Food Service τ. 146

60 το νερό δεν είναι εμφιαλωμένο και δεν γεμίζει τους κάδους των σκουπιδιών με άδεια μπουκάλια, αντιθέτως προσφέρε- ται πάντα σε κανάτα. Starters: Από πού ξεκινά η αλλαγή; Από τις τερατώδεις μερίδες έως τις υπερβολικές συσκευασίες, τα εστιατόρια έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα μεγάλου όγκου απορριμμάτων. Τα πλα- στικά μιας χρήσης είναι ένας σημαντικός συντελεστής σε αυτό το ζήτημα. Τα πλαστικά απορρίμματα στις επιχει- ρήσεις εστίασης και γενικότερα η χρήση του πλαστικού μπορούν μερικές φορές να λάβουν απρόβλεπτες διαστάσεις, κα- θώς εξυπηρετούν πολλούς σκοπούς και διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην κατα- νάλωση των τροφίμων. Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήμα- τα που διαθέτει το πλαστικό ως υλικό είναι ότι έχει σχεδιαστεί για να διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάθε μέρα όμως, πολλά πλαστικά αντικείμενα χρη- σιμοποιούνται μόνο μία φορά και στη συνέχεια πετιούνται, δημιουργώντας το πιο μείζον πρόβλημα για το περιβάλλον. Το πρόβλημα αυτό έχει όνομα: πλα- στικό μιας χρήσης. Δεδομένου ότι χρει- άζονται πολλά χρόνια προκειμένου να αποσυντεθεί, στο μεσοδιάστημα «πνίγει» τις θάλασσες και τους ωκεανούς, τα δάση και την άγρια ζωή αλλά και την ανθρώπι- νη υγεία. Πολλές μεγάλες εταιρείες, όπως η Starbucks, η IKEA και η Disney, έχουν ήδη δεσμευτεί να εξαλείψουν τα πλαστι- κά απορρίμματα μίας χρήσης στο εγγύς μέλλον και θεωρείται δεδομένο ότι θα ακολουθήσουν πολλές ακόμα. Όμως τη στιγμή που πολλά εστιατόρια προσπα- θούν να επιβιώσουν από τις συνέπειες των δύο προηγούμενων ετών και της παγκόσμιας πανδημίας Covid-19, η απο- τελεσματική καταπολέμηση των απορ- ριμμάτων από τρόφιμα καθώς και των πλαστικών απορριμμάτων πρέπει να πε- ριλαμβάνει όχι μόνο τις επιχειρήσεις, αλ- λά και ακτιβιστές, την πολιτεία και τους νομοθέτες. Ο περιορισμός έχει στόχο Στην Ελλάδα έχουν οριστεί σαφείς στόχοι για την επίτευξη του περιορισμού της χρήσης πλαστικών προϊόντων, όπως είναι τα πλαστικά καλαμάκια και τα πλα- στικά ποτήρια μιας χρήσης. Έως το έτος 2024, η κατανάλωση των προϊόντων θα πρέπει να έχει μειωθεί κατ’ ελάχιστον κα- τά 30% μέχρι το έτος 2022 και κατά 60% μέχρι το 2026. Τα πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης που συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο 4 για τη μείωση της κατανάλωσης είναι τα κυπελλάκια για τα ποτά (όπου πε- ριλαμβάνονται και τα καλύμματα ή τα καπάκια τους) και οι περιέκτες τροφί- μων, δηλαδή δοχεία ή κουτιά με ή χωρίς κάλυμμα, εντός των οποίων τοποθετού- νται τα τρόφιμα. Τα συγκεκριμένα είδη πλαστικών που τίθενται σε περιορισμό προορίζονται συνήθως για άμεση κατανάλωση, είτε επιτόπου είτε εκτός του καταστήματος, και συνήθως καταναλώνονται από το δοχείο. Σίγουρα όμως ένας αρκετά απο- τελεσματικός τρόπος για την καταπο- λέμηση του προβλήματος είναι το κάθε εστιατόριο να αναπτύξει τη δική του στρατηγική βιωσιμότητας στο μέτρο που μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να εί- ναι ρεαλιστική αλλά και αληθινή, χωρίς να υλοποιείται καταναγκαστικά, αλλά αντιθέτως ουσιαστικά και με μεράκι. Μια ειλικρινής προσπάθεια είναι εκείνη που τελικά θα φτάσει ως τους πελάτες, δημιουργώντας θετικά αποτελέσματα για το εκάστοτε εστιατόριο που κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Κυρίως πιάτα: στον δρόμο προς το μηδέν Η αποφυγή της σπατάλης τροφίμων είναι ίσως η πιο προφανής πρόκληση για να πετύχουν τα εστιατόρια τον στό- χο των μηδενικών αποβλήτων. Αλλά η συσκευασία που χρησιμοποιείται στην παράδοση των γευμάτων είναι εκείνη που αποτελεί διαχρονικά τον αδύναμο κρίκο για τις επιχειρήσεις οι οποίες προ- σπαθούν να πετύχουν έναν αντίστοιχο στόχο. Δεδομένου ότι οι μεγάλοι προμηθευ- τές τροφίμων συνήθως στέλνουν τα προ- ϊόντα τους τοποθετημένα μέσα σε υλικά μιας χρήσης, η μόνη λύση για τα εστια- τόρια μηδενικών απορριμμάτων είναι η συνεργασία με μικρότερους, τοπικούς προμηθευτές. Ψωμί που παραδίδεται με ποδήλατο σε κάδο από αρτοποιείο, τυρί τυλιγμέ- νο σε χαρτί φτιαγμένο από μελισσοκέρι, κιβώτια, σακούλες και κουβάδες επα- ΑΦΙΕΡΩΜΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=