Τουριστική Αγορά τ. 289

70 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ τίποτα καινούργιο ή πολύ διαφορετικό να τους προσφέρουν. Μόνο μια μικρή προσαρμογή του συστήματος ποιότητάς τους, θα είναι αρκετή για τη συμμόρφω- ση με τις απαιτήσεις του εκσυγχρονισμέ- νου προτύπου. Το HACCP είναι ένα –από τα ευρύτε- ρα διαδεδομένα και αποδεκτά (συχνά απαιτητά)– προληπτικό σύστημα για την ασφάλεια των τροφίμων το οποίο επικε- ντρώνεται στον έλεγχο των διεργασιών εκείνων που αφορούν και είναι κρίσιμοι για την ασφάλειά τους. Σκοπός του είναι η εξασφάλιση της ασφάλειας των παρε- χόμενων τροφίμων μέσω του προσδιο- ρισμού και της ανάλυσης των πιθανών κινδύνων σε όλα τα στάδια της παραγω- γικής διαδικασίας, από το χωράφι στο ράφι ή στο πιάτο, τον προσδιορισμό των σημείων εκείνων όπου είναι κρίσιμα για τον έλεγχο των κινδύνων και την συνεχή παρακολούθησή τους, με σκοπό την λήψη προληπτικών ή διορθωτικών ενεργειών σε περιπτώσεις όπου υπάρχει πιθανότητα εκδήλωσης του κινδύνου. Ο πολύπλευρος κόσμος…των συστη- μάτων ποιότητας Με βάση τα παραπάνω έχουν αναπτυ- χθεί πρότυπα πιστοποίησης ποιότητας που εφαρμόζονται στις τουριστικές μονάδες, καθώς και σήματα λειτουργίας με βάση πιστοποιημένες διαδικασίες. Πρότυπα πιστοποίησης και σήματα ποιότητας προωθούνται και υποστη- ρίζονται από εταιρείες που τα έχουν αναπτύξει, από φορείς της τουριστικής βιομηχανίας (όπως το Ελληνικό Πρωινό και τα Boutique Hotels από το Ξενοδο- χειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας). Στις περισσότερες περιπτώσεις οι φορείς αυ- τοί συνεργάζονται με μια σειρά από εται- ρείες ελέγχου και πιστοποίησης για την εφαρμογή, έλεγχο και πιστοποίηση των συστημάτων. Εκτός από τα «μεγάλα, διε- θνή, ευρέως γνωστά και χρησιμοποιού- μενα» πιστοποιητικά ποιότητας (όπως το Hacpp, τα διάφορα ISO κ.ά.) υπάρχουν άλλα, συνήθως εξειδικευμένα, πιστο- ποιητικά που έχουν δημιουργηθεί για να καλύψουν εξειδικευμένες ανάγκες ή τάσεις της αγοράς. Η βιωσιμότητα, η πε- ριβαλλοντική ευαισθησία, η διατήρηση της παραδοσιακής ή τοπικής ταυτότητας στις προσφερόμενες επιλογές γευμάτων από ένα εστιατόριο ή ένα ξενοδοχείο, το design και το στιλ είναι μερικά από τα «θέματα» που καλούνται τα διάφορα σήματα να πιστοποιήσουν. Το ποια από αυτά «δουλεύουν» απο- τελεσματικά για τον επιχειρηματία είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, αφού η απάντηση εξαρτάται από πολλούς πα- ράγοντες. Παράγοντες που –μεταξύ άλλων– αφορούν στην προβολή και προώθηση του πιστοποιητικού ώστε αυτό να γίνει ευρύτερα γνωστό στο καταναλωτικό κοινό, από την αποδοχή που θα βρει από την αγορά ώστε να δημιουργηθεί μια κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων που θα το υιοθετήσει (εφόσον η χρήση του παραμένει στην διακριτική ευχέρεια του επιχειρηματία και δεν επιβάλλεται νο- μοθετικά) καθώς και το κατά πόσο θα το υιοθετήσουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Αλλά ας δούμε μερικά από τα χαρα- κτηριστικότερα με τις βασικές απαιτή- σεις τους που θα μας δώσουν μια καλύ- τερη εικόνα των δυνατοτήτων και των υπόλοιπων επιλογών. Green Key Το Green Key είναι ένα οικολογικό σή- μα ποιότητας για τουριστικές μονάδες. Οι επιχειρήσεις που εντάσσουν αυτό το πρότυπα στη λειτουργία τους οφεί- λουν να τηρούν ορισμένες απαιτήσεις οικολογικού προσανατολισμού. Σε αντάλλαγμα αποκτούν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το σήμα (eco-label) για το marketing της επιχείρησής τους. Καθώς το Βραβείο Green Key είναι ένα οικολογικό σήμα για τον τουρισμό, καλύπτει έναν αριθμό διαφορετικών κα- τηγοριών αυτού του τομέα. Στο δίκτυο σήμερα συμμετέχουν όλες οι μορφές ξενοδοχειακών μονάδων, εστιατορίων και εγκαταστάσεων αναψυχής, αλλά αρ- γότερα αναμένεται να συμπεριληφθούν και άλλοι τομείς τουριστικού ενδιαφέ- ροντος. Σήμα ποιότητας για τον Τουρισμό Q Το 1997 οι δώδεκα σημαντικότεροι ελβετικοί τουριστικοί φορείς, με συντο- νιστή την Ελβετική Ομοσπονδία Του- ρισμού, οργάνωσαν την «Πιστοποίηση της Ποιότητας για τον τουρισμό» με απονομή του Σήματος Ποιότητας Q. Η Ποιότητα στον Τουρισμό αναγνωρίζεται σήμερα ως η βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξή του. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα «Σήμα Ποιότητας για τον Τουρισμό» είναι ανοικτό και επεκτεινό- μενο. Περιλαμβάνει τρία στάδια, αλλά κάθε επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει μέχρι ποιο σημείο θα επι- διώξει να προχωρήσει στον δρόμο της ανάπτυξης της ποιότητας που θέλει. Επίπεδο I: Μεταδώστε έναν «ιό» ποι- ότητας στην επιχείρηση. Το επίπεδο I επικεντρώνεται στην ανά- πτυξη της ποιότητας και στοχεύει ιδιαί- τερα στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών (ποιότητα εξυπηρέτησης). Επίπεδο II: Ελέγξτε την ποιότητα διαχείρισης της επιχείρησης. f&b management

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=