξιδιώτης δεν λέει πλέ- ον «ζω για να μπορώ να ταξιδεύω», αλλά «ταξιδεύω για να μπορώ να ζω». Τ.Α.: Πώς, λοιπόν, πρέπει να κινηθού- με στο μέλλον; Ν.Μ.: Η εμφάνιση του κορωνοϊού έφερε στην επιφάνεια μια διαχρονική, αλλά πλημμελώς εφαρμοστέα, στρατηγική, αυτήν της διασποράς του τουριστικού πλήθους στον χώρο και στον χρόνο. Και σε αυτό, βαρύνοντα ρόλο παίζει η προ- σβασιμότητα, που ερμηνεύεται όχι μόνο σε δρομολόγια, αλλά και σε έργα υποδο- μής (αεροδρόμια, λιμάνια, υδατοδρόμια, οδικούς άξονες). Ταυτόχρονα, η παγκόσμια υγειονομική συγκυρία έδωσε και ένα νέο μήνυμα. Ανέδειξε με πιο επιτακτικό τρόπο την ανάγκη προσφυγής σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού που, σε αυτή τη Τουριστική προβολή στην εποχή της πανδημίας Τ.Α.: Ασχολείστε με την τουριστική προβολή νησιωτικών και όχι μόνο προο- ρισμών. Τι αλλάζει στην εποχή μιας πανδημίας; Ν.Μ.: Δουλειά μας είναι να προετοιμάσουμε και να αναδείξουμε κάθε προορισμό με τον οποίο συνεργαζόμαστε. Αυτό απαιτεί γνώση των τάσεων και, όπως έχω πει, να μπορούμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα της εποχής, όποια και αν είναι αυτή. Στην εποχή της πανδημίας, για παράδειγμα, έπρεπε να διαχειριστούμε την προβολή με επικοινωνιακούς όρους. Εννοώ να μπορέσουμε να αναδείξουμε την ασφάλεια που προσφέρει στον επισκέπτη κάθε προορισμός. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω την κάλυψη σε παγκόσμια κλίμακα της εμβολια- στικής διαδικασίας στην Ελαφόνησο από το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και το μεγάλο αφιέρωμα της RAI για την ασφάλεια σε Πάρο και Σαντορίνη. Και όλα αυτά, με τον συνδυασμό των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές αποστολής τουριστών. Έτσι, οργανώσαμε έγκαιρα διαδικτυακές επαφές με επαγ- γελματίες από το Ισραήλ λίγο πριν τη συμφωνία με την Ελλάδα, αναπτύξαμε και οργανώσαμε επαφές με ταξιδιωτικά γραφεία της Βρετανίας που διακινούν άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών, αφού εκείνοι θα ήταν οι πρώτοι που θα ταξίδευαν λόγω εμβολίου, και πολλά άλλα. Η τουριστική προβολή στη νέα εποχή φοράει μάσκα. Στιγμιότυπα από το μεγάλο αφιέρωμα της RAI για την ασφάλεια σε Πάρο και Σαντορίνη.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=